ابن عباس: منظور از آیه «إنَّ الْإنسانَ لَفی خُسْرٍ»{بی‌شک انسان در زیان‌کاری بزرگی است}(عصر/2) ابوجهل است.

و منظور از آیه «إلّا الَّذینَ آمَنواْ وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ‌»{جز کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند}(عصر/3) علی علیه‌السلام و سلمان هستند.

و منظور از «اولین پیشگامان» در آیه «وَ السّابِقونَ‌ الْأوَّلونَ‌ مِنَ‌ الْمُهاجِرینَ‌ وَ الْأنْصارِ وَ الَّذینَ‌ اتَّبَعوهُمْ‌ بِإحْسانٍ‌ رَضی‌ اللَّهُ‌ عَنْهُمْ‌ وَ رَضوا عَنْهُ‌…»{اولین پیشگامان مهاجر و انصار و کسانی که به‌شایستگی دنباله‌رو آنها بوده و هستند، خدا از آنان راضی است و آنان هم از خدا راضی‌ هستند}(توبه/100)، علی علیه‌السلام و سلمان هستند.

و منظور از آیات «وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتینَ * الَّذینَ إذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلوبُهُمْ وَ الصّابِرینَ عَلیٰ ما أصابَهُمْ وَ الْمُقیمِی الصَّلوٰةِ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنفِقون»{به فروتنان مژده بده. همانها که وقتی نام خدا برده می‌شود، دلهایشان پر از خوف خدا می‌شود، در برابر مصیبتهایی که به آنان می‌رسد صبور هستند، و نماز را اقامه می‌کنند، و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند}(حج/34-35) علی علیه السلام و سلمان هستند.

متن عربی

المستدرک ابن بطریق: وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الضَّحَّاکِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ یَعْنِی أَبَا جَهْلٍ- إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ذَکَرَ عَلِیّاً علیه‌السلام وَ سَلْمَانَ.
قَوْلُهُ وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ ذَکَرَ عَلِیّاً وَ سَلْمَانَ.
وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ إِلَی قَوْلِهِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ قَالَ عَلِیٌّ وَ سَلْمَانُ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/151/166/36
المستدرک ابن بطریق/107/1

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x