جابر بن عبدالله انصاری: در محضر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نشسته بودیم که علی علیه‌السلام آمد. رسول خدا(ص) به او نگاه کرد و فرمود: شکر خدایی که شریک ندارد! عرض کردیم: درست است یا رسول الله، شکر خدایی که شریک ندارد، ولی تصوّر می‌کنیم شما چون از چیزی متعجّب شده‌اید، این جمله را گفتید. ایشان فرمود: بله، وقتی علی علیه‌السلام را در حال آمدن دیدم، به یاد حرفی افتادم که دوستم جبرئیل به من گفت.

من از خدا خواسته بودم که اُمّت بر او اجماع کنند، اما حضرت حق اراده کرد که این اُمّت را به وسیله همدیگر امتحان کند تا خوب و بد از هم شناخته شوند و در این مورد آیات «الم * أحَسِبَ النّاسُ أن یُتْرَکواْ أن یَقولواْ آمَنّا وَ هُمْ لا یُفْتَنونَ * وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبین»{الف، لام، میم. آیا مردم فکر می‌کنند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها می‌شوند و امتحان نمی‌شوند؟ ما کسانی را که قبل از آنان بودند امتحان کردیم؛ باید علم خدا درباره کسانی که راست می‌گویند و کسانی که دروغ می‌گویند تحقق یابد}(عنکبوت/1-3) را بر من نازل کرد. ولی به جای خواسته من، هفت ویژگی به او داد و به من گفت: ای محمّد، اینها را به او مژده بده:

عیب تو را می‌پوشاند(1). دِین تو را ادا خواهد کرد. وعده‌هایت را عملی می‌کند. بر سر حوض کوثر همراه تو خواهد بود. تکیه‌گاه تو در روز قیامت خواهد بود. هرگز ایمانش به کفر مبدّل نخواهد شد و بعد از پاکدامنی به زنا آلوده نخواهد شد. شدت و قاطعیت در اسلام دارد. در اسلام آوردن قدمت دارد. به کلام خدا علم دارد. فقه و دانایی در دین خدا، دامادی و نسبت خانوادگی با تو، فریادرسی در جنگ، بخشش و سخاوت، امر به معروف و نهی از منکر، دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان من از ویژگی‌های اوست.

 

پ.ن(1): یعنی غسل و تجهیز تو را انجام خواهد داد.

متن عربی

تفسیر فرات بن إبراهیم: أَحْمَدُ بْنُ عِیسَی بْنِ هَارُونَ مُعَنْعَناً عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: کُنَّا جُلُوساً عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله إِذْ أَقْبَلَ عَلِیٌّ علیه‌السلام فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ النَّبِیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله قَالَ- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لَا شَرِیکَ لَهُ قَالَ قُلْنَا صَدَقْتَ یَا رَسُولَ اللَّهِ- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لَا شَرِیکَ لَهُ قَدْ ظَنَنَّا أَنَّکَ لَمْ تَقُلْهَا إِلَّا تَعَجُّباً مِنْ شَیْ ءٍ رَأَیْتَهُ قَالَ نَعَمْ لَمَّا رَأَیْتُ عَلِیّاً مُقْبِلًا ذَکَرْتُ حَدِیثاً حَدَّثَنِی حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ قَالَ قَالَ إِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ تَجْتَمِعَ الْأُمَّةُ عَلَیْهِ فَأَبَی عَلَیْهِ إِلَّا أَنْ یَبْلُوَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ- حَتَّی یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ أَنْزَلَ عَلَیَّ بِذَلِکَ کِتَاباً الم- أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ- وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ أَمَا إِنَّهُ قَدْ عَوَّضَهُ مَکَانَهُ بِسَبْعِ خِصَالٍ یَلِی سَتْرَ عَوْرَتِکَ وَ یَقْضِی دَیْنَکَ وَ عِدَاتِکَ وَ هُوَ مَعَکَ عَلَی حَوْضِکَ وَ هُوَ مُتَّکِئٌ لَکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَنْ یَرْجِعَ کَافِراً بَعْدَ إِیمَانٍ وَ لَا زَانِیاً بَعْدَ إِحْصَانٍ وَ کَمْ مِنْ ضِرْسٍ قَاطِعٍ لَهُ فِی الْإِسْلَامِ مَعَ الْقِدَمِ فِی الْإِسْلَامِ وَ الْعِلْمِ بِکَلَامِ اللَّهِ وَ الْفِقْهِ فِی دِینِ اللَّهِ مَعَ الصِّهْرِ وَ الْقَرَابَةِ وَ النَّجْدَةِ فِی الْحَرْبِ وَ بَذْلِ الْمَاعُونِ وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْوَلَایَةِ لَوَلِیِّی وَ الْعَدَاوَةِ لِعَدُوِّی بَشِّرْهُ یَا مُحَمَّدُ بِذَلِکَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/179/181/36
تفسیر فرات/317
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x