ابن عباس: جمعی از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسیدند که آیه «وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنواْ وَ عَمِلواْ الصّالِحاتِ مِنْهُم مَغْفِرَةً وَ أجْرًا عَظیماً»{خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، آمرزش و پاداش بزرگی وعده داده است.}(فتح/29) درباره چه کسی نازل شده است؟

ایشان فرمود: وقتی روز قیامت شود، پرچمی از نور سفید برافراشته می‌شود و منادی ندا می‌دهد: سرور مؤمنان و کسانی که بعد از بعثت پیامبر(ص) به او ایمان آوردند، برخیزند. این‌جاست که علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام بلند می‌شود و پرچمی که از نور سفید است به او داده می‌شود و این در حالی است که تمام پیشتازان اول، از بین مهاجران و انصار، بدون اینکه شخص دیگری در بین آنها باشد، در اطراف علی علیه‌السلام نشسته‌اند. علی علیه‌السلام بر منبری که از نور خداوند عزیز ساخته شده می‌نشیند و تک‌تک حاضران، به حضور او آورده می‌شوند و او پاداش و نورش را به او می‌دهد، تا اینکه نوبت به آخرین نفر برسد. بعد، به آنها گفته می‌شود: حالا خصوصیات خود و جایگاهتان را در بهشت شناختید. خدای شما می‌گوید: پیش من، پاداش و آمرزشی بزرگ که همان بهشت است را دارید.

در ادامه، علی علیه‌السلام بلند می‌شود، در حالی که مردم زیر پرچم او قرار دارند و همراه با او بلند می‌شوند تا اینکه آن حضرت، ایشان را به بهشت وارد می‌کند و دوباره به منبر خود برمی‌گردد. و دائماً مؤمنان به محضر او می‌رسند و او سهم خود را از ایشان به بهشت می‌برد و جمعی را هم برای جهنّم به جا می‌گذارد.

این معنای کلام خدای عزّوجل است که فرمود: «وَ الَّذینَ کَفَرواْ وَ کَذَّبواْ بِآیاتِنا أُوْلٰئِکَ أصْحابُ الْجَحیم»{کسانی که کافر شدند و نشانه‌های ما را تکذیب کرده‌اند، آنان اهل جهنم هستند.}(حدید/19). یعنی کسانی که به ولایت علی علیه‌السلام کافر شدند و آن را تکذیب کردند. ولایت علی علیه‌السلام حقی است که بر همه اهل جهان واجب است.

متن عربی

فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ سَأَلَ قَوْمٌ النَّبِیَّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فِیمَ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ عُقِدَ لِوَاءٌ مِنْ نُورٍ أَبْیَضَ وَ نَادَی مُنَادٍ لِیَقُمْ سَیِّدُ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَعَهُ الَّذِینَ آمَنُوا بَعْدَ بَعْثِ مُحَمَّدٍ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَیَقُومُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیهما السّلام فَیُعْطَی اللِّوَاءَ مِنَ النُّورِ الْأَبْیَضِ بِیَدِهِ وَ تَحْتَهُ جَمِیعُ السَّابِقِینَ الْأَوَّلِینَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ- لَا یُخَالِطُهُمْ غَیْرُهُمْ یَجْلِسُ عَلَی مِنْبَرٍ مِنْ نُورِ رَبِّ الْعِزَّةِ وَ یُعْرَضُ الْجَمِیعُ عَلَیْهِ رَجُلًا رَجُلًا فَیُعْطَی أَجْرَهُ وَ نُورَهُ فَإِذَا أَتَی عَلَی آخِرِهِمْ قِیلَ لَهُمْ قَدْ عَرَفْتُمْ صِفَتَکُمْ وَ مَنَازِلَکُمْ فِی الْجَنَّةِ إِنَّ رَبَّکُمْ یَقُولُ إِنَّ لَکُمْ عِنْدِی مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً یَعْنِی الْجَنَّةَ فَیَقُومُ عَلِیٌّ وَ الْقَوْمُ تَحْتَ لِوَائِهِ مَعَهُمْ حَتَّی یَدْخُلَ بِهِمُ الْجَنَّةَ ثُمَّ یَرْجِعُ إِلَی مِنْبَرِهِ فَلَا یَزَالُ إِلَی أَنْ یُعْرَضَ عَلَیْهِ جَمِیعُ الْمُؤْمِنِینَ فَیَأْخُذُ نَصِیبَهُ مِنْهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ وَ یَتْرُکُ أَقْوَاماً عَلَی النَّارِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ یَعْنِی السَّابِقِینَ وَ أَهْلَ الْوَلَایَةِ لَهُ- وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحِیمِ یَعْنِی بِالْوَلَایَةِ بِحَقِّ عَلِیٍّ وَ حَقُّهُ وَاجِبٌ عَلَی الْعَالَمِینَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/18/69/36
امالی طوسی/387/1 – احقاق الحق/473/3 – شواهد التنزیل/253/2 – مناقب ابن مغازلی/369
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات