ابن عباس: وقتی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را به معراج بردند، جبرئیل او را به نهری برد که نام آن «نور» بود و مصداق آیه: «جَعَلَ الظُّلُماتِ و النّور»(انعام/1). وقتی به آن نهر رسیدند، جبرئیل به او گفت:

ای محمّد، به برکت خدا از این نهر عبور کن که خداوند بینایی تو را برایت روشن کرده و پیش رویت را هموار ساخته است. این نهری است که تاکنون کسی از آن عبور نکرده است، نه فرشته‌ای مقرّب و نه پیامبری مرسل؛ اما روزی یک بار من در آن غوطه‌ای می‌خورم و سپس از آن بیرون آمده و بال‌هایم را تکان می‌دهم و خداوند تبارک و تعالی از قطرات آبی که از بال‌هایم می‌چکد، فرشته‌ای مقرّب خلق می‌کند که بیست ‌هزار چهره دارد و هر چهره هزار زبان و هر زبان به گویشی سخن می‌گوید که زبان دیگر آن را نمی‌فهمد.

پس از این سخنان، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از نهر عبور کرد تا به حجاب‌هایی رسید. پانصد حجاب بودند که فاصله هر حجاب تا حجاب دیگر پانصد سال راه بود. جبرئیل گفت: جلو برو یا محمّد. پیامبر فرمود: ای جبرئیل، چرا با من نمی‌آیی؟ جبرئیل گفت: مجاز نیستم که از این مکان عبور کنم.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تا آنجا که خداوند اراده داشت، جلو رفت تا اینکه صدای پروردگار تبارک و تعالی را شنید که فرمود: محمود من هستم و محمّد تو. نام تو را از نام خود مشتق کردم، پس هر کس با تو پیوند برقرار کند، با او پیوند برقرار می‌کنم و هرکه از تو جدا شود، از او جدا می‌شوم. به سوی بندگانم برو و به آنان از کرامتی که برای تو قائل هستم خبر بده و اینکه من هر پیامبری را که فرستادم برایش وزیری قرار دادم. تو نیز فرستاده من هستی و وزیر تو علی است.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به زمین فرود آمد و اِبا داشت از اینکه در این مورد با مردم سخن بگوید، مبادا که او را متّهم کنند؛ زیرا آن‌ها فاصله زیادی از دوره جاهلیت نداشتند.

شش روز از این ماجرا گذشت که خداوند تبارک و تعالی این آیه را نازل فرمود: «فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ مَا یُوحیٰ إلَیْکَ وَ ضائِقٌ بِه صَدْرُک»{شاید بعضی آیاتی را که به تو وحی می‌شود، ترک کنی و سینه‌ات از این جهت تنگ (و ناراحت) شود}(هود/12). پیامبر تا روز هشتم تحمّل کرد، که خداوند آیه: «یَاأیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما أُنزِلَ إلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَ إن لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس»{ای پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای. و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه می دارد.}(مائده/67) را نازل فرمود. رسول خدا نیز فرمود: این آیه تهدید پس از وعید بود. قطعاً فرمان خدای عزّوجل را ابلاغ خواهم نمود، زیرا اگر مرا متّهم یا تکذیب کنند، برای من قابل تحمل‌تر از آن خواهد بود که خداوند در دنیا و آخرت مرا عقوبت دردناک نماید.

جبرئیل با عنوان «امیرالمؤمنین» به علی علیه‌السلام سلام داد. علی علیه‌السلام فرمود: یا رسول الله، کلام جبرئیل را می‌شنوم اما او را نمی‌بینم! پیامبر فرمود: یا علی، این جبرئیل است که از سوی پروردگارم آمده تا آنچه را که خدا به من وعده فرموده، تصدیق کند.

سپس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به تک تک صحابه دستور داد به عنوان امیرالمؤمنین به علی سلام دهند و فرمود: ای بلال، به مردم ابلاغ کن که همگی، به جز کسانی که علیل و ناتوان هستند، در غدیر خُم حاضر شوند.

فردا که شد، رسول خدا به همراه جمعی از صحابه به آنجا رفت و حمد و ثنای خدا را به جای آورد و سپس فرمود:

ای مردم، خدای تبارک و تعالی مرا با رسالتی نزد شما فرستاد که قادر به انجام آن نبودم، مبادا که به من تهمت بزنید یا تکذیبم کنید. تا اینکه آیه‌های وعید را یکی پس از دیگری نازل فرمود. حالا تکذیب من از جانب شما آسان‌تر از عقوبت و مجازات از جانب خدای است. خدای تبارک و تعالی مرا به معراج برد و آن‌گونه که بشنوم فرمود: ای محمّد، محمود من هستم و تو محمّد. نام تو را از نام خود مشتق کردم، پس هر کس با تو پیوند برقرار کند، با او پیوند برقرار می‌کنم و هرکه از تو جدا شود، از او جدا می‌شوم. به سوی بندگانم برو و به آنان از کرامتی که برای تو قائل هستم خبر بده و اینکه من هر پیامبری را که فرستادم برایش وزیری قرار دادم. تو نیز فرستاده من هستی و وزیر تو علی است.

سپس آن حضرت، دست علی بن ابی طالب علیه‌السلام را گرفت و آن را آنقدر بالا برد که مردم به وضوح سپیدی زیر بغل آن دو را که پیش از آن ندیده بودند، دیدند. سپس فرمود: ای مردم، خداوند تبارک و تعالی مولای من است و من مولای مؤمنان. پس هر کس که من مولای اویم، اینک علی مولای اوست. خداوندا محبش را دوست بدار و با دشمنش دشمن باش. یاری کن آنکه او را یاری کند و خوار و ذلیل بدار آنکه خوارش کند.

آنگاه شکّاکان و منافقان که دل‌هایشان بیمار و منحرف بود، گفتند: پناه می‌بریم به خدا از سخنی که مشکوک به نظر می‌رسد. ما راضی نیستیم که وزیر او علی باشد. این کار او (پیامبر) نشانه تعصب است!

سلمان، مقداد، ابوذر و عمّار بن یاسر که خداوند از آنان خشنود باد، گفتند: به خدا قسم هنوز آنجا را ترک نکرده بودیم که آیه «اَلْیَوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دینًا»{امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم، و اسلام را برای شما [به عنوان] دین برگزیدم}(مائده/3) نازل گردید و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را سه بار تکرار نمود. سپس فرمود: بی‌شک کمال دین و اتمام نعمت و خشنودی خدا، در فرستادن من به سوی شما، با ولایت علی بن ابی طالب پس از من بر شماست.

متن عربی

الأمالی للصدوق: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لَمَّا أُسْرِیَ بِهِ إِلَی السَّمَاءِ انْتَهَی بِهِ جَبْرَئِیلُ إِلَی نَهَرٍ یُقَالُ لَهُ النُّورُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ فَلَمَّا انْتَهَی بِهِ إِلَی ذَلِکَ النَّهَرِ فَقَالَ لَهُ جَبْرَئِیلُ یَا مُحَمَّدُ اعْبُرْ عَلَی بَرَکَةِ اللَّهِ فَقَدْ نَوَّرَ اللَّهُ لَکَ بَصَرَکَ وَ مَدَّ لَکَ أَمَامَکَ فَإِنَّ هَذَا نَهَرٌ لَمْ یَعْبُرْهُ أَحَدٌ لَا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ غَیْرَ أَنَّ لِی فِی کُلِّ یَوْمٍ اغْتِمَاسَةً فِیهِ ثُمَّ أَخْرُجُ مِنْهُ فَأَنْفُضُ أَجْنِحَتِی فَلَیْسَ مِنْ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ أَجْنِحَتِی إِلَّا خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مِنْهَا مَلَکاً مُقَرَّباً لَهُ عِشْرُونَ أَلْفَ وَجْهٍ وَ أَرْبَعُونَ أَلْفَ لِسَانٍ کُلُّ لِسَانٍ یَلْفِظُ بِلُغَةٍ لَا یَفْقَهُهَا اللِّسَانُ الْآخَرُ فَعَبَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله حَتَّی انْتَهَی إِلَی الْحُجُبِ وَ الْحُجُبُ خَمْسُ مِائَةِ حِجَابٍ مِنَ الْحِجَابِ إِلَی الْحِجَابِ مَسِیرَةُ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ ثُمَّ قَالَ تَقَدَّمْ یَا مُحَمَّدُ فَقَالَ لَهُ یَا جَبْرَئِیلُ وَ لِمَ لَا تَکُونُ مَعِی قَالَ لَیْسَ لِی أَنْ أَجُوزَ هَذَا الْمَکَانَ فَتَقَدَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَتَقَدَّمَ حَتَّی سَمِعَ مَا قَالَ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنَا الْمَحْمُودُ وَ أَنْتَ مُحَمَّدٌ شَقَقْتُ اسْمَکَ مِنِ اسْمِی فَمَنْ وَصَلَکَ وَصَلْتُهُ وَ مَنْ قَطَعَکَ بَتَکْتُهُ انْزِلْ إِلَی عِبَادِی فَأَخْبِرْهُمْ بِکَرَامَتِی إِیَّاکَ وَ أَنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیّاً إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَزِیراً وَ أَنَّکَ رَسُولِی وَ أَنَّ عَلِیّاً وَزِیرُکَ فَهَبَطَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَکَرِهَ أَنْ یُحَدِّثَ النَّاسَ بِشَیْ ءٍ کَرَاهِیَةَ أَنْ یَتَّهِمُوهُ لِأَنَّهُمْ کَانُوا حَدِیثِی الْعَهْدِ بِالْجَاهِلِیَّةِ حَتَّی مَضَی لِذَلِکَ سِتَّةُ أَیَّامٍ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یُوحی إِلَیْکَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ فَاحْتَمَلَ رَسُولُ اللَّهِ ذَلِکَ حَتَّی کَانَ یَوْمُ الثَّامِنِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله تَهْدِیدٌ بَعْدَ وَعِیدٍ لَأُمِضیَنَّ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنْ یَتَّهِمُونِی وَ یُکَذِّبُونِی فَهُوَ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ أَنْ یُعَاقِبَنِی الْعُقُوبَةَ الْمُوجِعَةَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ قَالَ وَ سَلَّمَ جَبْرَئِیلُ عَلَی عَلِیٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ عَلِیٌّ علیه السلام یَا رَسُولَ اللَّهِ أَسْمَعُ الْکَلَامَ وَ لَا أَحُسُّ الرُّؤْیَةَ فَقَالَ یَا عَلِیُّ هَذَا جَبْرَئِیلُ أَتَانِی مِنْ قِبَلِ رَبِّی بِتَصْدِیقِ مَا وَعَدَنِی ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله رَجُلًا فَرَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ حَتَّی سَلَّمُوا عَلَیْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ ثُمَّ قَالَ یَا بِلَالُ نَادِ فِی النَّاسِ أَنْ لَا یَبْقَی غَداً أَحَدٌ إِلَّا عَلِیلٌ إِلَّا خَرَجَ إِلَی غَدِیرِ خُمٍّ فَلَمَّا کَانَ مِنَ الْغَدِ خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله بِجَمَاعَةِ أَصْحَابِهِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَی عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَرْسَلَنِی إِلَیْکُمْ بِرِسَالَةٍ وَ إِنِّی ضِقْتُ بِهَا ذَرْعاً مَخَافَةَ أَنْ تَتَّهِمُونِی وَ تُکَذِّبُونِی حَتَّی أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیَّ وَعِیداً بَعْدَ وَعِیدٍ فَکَانَ تَکْذِیبُکُمْ إِیَّایَ أَیْسَرَ عَلَیَّ مِنْ عُقُوبَةِ اللَّهِ إِیَّایَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَسْرَی بِی وَ أَسْمَعَنِی وَ قَالَ یَا مُحَمَّدُ أَنَا الْمَحْمُودُ وَ أَنْتَ مُحَمَّدٌ شَقَقْتُ اسْمَکَ مِنِ اسْمِی فَمَنْ وَصَلَکَ وَصَلْتُهُ وَ مَنْ قَطَعَکَ بَتَکْتُهُ انْزِلْ إِلَی عِبَادِی فَأَخْبِرْهُمْ بِکَرَامَتِی إِیَّاکَ وَ أَنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیّاً إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَزِیراً وَ إِنَّکَ رَسُولِی وَ أَنَّ عَلِیّاً وَزِیرُکَ ثُمَّ أَخَذَ صلی‌الله‌علیه‌وآله بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَرَفَعَهَا حَتَّی نَظَرَ النَّاسُ إِلَی بَیَاضِ إِبْطَیْهِمَا وَ لَمْ یُرَ قَبْلَ ذَلِکَ ثُمَّ قَالَ صلی‌الله‌علیه‌وآله أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَوْلَایَ وَ أَنَا مَوْلَی الْمُؤْمِنِینَ فَمَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ فَقَالَ الشُّکَّاکُ وَ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ زَیْغٌ نَبْرَأُ إِلَی اللَّهِ مِنْ مَقَالَةٍ لَیْسَ بِحَتْمٍ وَ لَا نَرْضَی أَنْ یَکُونَ عَلِیّاً وَزِیرُهُ هَذِهِ مِنْهُ عَصَبِیَّةٌ فَقَالَ سَلْمَانُ وَ الْمِقْدَادُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ عَمَّارُ بْنُ یَاسِرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ اللَّهِ مَا بَرِحْنَا الْعَرْصَةَ حَتَّی نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَکَرَّرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله ذَلِکَ ثَلَاثاً ثُمَّ قَالَ إِنَّ کَمَالَ الدِّینِ وَ تَمَامَ النِّعْمَةِ وَ رِضَی الرَّبِّ بِإِرْسَالِی إِلَیْکُمْ بِالْوَلَایَةِ بَعْدِی لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَیْهِ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/3/109/37
امالی صدوق/213
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات