امام باقر علیه‌السلام: هنگامی که جبرئیل در حجّةالوداع با اعلان امر علی بن ابی طالب علیه‌السلام بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شد و آیه «یا أیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس»{ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد}(مائده/67) را ابلاغ نمود، رسول خدا سه روز صبر کرد تا اینکه به جُحفه رسید، ولی دست علی علیه‌السلام را از ترس واکنش مردم بالا نبرد.

وقتی در روز غدیر، در جحفه و به مکانی به نام «مَهیَعه» رسید، ندای «نماز جماعت» سر داد. مردم گرد آمدند و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به ایشان فرمود: چه کسی مقدم‌تر از خودتان به شماست؟ مردم با صدای بلند گفتند: خدا و رسول او. سپس و برای بار دوم سؤال خود را تکرار کرد که باز هم گفتند: خدا و رسول او. بار سوم نیز همین سؤال را پرسید و آنها گفتند: خدا و رسول او. آن‌گاه دست علی علیه‌السلام را بلند کرد و فرمود: هر کس من مولای اویم، حالا علی مولای اوست. و سپس دعا فرمود: خداوندا، دوستدارش را دوست بدار و با دشمنش دشمن باش. یاری کن هر کس که یاری‌اش کند و خوار و ذلیل کن هر کس که رهایش کند. زیرا او از من است و من از او. او برای من منزلتی مانند هارون نسبت به موسی دارد، با این تفاوت که پس از من پیامبری نخواهد بود.

متن عربی

تفسیر العیاشی: عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَمَّا نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ بِإِعْلَانِ أَمْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِلَی آخِرِ الْآیَةِ قَالَ فَمَکَثَ النَّبِیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله ثَلَاثاً حَتَّی أَتَی الْجُحْفَةَ فَلَمْ یَأْخُذْ بِیَدِهِ فَرَقاً مِنَ النَّاسِ فَلَمَّا نَزَلَ الْجُحْفَةَ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی مَکَانٍ یُقَالُ لَهُ مَهْیَعَةُ فَنَادَی الصَّلَاةَ جَامِعَةً فَاجْتَمَعَ النَّاسُ فَقَالَ النَّبِیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله مَنْ أَوْلَی بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ قَالَ فَجَهَرُوا فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ الثَّانِیَةَ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ الثَّالِثَةَ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَأَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ علیه السلام فَقَالَ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ فَإِنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ هُوَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ مِنْ بَعْدِی.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/32/139/37
تفسیر عیاشی/نسخه خطی

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات