انس بن مالک: من و ابوذر و سلمان و زید بن ثابت و زید بن ارقم، پیش رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودیم که حسن و حسین علیهماالسّلام وارد شدند. پیامبر(ص) ایشان را بوسید. ابوذر هم بلند شد و خودش را به آن دو رساند و دستشان را بوسید و پیش ما برگشت. ما مخفیانه به او گفتیم: ابوذر! تو پیرمردی از اصحاب رسول خدایی! آن وقت این‌چنین روی دست و پای دو کودک از بنی‌هاشم می‌افتی و دستشان را می‌بوسی؟! ابوذر گفت: بله، اگر شما هم آنچه من از رسول خدا(ص) درباره ایشان شنیدم می‌شنیدید، بیشتر از کاری که من کردم می‌کردید! گفتیم: درباره آن‌ها از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله چه شنیده‌ای؟ ابوذر گفت: شنیدم که آن حضرت به علی(ع) و آنها فرمود: ای علی، به خدا قسم، اگر یک نفر آن‌قدر نماز بخواند و روزه بگیرد که مثل مُشک کهنه و خشکیده شود، آن همه نماز و روزه برایش فایده‌ای نخواهد داشت مگر این که همراه با دوست داشتن تو باشد. ای علی، هرکه با محبت شما به خدا متوسل شود، بر خدا واجب می‌شود که او را برنگرداند! ای علی، هرکه تو را دوست داشته باشد، به ریسمان محکم الهی متوسل شده است.

ابوذر بلند شد و بیرون رفت و ما هم جلوتر از او پیش رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رفتیم و عرض کردیم: یا رسول الله، ابوذر از شما این‌گونه نقل کرده است. پیامبر(ص) فرمود: ابوذر راست گفته است. به خدا قسم، تابه‌حال، زمین کسی را بر روی خود نداشته و آسمان بر کسی سایه نینداخته که راستگوتر از ابوذر باشد! خدای تبارک و تعالی هفت هزار سال قبل از اینکه آدم(ع) را خلق کند، من و اهل‌بیتم را از یک نور آفرید. بعد، از صُلب آدم(ع) به صلب مردان پاک و زنان پاکدامن منتقل شدیم.

عرض کردیم: یا رسول الله، در آنجا کجا بودید و به چه شکل و شمایلی بودید؟ پیامبر(ص) فرمود: اشباحی از نور بودیم و در زیر عرش قرار داشتیم و در آنجا خدا را تسبیح، تقدیس و ستایش می‌کردیم. وقتی در معراج، به سدرة المنتهی رسیدم، جبرئیل با من خداحافظی کرد. گفتم: دوست من، جبرئیل، در چنین جایی از من جدا می‌شوی؟! گفت: من مجاز نیستم بیش از این بالا بیایم، وگرنه بال‌هایم می‌سوزد و من را تا زمانی نامشخص در نور می‌اندازند. خداوند به من وحی فرمود: ای محمّد، نگاهی به زمین انداختم و تو را از آن انتخاب کردم و پیامبرت کردم. بعد از آن، نظری دیگر به آن انداختم و علی(ع) را از آن انتخاب کردم. او را جانشین، وارث عِلم و امام بعد از خودت قرار دادم و از نسل شما، آن فرزندان پاک و امامان معصوم را که نگهبانان علم من هستند، بیرون خواهم آورد. اگر به برکت وجود شما نبود، دنیا و آخرت و بهشت و جهنم را نمی‌آفریدم. ای محمّد، آیا دوست داری ایشان را ببینی؟ عرض کردم: بله. بعد صدا زدند: ای محمّد، سرت را بلند کن. وقتی سرم را بلند کردم، ناگهان انوار علی، حسن، حسین، علی بن حسین، محمّد بن علی، جعفر بن محمّد، موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمّد بن علی، علی بن محمّد، حسن بن علی و محمد بن حسن حجّت را دیدم که نور او از میان نور ایشان، طوری می‌درخشید که انگار ستاره‌ای درخشان بود. عرض کردم: پروردگارا، اینها کیستند و این کیست؟ فرمود: ای محمّد، اینها امامان مطهر بعد از تو و از نسل تو هستند و آن هم، همان حجّتی است که زمین را پر از عدل خواهد کرد و دل‌های مؤمنان را خُنک می‌کند.

عرض کردیم: پدر و مادرهای ما به فدایت یا رسول الله، واقعا که مطلب عجیبی بیان کردید! پیامبر(ص) هم فرمود: و عجیب‌تر از این، آن است که برخی افراد این حرف‌ها را می‌شنوند و بعد از اینکه خداوند هدایتشان کرده، از دین خود برمی‌گردند و من را با آزار آنان، آزار می‌دهند! واقعا که چرا این کار را می‌کنند؟! خداوند آن‌ها را از شفاعت من محروم کند!

متن عربی

أَنَسِ بْنِ مَالِک: کنْتُ أَنَا وَ أَبُو ذَرٍّ وَ سَلْمَانُ وَ زَیدُ بْنُ ثَابِتٍ وَ زَیدُ بْنُ أَرْقَمَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) إِذْ دَخَلَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ(ع) فَقَبَّلَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ قَامَ أَبُو ذَرٍّ فَانْکبَّ عَلَیهِمَا وَ قَبَّلَ أَیدِیهُمَا ثُمَّ رَجَعَ فَقَعَدَ مَعَنَا فَقُلْنَا لَهُ سِرّاً یا أَبَا ذَرٍّ أَنْتَ رَجُلٌ شَیخٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ تَقُومُ إِلَى صَبِیینِ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ فَتَنْکبُّ عَلَیهِمَا وَ تُقَبِّلُ أَیدِیهُمَا فَقَالَ نَعَمْ لَوْ سَمِعْتُمْ مَا سَمِعْتُ فِیهِمَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)‏ لَفَعَلْتُمْ بِهِمَا أَکثَرَ مِمَّا فَعَلْتُ فَقُلْنَا وَ مَا ذَا سَمِعْتَ فِیهِمَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ یا أَبَا ذَرٍّ قَالَ سَمِعْتُهُ یقُولُ لِعَلِی(ع) وَ لَهُمَا یا عَلِی وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا صَامَ وَ صَلَّى‏ حَتَّى یصِیرَ کالشَّنِّ الْبَالِی إِذاً مَا تَنْفَعُهُ صَلَاتُهُ وَ لَا صَوْمُهُ إِلَّا بِحُبِّک‏ یا عَلِی مَنْ تَوَسَّلَ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّکمْ فَحَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ لَا یرُدَّهُ یا عَلِی مَنْ أَحَبَّکمْ وَ تَمَسَّک بِکمْ فَقَدْ تَمَسَّک بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى قَالَ ثُمَّ قَامَ أَبُو ذَرٍّ وَ خَرَجَ وَ تَقَدَّمْنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ قُلْنَا یا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبَرَنَا أَبُو ذَرٍّ عَنْک بِکیتَ وَ کیتَ فَقَالَ صَدَقَ أَبُو ذَرٍّ وَ اللَّهِ مَا أَظَلَّتِ الْخَضْرَاءُ وَ لَا أَقَلَّتِ الْغَبْرَاءُ عَلَى ذِی لَهْجَةٍ أَصْدَقَ مِنْ أَبِی ذَرٍّ ثُمَّ قَالَ(ص) خَلَقَنِی اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَى وَ اهل‌بیتی مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَ آدَمَ بِسَبْعَةِ آلَافِ عَامٍ‏ ثُمَّ نَقَلَنَا مِنْ صُلْبِهِ إِلَى أَصْلَابِ الطَّاهِرِینَ وَ إِلَى أَرْحَامِ الْمُطَهَّرَاتِ‏ قُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ فَأَینَ کنْتُمْ وَ عَلَى أَیّ مِثَالٍ کنْتُمْ قَالَ کنَّا أَشْبَاحاً مِنْ نُورٍ تَحْتَ الْعَرْشِ نُسَبِّحُ اللَّهَ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُمَجِّدُهُ ثُمَّ قَالَ(ص) لَمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ وَ بَلَغْتُ سِدْرَةَ الْمُنْتَهَى وَدَّعَنِی جَبْرَئِیلُ(ع) قُلْتُ یا جَبْرَئِیلُ حَبِیبِی‏ أَ فِی هَذَا الْمَکانِ تُفَارِقُنِی فَقَالَ إِنِّی لَا أَجُوزُهُ فَتَحْتَرِقَ أَجْنِحَتِی ثُمَّ زُخَّ بِی فِی النُّورِ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَیّ یا مُحَمَّدُ إِنِّی اطَّلَعْتُ إِلَى الْأَرْضِ اطِّلَاعَةً فَاخْتَرْتُک مِنْهَا فَجَعَلْتُک نَبِیاً ثُمَّ اطَّلَعْتُ اطِّلَاعَةً فَاخْتَرْتُ مِنْهَا عَلِیاً وَ جَعَلْتُهُ وَصِیک وَ وَارِثَ عِلْمِک وَ الْإِمَامَ بَعْدَک‏ وَ أُخْرِجُ مِنْ أَصْلَابِکمَا الذُّرِّیةَ الطَّاهِرَةَ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ خُزَّانَ عِلْمِی فَلَوْلَاکمْ مَا خَلَقْتُ الدُّنْیا وَ الآخِرَةَ وَ لَا الْجَنَّةَ وَ لَا النَّارَ یا مُحَمَّدُ أَ تُحِبُّ أَنْ تَرَاهُمْ قُلْتُ نَعَمْ یا رَبِّ فَنُودِیتُ یا مُحَمَّدُ ارْفَعْ رَأْسَک فَإِذَا أَنَا بِأَنْوَارِ عَلِی‏ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِی بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْحُجَّةِ یتَلَأْلَأُ مِنْ بَینِهِمْ‏ کأَنَّهُ کوْکبٌ دُرِّی فَقُلْتُ یا رَبِّ مَنْ هَذَا قَالَ یا مُحَمَّدُ هُمُ الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِک الْمُطَهَّرُونَ مِنْ صُلْبِک وَ هَذَا الْحُجَّةُ الَّذِی یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا وَ یشْفِی صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ قُلْنَا بِآبَائِنَا وَ أُمَّهَاتِنَا یا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدْ قُلْتَ عَجَباً فَقَالَ(ع) وَ أَعْجَبُ مِنْ هَذَا قَوْمٌ یسْمَعُونَ هَذَا الْکلَامَ‏ ثُمَّ یرْجِعُونَ إِلَى أَعْقَابِهِمْ بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ یؤْذُونَنِی فِیهِمْ مَا لَهُمْ لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِی‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/140/301/36
ارشاد القلوب/415/2
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات