اداری

او را نابینا محشور می‌کنیم!

ابن عباس: مفهوم آیه «وَ مَنْ أعْرَضَ عَن ذِکْری فَإنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقیامَةِ أعْمیٰ»{هر کس از یاد من روگردان شود، زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!}(طه/124) این است که هرکس ولایت علی علیه‌السلام را رها کند، خدا او

ادامه مطلب»

به گفتار پاک هدایت شدند

امام صادق علیه‌السلام درباره آیه «وَ هُدواْ إلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْل»{به گفتار پاک هدایت می‌شوند.}(حج/24) فرمود: منظور حمزه، جعفر، عبیده، سلمان، ابوذر، مقداد و عمّار بودند که به سوی امیرالمؤمنین علیه‌السلام هدایت شدند.

ادامه مطلب»

به خدا قسم که راست است

امام صادق علیه‌السلام آیه «وَ یَسْتَنبِئونَکَ أحَقٌّ هُوَ قُلْ إی وَ رَبّیِ إنَّهُ لَحَق»{از تو می‌پرسند: آیا آن حقّ است؟ بگو: «بله، به پروردگارم قسم، قطعاً حقّ است}«یونس/53) را این‌طور معنا فرمود: «ای محمّد، مردم مکه از تو درباره علی بن ابی‌طالب سؤال می‌پرسند که آیا او امام است؟ بگو:

ادامه مطلب»

چگونه داوری می‌کنید؟!

عمرو بن قاسم: از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که بعد از یاد کردن از صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این آیه را تلاوت کرد: «أفَمَن یَهْدی إلَی الْحَقِّ أحَقُّ أن یُتَّبَعَ أمَّن لا یَهِدّی إلّا أن یُهْدیٰ فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمونَ»{آیا کسی که به سوی حق هدایت می‌کند برای پیروی شایسته‌تر است،

ادامه مطلب»

سختی و آسانی در قرآن

امام باقر علیه‌السلام در مورد آیه «یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْر»{خدا برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد.}(بقره/185) فرمود: منظور از «آسانی» علی علیه‌السلام و منظور از «دشواری» فلانی و فلانی هستند. پس، هر که فرزند آدم باشد، داخل ولایت فلانی و فلانی نمی‌شود

ادامه مطلب»

دیگران ملامت شدند ولی علی(ع) نه!

ابن عبّاس: علی علیه‌السلام بزرگ و رهبر آیاتی است که خدا با عبارت «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنواْ» نازل کرد. و خداوند بارها اصحاب محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله را ملامت کرده اما از علی علیه‌السلام فقط به نیکی یاد کرده است.

ادامه مطلب»

برای شما بهتر است

ابوحمزه ثمالی: امام باقر علیه‌السلام آیه 170 سوره نساء را این‌طور قرائت کرد: «یا أیُّها النّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسولُ بِالْحَقِّ مِن رَبِّکُمْ [فِی وَلَایَةِ عَلِیٍّ] فَآمِنواْ خَیراً لَکُمْ وَ إن تَکْفُرواْ [بِوِلایَتِهِ] فَإنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلیمًا حَکیمًا»{ای مردم! پیامبر، حق را [درباره ولایت

ادامه مطلب»

لعنت خدا بر کافران

جابر جُعفی: از امام باقر علیه‌السلام درباره آیه «فَلَمّا جاءَهُم ما عَرَفواْ کَفَرواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرین»{هنگامی که این کتاب و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند؛ لعنت خدا بر کافران}(بقره/89) پرسیدم، فرمود: تفسیر باطن آن این است: وقتی بر آنچه

ادامه مطلب»

از آن‌ها کناره بگیر

امام صادق علیه‌السلام: به خدا قسم، منظور آیه «أُوْلٰئِکَ الَّذینَ یَعْلَمُ اللَّهُ ما فی قُلوبِهِمْ فَأعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُل لَهُمْ فی أنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغًا»{خدا می‌داند در دلشان چه می‌گذرد. پس، از آن‌ها کناره بگیر، ولی پندشان بده و وقتی تنها هستند، با سخنانی شفاف راهنمایی‌شان کن.}(نساء/63) فلانی و

ادامه مطلب»

اولین منکر آن نباشید

جابر جُعفی: از امام باقر علیه‌السلام درباره تفسیر آیه «وَ آمِنواْ بِما أنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِما مَعَکُمْ وَ لا تَکونواْ أوَّلَ کافِرٍ بِه»{به آنچه نازل کرده‌ام ایمان بیاورید، که نشانه‌های آن، با آنچه در کتابهای شماست، مطابقت دارد. و اولین منکر آن نباشید}(بقره/41) پرسیدم که آیا در معنای باطنی، منظور فلانی

ادامه مطلب»

دسترسی سریع

دسته بندی روایات