امام صادق علیه‌السلام: خدای عزّوجل قبل از رسیدن زمان رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله نامه‌ای سر به مُهر بر او نازل کرد و فرمود: ای محمّد، این نامه وصیّت تو به نجیب اهل بیت توست! فرمود: ای جبرئیل، نجیب اهل بیت من کیست؟ گفت: علی بن ابی طالب علیه‌السلام است! بر روی نامه مُهرهایی از طلا بود و پیامبر، آن را به امیرالمؤمنین سپرد و به او دستور داد که یکی از مُهرهای نامه را باز کند و به محتوای آن عمل کند. امام علی علیه‌السلام این کار را انجام داد و بعد، آن را به فرزندش حسن علیه‌السلام سپرد و او نیز مُهری دیگر از آن باز کرد و به آن عمل نمود.

سپس آن را به حسین علیه‌السلام داد و او نیز مُهری دیگر از آن باز نمود و دید در آن نوشته شده است: به همراه جمعی عزم شهادت کن که شهادت آنها فقط به همراه توست و جان خود را با خدای عزّوجل معامله کن و او نیز چنین کرد.

بعد، آن را به علی بن حسین علیه‌السلام سپرد و آن حضرت مُهری از آن باز کرد و دید که در آن نوشته شده: سکوت اختیار کن و در خانه‌ات بنشین و پروردگارت را عبادت کن تا اجلت برسد؛ او نیز چنین کرد.

سپس آن را به محمّد بن علی علیه‌السلام سپرد و او نیز مُهری از آن باز کرد و دید که در آن نوشته است: با مردم سخن بگو و به پرسش‌های دینی مردم پاسخ بده و از احدی جز خدا بیم نداشته باش که احدی توان دست‌درازی به تو را نخواهد داشت.

بعد، آن را به من داد و وقتی مُهر آن را باز کردم، دیدم در آن نوشته شده: با مردم سخن بگو و پاسخگوی مسائل شرعی آنها باش و علوم خودت را نشر بده و پدران درستکار و صالحت را تصدیق کن و فقط از خدا بترس، چرا که تو در امانی. من نیز چنین کردم و سپس آن را به موسی بن جعفر علیه‌السلام سپردم و او نیز آن را به امام بعد از خود خواهد داد و این کار تا قیام مهدی علیه‌السلام ادامه خواهد یافت.

متن عربی

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ الْکنَانِی عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقِ(ع): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ عَلَى نَبِیهِ کتَاباً قَبْلَ أَنْ یأْتِیهُ الْمَوْتُ فَقَالَ یا مُحَمَّدُ هَذَا الْکتَابُ وَصِیتُک إِلَى النَّجِیبِ مِنْ أَهْلِ بَیتِک فَقَالَ وَ مَنِ النَّجِیبُ مِنْ أَهْلِی‏ یا جَبْرَئِیلُ فَقَالَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ(ع) وَ کانَ عَلَى الْکتَابِ خَوَاتِیمُ مِنْ ذَهَبٍ فَدَفَعَهُ النَّبِی(ص) إِلَى عَلِی(ع) وَ أَمَرَهُ أَنْ یفُک خَاتَماً مِنْهَا وَ یعْمَلَ بِمَا فِیهِ فَفَک(ع) خَاتَماً وَ عَمِلَ بِمَا فِیهِ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ(ع) فَفَک خَاتَماً وَ عَمِلَ بِمَا فِیهِ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى الْحُسَینِ(ع) فَفَک خَاتَماً فَوَجَدَ فِیهِ أَنِ اخْرُجْ بِقَوْمٍ إِلَى الشَّهَادَةِ فَلَا شَهَادَةَ لَهُمْ إِلَّا مَعَک وَ اشْرِ نَفْسَک‏ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَفَعَلَ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى عَلِی بْنِ الْحُسَینِ(ع) فَفَک خَاتَماً فَوَجَدَ فِیهِ اصْمُتْ وَ الْزَمْ مَنْزِلَک‏ وَ اعْبُدْ رَبَّک حَتَّى یأْتِیک الْیقِینُ‏ فَفَعَلَ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی(ع) فَفَک خَاتَماً فَوَجَدَ فِیهِ حَدِّثِ النَّاسَ وَ أَفْتِهِمْ وَ لَا تَخَافَنَّ إِلَّا اللَّهَ فَإِنَّهُ لَا سَبِیلَ لِأَحَدٍ عَلَیک ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَی فَفَککتُ خَاتَماً فَوَجَدْتُ فِیهِ حَدِّثِ النَّاسَ وَ أَفْتِهِمْ وَ انْشُرْ عُلُومَ أَهْلِ بَیتِک وَ صَدِّقْ آبَاءَک الصَّالِحِینَ وَ لَا تَخَافَنَّ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ‏ وَ أَنْتَ فِی حِرْزٍ وَ أَمَانٍ فَفَعَلْتُ ثُمَّ أَدْفَعُهُ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ کذَلِک یدْفَعُهُ مُوسَى إِلَى الَّذِی مِنْ بَعْدِهِ‏ ثُمَّ کذَلِک أَبَداً إِلَى قِیامِ الْمَهْدِی(ع).

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/192/36
کمال الدین/15/669/2 – امالی صدوق/401/2
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات