اداری

مانند سد فولادی می‌جنگند

ابن عباس: آیه «اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنْیانٌ مَرْصوصٌ»{خدا دوست دارد کسانی را که همچون سدّی فولادین صف می‌بندند و در راهش می‌جنگند}(صف/4) درباره امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، حمزه، عبیده، سهل بن حنیف، حارث بن صمّه و أبودُجانه نازل شده است.

ادامه مطلب»

اولین کسی که لباس‌های بهشتی می‌پوشد

ابن عباس: اولین کسی که لباس‌های بهشت را بر او می‌پوشانند، ابراهیم(ع) است، به خاطر اینکه خلیل خداست. و بعد محمد(ص)، به دلیل اینکه برگزیده خداست، و بعد علی(ع) است که به سمت بهشت هدایت می‌شود. سپس آیه «یَوْمَ لا یُخْزِی  اللّهُ النَّبیَّ وَ الَّذینَ آمَنواْ مَعَهُ»{در آن روز، خدا

ادامه مطلب»

این دو گروه با هم جنگ می‌کنند

ابوذر غفاری: به خدا قسم که آیه «هاذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمواْ فی رَبِّهِم »{این دو [گروه،] دشمنان یکدیگرند که درباره پروردگارشان با هم جنگ می‌کنند.}(حج/19) در شأن علی(ع)، حمزه و عبیدة بن حارث که در روز بدر با مشرکان(1) جنگیدند، نازل شده است.   پ ن(1): حمزة بن عبدالمطلّب، عتبة بن

ادامه مطلب»

معنای واقعی عذاب سخت

امام باقر علیه‌السلام درباره معنای آیه «لِیُنذِرَ بَأْسًا شَدیدًا مِن لَدُنْه»{تا بدکاران را از عذابی سخت بترساند}(کهف/2) می‌فرماید: منظور از «عذاب سخت» علی علیه‌السلام است و او در کنار رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله با دشمنانش جنگید.

ادامه مطلب»

قطعاً از آنان انتقام می‌گیریم

امام صادق علیه‌السلام: آیه «فَإمّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإنّا مِنْهُم مُنتَقِمون »{اگر ما تو را [از دنیا] ببریم، قطعاً از آنان انتقام می‌گیریم}(زخرف/41) این گونه معنا می‌شود: ای محمد، اگر ما تو را از مکه به مدینه ببریم، تو را در حالی به آن باز می‌گردانیم که به دست علی بن

ادامه مطلب»

فتنه‌ای تاریک اتفاق می‌افتد

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: بعد از من، فتنه‌ای تاریک اتفاق می‌افتد و کسی از آن نجات پیدا می‌کند که به «عروة الوثقی» متوسل شود. گفته شد: عروة الوثقی چیست؟ فرمود: ولایت سید اوصیاست. گفته شد، سید اوصیا کیست؟ فرمود: امیرالمؤمنین! عرض شد: یا رسول الله، امیرالمؤمنین کیست؟ فرمود: او مولا و

ادامه مطلب»

از دایره ایمان خارج شده است

امام باقر علیه‌السلام: ولایت علی بن ابی طالب علیه‌السلام همان ریسمانی است که خداوند در آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقوا»{همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید}(آل عمران/103) آن را بیان کرده است. هرکس به این ریسمان متوسل شود، مؤمن است و کسی که رهایش کند،

ادامه مطلب»

معنای «عروة الوثقی»

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: هرکس دوست داشته باشد به «عروة الوثقی»(محکم‌ترین دستگیره) چنگ بزند، باید به محبت علی علیه‌السلام متوسل شود.

ادامه مطلب»

اولین کسی که همه وجودش تسلیم خدا بود

انس بن مالک درباره مصداق آیه «وَ مَن یُسْلِمْ وَجْهَهُ إلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی»{هرکه خود را با همه وجود تسلیم خدا کند و درستکار باشد، به محکم‌ترین دستگیره چنگ زده است.}(لقمان/22) می‌گوید: این آیه در حق علی علیه‌السلام نازل شده است؛ زیرا اولین کسی است

ادامه مطلب»

ریسمانی از خدا یا ریسمانی از مردم

امام صادق علیه‌السلام درباره مفهوم آیه «إلّا بِحَبْلٍ مِنَ اللّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النّاس»{مگر [آنکه] به ریسمانی از جانب خدا و یا ریسمانی از سوی مردم [چنگ زنند]}(آل عمران/112) فرمود: «حبل من الله» قرآن است و «حبل من الناس» علی بن ابی طالب علیه‌السلام.

ادامه مطلب»

دسترسی سریع

دسته بندی روایات