امام صادق علیه‌السلام: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: جبرئیل از طرف خدا به من گفت: هرکس بداند که خدایی به غیر از من نیست و یکتا و تنهایم و اینکه محمّد بنده و فرستاده‌ من است، و علی‌بن‌ابی‌طالب خلیفه من و امامانی که از فرزندان او هستند حجّت‌های من هستند، به رحمت خودم او را به بهشت وارد می‌کنم و با بخشش خودم از آتش نجاتش می‌دهم و اجازه می‌دهم در جوار من باشد. نعمتم را بر او تمام می‌کنم و از خالصان و مخلصان خودم قرارش می‌دهم، به طوری که هر وقت مرا صدا بزند، اجابتش می‌کنم و اگر حاجتی داشته باشد برآورده می‌کنم و اگر خودش چیزی نخواهد، من به او عطا می‌کنم و اگر بدی کرد، بر او رحم می‌کنم. اگر از من فراری باشد، به سمت خودم برمی‌گردانم و اگر برگشت، او را می‌پذیرم، و اگر درِ خانه مرا بزند، آن را به رویش باز می‌کنم.

هرکس شهادت ندهد که خدایی به غیر از منِ یگانه نیست یا اینکه این شهادت را بدهد ولی اقرار نکند که محمّد بنده و فرستاده من است یا اینکه این را هم گواهی بدهد ولی شهادت ندهد که علی‌بن‌ابی‌طالب خلیفه من است و یا اینکه شهادت ندهد که امامانی که از فرزندان او هستند حجّت‌های من هستند، بدون شک منکر نعمت من شده و عظمت مرا کوچک شمرده است و به آیات و کتب من کافر شده است. این شخص اگر سراغ من بیاید، راهش نمی‌دهم و اگر از من درخواستی کند برآورده نمی‌کنم، و اگر من را صدا بزند، صدایش را نخواهم شنید و اگر من را صدا بزند، دعایش را نخواهم شنید، و اگر امیدی به من داشت، ناامیدش می‌کنم. این‌ها، کیفر او از طرف من است و من نسبت به بندگان ستمگر نیستم.

جابر بن عبدالله انصاری بلند شد و گفت: یا رسول الله، امامانی که از فرزندان علی‌بن‌ابی‌طالب هستند، چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمود: حسن و حسین که هر دو سرور جوانان اهل بهشت هستند، و بعد سیّد و سرور عابدان زمان خود، علی بن حسین، بعد از او باقر، محمّد بن علی که او را از نزدیک خواهی دید. ای جابر، وقتی او را دیدی سلام من را به او برسان. بعد از او هم به ترتیب، جعفر بن محمّد صادق، موسی بن جعفر کاظم، علی بن موسی الرضا، محمّد بن علی تقی، علی بن محمّد هادی، حسن بن علی زکیّ و بعد از او فرزندش آن قائم به حق، مهدی اُمّت من که زمین را پس از پر شدن از ظلم و ستم، پُر از عدل و داد خواهد کرد.

ای جابر، این‌ها جانشینان، خلفا، فرزندان و خانواده من هستند؛ هرکس از آنان اطاعت کند از من اطاعت کرده و هرکس از آنان نافرمانی کند، از من نافرمانی کرده و کسی که منکر یکی از آنان شود، منکر من شده است. خداوند به برکت وجود ایشان و با اذن و اجازه خود نمی‌گذارد آسمان بر زمین بیفتد و به خاطر ایشان است که نمی‌گذارد زمین به لرزه افتاده و مردم را در خود فرو ببرد.

متن عربی

عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِی عَنْ أَبِیهِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ(ع): قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ حَدَّثَنِی جَبْرَئِیلُ عَنْ رَبِّ الْعِزَّةِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّهُ قَالَ مَنْ عَلِمَ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدِی وَ رَسُولِی وَ أَنَّ علی‌بن‌ابی‌طالب خَلِیفَتِی وَ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِ حُجَجِی أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِی وَ نَجَّیتُهُ‏ مِنَ النَّارِ بِعَفْوِی‏ وَ أَبَحْتُ لَهُ جِوَارِی وَ أَوْجَبْتُ لَهُ کرَامَتِی وَ أَتْمَمْتُ عَلَیهِ نِعْمَتِی وَ جَعَلْتُهُ مِنْ خَاصَّتِی وَ خَالِصَتِی إِنْ نَادَانِی لَبَّیتُهُ وَ إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ وَ إِنْ سَکتَ ابْتَدَأْتُهُ وَ إِنْ أَسَاءَ رَحِمْتُهُ وَ إِنْ فَرَّ مِنِّی دَعْوَتُهُ وَ إِنْ رَجَعَ إِلَی قَبِلْتُهُ وَ إِنْ قَرَعَ بَابِی فَتَحْتُهُ‏ وَ مَنْ لَمْ یشْهَدْ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی أَوْ شَهِدَ وَ لَمْ یشْهَدْ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدِی وَ رَسُولِی أَوْ شَهِدَ بِذَلِک وَ لَمْ یشْهَدْ أَنَّ علی‌بن‌ابی‌طالب خَلِیفَتِی أَوْ شَهِدَ بِذَلِک وَ لَمْ یشْهَدْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِ حُجَجِی فَقَدْ جَحَدَ نِعْمَتِی وَ صَغَّرَ عَظَمَتِی وَ کفَّرَ بِآیاتِی وَ کتُبِی إِنْ قَصَدَنِی حَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی حَرَمْتُهُ وَ إِنْ نَادَانِی لَمْ أَسْمَعْ نِدَاءَهُ وَ إِنْ دَعَانِی لَمْ أَسْمَعْ دُعَاءَهُ‏ وَ إِنْ رَجَانِی خَیّبْتُهُ وَ ذَلِک جَزَاؤُهُ مِنِّی‏ وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ فَقَامَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِی فَقَالَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنِ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِ علی‌بن‌ابی‌طالب قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ سَیدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ ثُمَّ سَیدُ الْعَابِدِینَ فِی زَمَانِهِ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ ثُمَّ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی وَ سَتُدْرِکهُ یا جَابِرُ فَإِذَا أَدْرَکتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ ثُمَّ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الْکاظِمُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ثُمَّ الرِّضَا عَلِی بْنُ مُوسَى ثُمَّ التَّقِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی ثُمَّ الْهَادِی عَلِی بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الزَّکی الْحَسَنُ بْنُ عَلِی ثُمَّ ابْنُهُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ مَهْدِی أُمَّتِی الَّذِی یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً هَؤُلَاءِ یا جَابِرُ خُلَفَائِی وَ أَوْصِیائِی وَ أَوْلَادِی وَ عِتْرَتِی مَنْ أَطَاعَهُمْ فَقَدْ أَطَاعَنِی وَ مَنْ عَصَاهُمْ فَقَدْ عَصَانِی وَ مَنْ أَنْکرَ وَاحِداً مِنْهُمْ‏ فَقَدْ أَنْکرَنِی بِهِمْ یمْسِک اللَّهُ السَّمَاوَاتِ‏ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏ وَ بِهِمْ یحْفَظُ الْأَرْضَ أَنْ تَمِیدَ بِأَهْلِهَا.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/68/251/36
کمال الدین/258/1
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات