ابن عباس: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌‌فرمود: هرکس خدای متعال را در حالی ملاقات کند که منکر ولایت علی بن أبی طالب علیه السّلام باشد، خدا را در حالی که از او خشمگین است و چیزی از اعمال او را نمی‌‌پذیرد دیدار خواهد کرد و هفتاد فرشته را مأمور می‌‌کنند که مدام به صورتش آب دهان اندازند و او را روسیاه و کبودچشم محشور خواهد فرمود.

گفتند: ای پسر عباس، آیا حُبّ علی بن أبی طالب در آخرت سودمند خواهد بود؟ گفت: اصحاب رسول خدا در مورد حُبّ علی باهم به جدل پرداختند تا اینکه در این مورد از رسول خدا پرسیدیم، آن حضرت فرمود: بگذارید در این مورد درخواست وحی کنم. چون جبرئیل علیه السّلام فرود آمد، از وی در این مورد پرسید، جبرئیل گفت: در این مورد از پروردگارم عزّوجل خواهم پرسید. پس از بازگشت از آسمان گفت: ای محمّد، خدای متعال به تو سلام می‌‌کند و می‌‌فرماید: علی را دوست بدار، زیرا هرکس علی را دوست بدارد، تحقیقاً مرا دوست داشته و آنکه با علی دشمنی کند، با من دشمنی کرده است. ای محمّد، هر جایگاهی که تو داشته باشی، علی نیز دارد و هر جایگاهی که علی داشته باشد، دوستدارانش نیز از آن برخوردار خواهند شد، هرچند گناهکار باشند، هرچند گناهکار باشند!

متن عربی

الطرائف، کتاب الروضه، الفضائل لابن شاذان: ابْنَ عَبَّاسٍ یَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: مَنْ لَقِیَ اللَّهَ تَعَالَی وَ هُوَ جَاحِدٌ وَلَایَهَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام لَقِیَ اللَّهَ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَانُ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ أَعْمَالِهِ فَیُوَکِّلُ بِهِ سَبْعُونَ مَلَکاً یَتْفُلُونَ فِی وَجْهِهِ وَ یَحْشُرُهُ اللَّهُ أَسْوَدَ الْوَجْهِ أَزْرَقَ الْعَیْنِ قُلْنَا یَا ابْنَ عَبَّاسٍ أَ یَنْفَعُ حُبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فِی الْآخِرَهِ قَالَ قَدْ تَنَازَعَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی حُبِّهِ حَتَّی سَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ دَعُونِی حَتَّی أَسْأَلَ الْوَحْیَ فَلَمَّا هَبَطَ جَبْرَئِیلُ علیه السلام سَأَلَهُ فَقَالَ أَسْأَلُ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ هَذَا فَرَجَعَ إِلَی السَّمَاءِ ثُمَّ هَبَطَ إِلَی الْأَرْضِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ أَحِبَّ عَلِیّاً فَمَنْ أَحَبَّهُ فَقَدْ أَحَبَّنِی وَ مَنْ أَبْغَضَهُ فَقَدْ أَبْغَضَنِی یَا مُحَمَّدُ حَیْثُ تَکُنْ یَکُنْ عَلِیٌّ وَ حَیْثُ یَکُنْ عَلِیٌّ یَکُنْ مُحِبُّوهُ وَ إِنِ اجْتَرَحُوا وَ إِنِ اجْتَرَحُوا.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/97/292/39
الروضه/17

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات