ابن عباس: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: خداوند پنج چیز به من و پنج چیز هم به علی علیه‌السلام داد! 1- به من «جوامع الکلِم» را بخشید و به علی «جوامع العلم» را عطا کرد؛ 2- مرا نبی کرد و او را وصی قرار داد؛ 3- «کوثر» را به من و «سلسبیل» را به او عطا کرد؛ 4- وحی را به من و الهام را به او داد؛ 5- مرا به معراج برد و درهای آسمان‌ها و حجاب‌ها برای او باز شد، به طوری که یکدیگر را دیدیم.

سپس رسول خدا گریه کرد، به او عرض کردم: یا رسول الله، چه چیزی شما را به گریه انداخت؟ فرمود: ای ابن عباس، اولین سخنی که پروردگارم به من گفت این بود: ای محمّد! به زیرپایت نگاه کن. اطاعت کردم و دیدم که حجاب‌ها از بین رفت و درهای آسمان باز شد و علی(ع) را دیدم و با او گفت‌وگو کردم و خداوند هم با من سخن گفت.

به پیامبر خدا گفتم: یا رسول الله، خداوند درباره چه چیزی با تو سخن گفت؟ فرمود: خداوند گفت: ای محمّد، بعد از تو، علی را وصی، وزیر و جانشینت قرار دادم. این امر را به او بگو، او صدای تو را می‌شنود! من هم به علی گفتم و علی در پاسخ به من گفت: قبول کردم و اطاعت می‌کنم. بعد، خداوند به فرشتگان دستور داد که این مناسبت را به یکدیگر تبریک بگویند. همه فرشتگان به من هم تبریک گفتند و عرض کردند: ای محمّد! قسم به خداوند، وقتی خدای عزّوجل پسر عمویت را به جانشینی تو انتخاب کرد، همه فرشتگان شادمان شدند! ملائکه حامل عرش را دیدم که سرهای آن‌ها رو به پایین بود، گفتم: ای جبرئیل، چرا حاملان عرش سر به زیر هستند؟ جبرئیل پاسخ داد: ای محمّد، اجازه دیدن علی علیه‌السلام فقط در این ساعت به آن‌ها داده شده است.

وقتی به زمین فرود آمدم، ماجرای آن شب را برای علی تعریف کردم و فهمیدم او تمام اتفاقات آن شب را می‌داند!

ابن عباس در ادامه روایت گفت: ای پیامبر خدا، به من وصیتی کنید. ایشان فرمود: تو را به دوست داشتن علی بن أبی طالب سفارش می‌کنم! قسم به خدایی که مرا به نبوت مبعوث کرد، خداوند قبل از پذیرفتن اعمال نیک درباره محبّت علی علیه‌السلام سؤال می‌کند. هر کس با ولایت او بمیرد، تمام اعمال او پذیرفته می‌شود و اگر کسی ولایت او را نپذیرد و از دنیا برود، چیزی از عمل او پذیرفته نمی‌شود و دستور داده می‌شود او را در آتش بیاندازند.

ای پسر عباس! به خدا قسم، خشم آتش جهنم بر دشمن علی(ع) شدیدتر از خشم بر کسی است که به فرزنددار بودن خدا اعتقاد دارد!

ای پسر عباس، اگر فرشتگان مقرّب و پیامبران با علی‌بن‌أبی‌طالب دشمن بشوند، حتماً خداوند آن‌ها را عذاب خواهد کرد و عبادت‌های آن‌ها بی‌اثر خواهد بود.

عرض کردم: یا رسول الله، آیا کسی با او دشمنی می‌کند؟ فرمود: بله، گروهی ادعا می‌کنند از امت من هستند ولی بویی از اسلام نبرده‌اند. از نشانه‌های دشمنی آن‌ها با علی علیه‌السلام آن است که کسی را بر او برتری می‌دهند که پایین‌تر از اوست. قسم به خدای متعال، من از تمام پیامبران و علی علیه‌السلام از همه جانشینان برتر و  بالاتر است.

ابن عباس ادامه می‌دهد: من همیشه با علی علیه‌السلام همان طوری بودم که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دستور داده بود. آن حضرت مرا به نماز و محبت علی علیه‌السلام سفارش کرده بود و بزرگ‌ترین کار نیکی که از من سر زد هم همین‌ها بود. مدت‌ها از این ماجرا گذشت و پیامبر در بستر مرگ افتاد. به او عرض کردم: پدر و مادرم فدای تو ای پیامبر خدا، وقت مرگ شما سر رسیده، در این لحظات چه دستوری به من می‌دهید؟ پیامبر فرمود: با کسی که مخالف علی(ع) است، مخالفت کن و یاور و دوستدار آن‌ها نباش! عرض کردم: یا رسول الله، چرا به مردم دستور نمی‌دهید که با او مخالفت نکنند؟ آن حضرت گریه کرد و فرمود: این مورد از مسائلی است که قطعا رخ خواهد داد و در علم خداوند ثبت شده است. به خدا قسم، هر کس با او مخالفت کند و منکر حقش باشد، قبل از مرگش خداوند نعمت‌ها را از او می‌گیرد. ای پسر عباس، اگر خواستی خدا از تو راضی باشد، راه علی بن أبی طالب را دنبال کن و به هر جهتی متمایل شد، تو هم به آن سمت متمایل شو، و به رهبری او راضی باش و با دشمنش دشمن و با دوستدارش دوست باش! ای پسر عباس، مراقب باش تا هیچ شکی درباره علی(ع) نداشته باشی، چرا که شک درباره علی(ع) کفر به خدای متعال است.

متن عربی

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص) یقُولُ‏ أَعْطَانِی اللَّهُ تَعَالَى خَمْساً وَ أَعْطَى عَلِیاً خَمْساً أَعْطَانِی جَوَامِعَ الْکلِمِ وَ أَعْطَى عَلِیاً جَوَامِعَ الْعِلْمِ وَ جَعَلَنِی نَبِیاً وَ جَعَلَهُ وَصِیاً وَ أَعْطَانِی الْکوْثَرَ وَ أَعْطَاهُ السَّلْسَبِیلَ وَ أَعْطَانِی الْوَحْی وَ أَعْطَاهُ الْإِلْهَامَ وَ أَسْرَى بِی إِلَیهِ وَ فَتَحَ لَهُ أَبْوَابَ السَّمَاوَاتِ وَ الْحُجُبَ حَتَّى نَظَرَ إِلَی وَ نَظَرْتُ إِلَیهِ قَالَ ثُمَّ بَکى رَسُولُ اللَّهِ(ص) فَقُلْتُ لَهُ مَا یبْکیک یا رَسُولَ اللَّهِ فِدَاک أَبِی وَ أُمِّی قَالَ یا ابْنَ عَبَّاسٍ إِنَّ أَوَّلَ مَا کلَّمَنِی بِهِ رَبِّی قَالَ یا مُحَمَّدُ انْظُرْ تَحْتَک فَنَظَرْتُ إِلَى الْحُجُبِ قَدِ انْخَرَقَتْ وَ إِلَى أَبْوَابِ السَّمَاءِ قَدِ انْفَتَحَتْ وَ نَظَرْتُ إِلَى عَلِی(ع) وَ هُوَ رَافِعٌ رَأْسَهُ إِلَی فَکلَّمْتُهُ وَ کلَّمَنِی رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ یا رَسُولَ اللَّهِ بِمَا کلَّمَک رَبُّک قَالَ لِی‏ یا مُحَمَّدُ إِنِّی جَعَلْتُ عَلِیاً وَصِیک وَ وَزِیرَک وَ خَلِیفَتَک مِنْ بَعْدِک فَأَعْلِمْهُ فَهَا هُوَ یسْمَعُ کلَامَک فَأَعْلَمْتُهُ وَ أَنَا بَینَ یدَی رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ لِی قَدْ قَبِلْتَ وَ أَطَعْتَ فَأَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى الْمَلَائِکةَ یتَبَاشَرُونَ بِهِ وَ مَا مَرَرْتُ بِمَلَإٍ مِنْ مَلَائِکةِ السَّمَاوَاتِ إِلَّا هَنَّأَنِی‏ وَ قَالُوا یا مُحَمَّدُ وَ الَّذِی بَعَثَک بِالْحَقِّ نَبِیاً لَقَدْ دَخَلَ السُّرُورُ عَلَى جَمِیعِ الْمَلَائِکةِ بِاسْتِخْلَافِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ابْنَ عَمِّک وَ رَأَیتُ حَمَلَةَ الْعَرْشِ قَدْ نَکسُوا رُءُوسَهُمْ إِلَى الْأَرْضِ فَقُلْتُ یا جَبْرَئِیلُ لِمَ نَکسُوا حَمَلَةُ الْعَرْشِ رُءُوسَهُمْ قَالَ یا مُحَمَّدُ مَا مِنْ مَلَک مِنَ الْمَلَائِکةِ إِلَّا وَ قَدْ نَظَرَ إِلَى وَجْهِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع) اسْتِبْشَاراً بِهِ‏ مَا خَلَا حَمَلَةُ الْعَرْشِ فَإِنَّهُمْ اسْتَأْذَنُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ فَأَذِنَ لَهُمْ فَنَظَرُوا إِلَى عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَلَمَّا هَبَطْتُ جَعَلْتُ أُخْبِرُهُ بِذَلِک وَ هُوَ یخْبِرُنِی فَعَلِمْتُ أَنِّی لَمْ أُوطِئْ مَوْطِئاً إِلَّا وَ قَدْ کشِفَ لِعَلِی عَنْهُ حَتَّى نَظَرَ إِلَیهِ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِی اللَّهُ عَنْهُ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی فَقَالَ عَلَیک بِمَوَدَّةِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً لَا یقْبَلُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ عَبْدٍ حَسَنَةً حَتَّى یسْأَلَهُ عَنْ حُبِّ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ هُوَ یقُولُ اعْلَمْ فَمَنْ مَاتَ عَلَى وَلَایتِهِ قُبِلَ عَمَلُهُ عَلَى مَا کانَ مِنْهُ وَ إِنْ لَمْ یأْتِ بِوَلَایتِهِ لَا یقْبَلُ مِنْ عَمَلِهِ شَی‏ءٌ ثُمَّ یؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ یا ابْنَ عَبَّاسٍ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً إِنَّ النَّارَ لَأَشَدُّ غَضَباً عَلَى مُبْغِضِ عَلِی مِنْهُمْ عَلَى مَنْ زَعَمَ أَنَّ لِلَّهِ وَلَداً یا ابْنَ عَبَّاسٍ لَوْ أَنَّ الْمَلَائِکةَ الْمُقَرَّبِینَ وَ الْأَنْبِیاءَ وَ الْمُرْسَلِینَ اجْتَمَعُوا عَلَى بُغْضِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ مَعَ مَا یقَعُ مِنْ عِبَادَتِهِمْ فِی السَّمَاوَاتِ لَعَذَّبَهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فِی النَّارِ قُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ هَلْ یبْغِضُهُ أَحَدٌ قَالَ یا ابْنَ عَبَّاسٍ نَعَمْ یبْغِضُهُ قَوْمٌ یذْکرُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّتِی لَمْ یجْعَلِ اللَّهُ لَهُمْ فِی الْإِسْلَامِ نَصِیباً یا ابْنَ عَبَّاسٍ إِنَّ مِنْ عَلَامَةِ بُغْضِهِمْ لَهُ تَفْضِیلَهُمْ لِمَنْ هُوَ دُونَهُ عَلَیهِ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً أَکرَمَ عَلَیهِ مِنِّی وَ لَا وَصِیاً أَکرَمَ عَلَیهِ مِنْ وَصِیی قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَلَمْ أَزَلْ لَهُ کمَا أَمَرَنِی رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَ أَوْصَانِی بِمَوَدَّتِهِ وَ إِنَّهُ لَأَکبَرُ عَمَلِی عِنْدِی قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ ثُمَّ مَضَى مِنَ الزَّمَانِ مَا مَضَى وَ حَضَرَتْ رَسُولَ اللَّهِ الْوَفَاةُ قُلْتُ فِدَاک أَبِی وَ أُمِّی یا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ دَنَا أَجَلُک فَمَا تَأْمُرُنِی قَالَ یا ابْنَ عَبَّاسٍ خَالِفْ مَنْ خَالَفَ عَلِیاً وَ لَا تَکونَنَّ لَهُمْ ظَهِیراً وَ لَا وَلِیاً قُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِمَ لَا تَأْمُرُ النَّاسَ بِتَرْک مُخَالَفَتِهِ قَالَ فَبَکى(ص) ثُمَّ قَالَ یا ابْنَ عَبَّاسٍ سَبَقَ فِیهِمْ عِلْمُ رَبِّی وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً لَا یخْرُجُ أَحَدٌ خَالَفَهُ مِنَ الدُّنْیا وَ أَنْکرَ حَقَّهُ حَتَّى یغَیرَ اللَّهُ تَعَالَى مَا بِهِ مِنْ نِعْمَةٍ یا ابْنَ عَبَّاسٍ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ تَعَالَى وَ هُوَ عَنْک رَاضٍ فَاسْلُک طَرِیقَةَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ مِلْ مَعَهُ حَیثُ مَالَ وَ ارْضَ بِهِ إِمَاماً وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ وَالِ مَنْ وَالاهُ یا ابْنَ عَبَّاسٍ احْذَرْ أَنْ یدْخُلَک شَک‏ فِیهِ فَإِنَّ الشَّک فِی عَلِی کفْرٌ بِاللَّهِ تَعَالَى‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/3/159/39
الفضائل/5
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات