ربیعة بن مالک: پیش حذیفة بن یمان رفتم و گفتم: اباعبدالله، مردم درباره علی‌بن‌أبی‌طالب و مناقب او گفت‌وگو می‌کنند اما مردم بصره به آنان می‌گویند شما درباره منزلت این مرد افراط می‌کنید. حدیثی درباره او برایم نقل می‌کنی که آن را برای مردم روایت کنم؟

حذیفه گفت: ای ربیعه، این چه سؤالی است که از من می‌کنی؟! من کدام فضیلت او را برای تو بگویم؟! قسم به خدایی که جانم در دست اوست، اگر همه اعمال امت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله، از روزی که به نبوت رسیده تا به امروز را در یک کفّه ترازو بگذارند و یکی از اعمال علی علیه‌السلام را در کفّه دیگر قرار دهند، قطعاً برتر از همه اعمال آنها خواهد شد.

به او گفتم: این مدح بزرگی است و آنقدر سنگین است که قبول آن سخت و بیان کردنش سخت‌تر است. ای أباعبدالله، گمان می‌کنم افراط کردی.

حذیفه بلافاصله گفت: ای نادان، چطور قابل قبول نیست؟! کجا بودند مسلمانان وقتی که در روز خندق، عمرو بن عبدوُد و یارانش از خندق عبور کردند و ترس و وحشت مسلمانان را گرفت و علی علیه‌السلام عمرو را به مبارزه طلبید ولی به درخواست او جواب ندادند تا اینکه علی علیه‌السلام به مبارزه با او رفت و او را به قتل رساند؟! قسم به خدا، پاداش کار علی علیه‌السلام در آن روز، بزرگتر از اعمال امّت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله تا به امروز و تا قیامت است!

متن عربی

رَوَى قَیسُ بْنُ الرَّبِیعِ عَنْ أَبِی هَارُونَ الْعَبْدِی عَنْ رَبِیعَةَ بْنِ مَالِک السَّعْدِی قَالَ: أَتَیتُ حُذَیفَةَ بْنَ الْیمَانِ فَقُلْتُ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ النَّاسَ لَیتَحَدَّثُونَ عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ مَنَاقِبِهِ فَیقُولُ لَهُمْ أَهْلُ الْبَصِیرَةِ إِنَّکمْ لَتُفَرِّطُونَ فِی تَقْرِیظِ هَذَا الرَّجُلِ فَهَلْ أَنْتَ مُحَدِّثِی بِحَدِیثٍ عَنْهُ أَذْکرُهُ لِلنَّاسِ فَقَالَ یا رَبِیعَةُ وَ مَا الَّذِی تَسْأَلُنِی عَنْ عَلِی (ع) وَ مَا الَّذِی أُحَدِّثُک بِهِ عَنْهُ وَ الَّذِی نَفْسُ حُذَیفَةَ بِیدِهِ لَوْ وُضِعَ جَمِیعُ أَعْمَالِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص) فِی کفَّةِ الْمِیزَانِ مُنْذُ بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى مُحَمَّداً إِلَى یوْمِ النَّاسِ هَذَا وَ وُضِعَ عَمَلُ وَاحِدٍ مِنْ أَعْمَالِ عَلِی فِی الْکفَّةِ الْأُخْرَى لَرَجَحَ عَلَى أَعْمَالِهِمْ کلِّهَا فَقَالَ رَبِیعَةُ هَذَا الْمَدْحُ الَّذِی لَا یقَامُ لَهُ وَ لَا یعْقِدُ وَ لَا یحْمَلُ إِنِّی لَأَظُنُّهُ إِسْرَافاً یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ حُذَیفَةُ یا لُکعُ‏ وَ کیفَ لَا یحْمَلُ وَ أَینَ کانَ الْمُسْلِمُونَ یوْمَ الْخَنْدَقِ وَ قَدْ عَبَرَ إِلَیهِمْ عَمْرٌو وَ أَصْحَابُهُ فَمَلَکهُمْ الْهَلَعُ‏ وَ الْجَزَعُ وَ دَعَا إِلَى الْمُبَارَزَةِ فَأَحْجَمُوا عَنْهُ حَتَّى بَرَزَ إِلَیهِ عَلِی (ع) فَقَتَلَهُ وَ الَّذِی نَفْسُ حُذَیفَةَ بِیدِهِ لَعَمَلُهُ ذَلِک الْیوْمِ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ أَعْمَالِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ إِلَى هَذَا الْیوْمِ وَ إِلَى أَنْ تَقُومَ الْقِیامَةُ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/3/39

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات