جابر بن عبدالله انصاری: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله – در حالی که نزدیک‌ترین فرد به آن حضرت بودم – در حجةالوداع در منا فرمود: مبادا پس از من کافر شوید و گردن یکدیگر را بزنید! به خدا قسم اگر چنین کنید، من  در سپاهی هستم که با آن می‌جنگید!

سپس به پشت سر خود نگاه کرد و سه بار فرمود: یا علی. آنگاه جبرئیل علیه‌السلام را دیدیم که به او اشاره کرد و خداوند پس از آن، آیه «فَإمّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإنّا مِنْهُم مُّنتَقِمونَ * أوْ نُریَنَّکَ الَّذی وَعَدْناهُمْ فَإنّا عَلَیْهِم مُقْتَدِرون»{اگر تو را از دنیا ببریم، حتماً از آن‌ها انتقام می‌گیریم و اگر هم، قبل از مرگت، عذابی را نشانت بدهیم که به آن‌ها وعده داده‌ایم، درهرحال ما بر آن‌ها کاملاً مسلّطیم.}(زخرف/41-42) را نازل فرمود.

و پس از آن آیه «قُل رَبِّ إمّا تُریَنّی ما یوعَدونَ * رَبِّ فَلا تَجْعَلْنی فی الْقَوْمِ الظّالِمین»{بگو: «خدایا، اگر بناست در دنیا عذابی را نشانم دهی که به اینها وعده شده، خدایا، وقت عذاب کنارشان قرارم نده}(مؤمنون/93-94) نازل شد.

و پس از آن آیه «فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذی اوحیَ إلَیْکَ إنَّکَ عَلیٰ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ * وَ إنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَ لِقَوْمِکَ وَ سَوْفَ تُسْئَلونَ»{به آنچه به تو وحی شده است، مقیّد باش که تو در راه درستی هستی. آنچه به تو وحی شده مایۀ یادآوری است، هم برای تو و هم برای قومت. دربارۀ پایبندی به آن بالاخره بازخواست خواهید شد}(زخرف/43-44) درباره علی بن ابی طالب علیه‌السلام نازل شد.

متن عربی

الطرائف: وَ مِنْ رِوَایَاتِ الْفَقِیهِ الشَّافِعِیِّ ابْنِ الْمَغَازِلِیِّ فِی کِتَابِ الْمَنَاقِبِ بِإِسْنَادِهِ إِلَی جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله بِمِنًی وَ إِنِّی لَأَدْنَاهُمْ إِلَیْهِ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ حِینَ قَالَ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَرْجِعُونَ بَعْدِی کُفَّاراً یَضْرِبُ بَعْضُکُمْ رِقَابَ بَعْضٍ وَ ایْمُ اللَّهِ لَئِنْ فَعَلْتُمُوهَا لَتَعْرِفُنِّی فِی الْکَتِیبَةِ الَّتِی تُضَارِبُکُمْ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَی خَلْفِهِ فَقَالَ أَوْ عَلِیٌّ أَوْ عَلِیٌّ ثَلَاثاً فَرَأَیْنَا أَنَّ جَبْرَئِیلَ علیه السلام غَمَزَهُ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی أَثَرِ ذَلِکَ فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ بِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَوْ نُرِیَنَّکَ الَّذِی وَعَدْناهُمْ فَإِنَّا عَلَیْهِمْ مُقْتَدِرُونَ ثُمَّ نَزَلَتْ قُلْ رَبِّ إِمَّا تُرِیَنِّی ما یُوعَدُونَ رَبِّ فَلا تَجْعَلْنِی فِی الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ثُمَّ نَزَلَتْ فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ فِی أَمْرِ عَلِیٍ إِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ إِنَّ عَلِیّاً لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ وَ إِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَ لِقَوْمِکَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/68/183/37
الطرائف/33

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات