امام جواد علیه‌السلام: روزی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به همراه امام حسن و سلمان فارسی – در حالی که امیرالمؤمنین به دست سلمان تکیه داده بود – به مسجدالحرام آمدند؛ مردی خوش منظر جلو آمد و به امیرالمؤمنین سلام کرد و امام پاسخ داد. آن مرد نشست و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین، سه مسأله از شما می‌پرسم، اگر به آنها پاسخ درست دادی، می‌فهمم که این قوم درباره تو مرتکب اشتباه شده‌اند و در دنیا و آخرت رسوا خواهند شد و در امان نخواهند بود. اگر پاسخ درستی دریافت نکنم خواهم فهمید که هر دو از یک سنخ هستید و فرقی با هم ندارید.

امام علیه‌السلام فرمود: هرچه می‌خواهی بپرس. عرض کرد: مرا آگاه کنید که 1- هنگام خواب، روح به کجا می‌رود؟ 2- یک مرد چگونه به خاطر می‌آورد و چطور دچار فراموشی می‌شود؟ و 3- چگونه انسان به عموها و دایی‌ها شباهت پیدا می‌کند؟

امیرالمؤمنین رو به طرف امام حسن علیه‌السلام کرد و فرمود: ابومحمّد، سؤالاتش را جواب بده! امام حسن فرمود: اینکه پرسیدی وقتی انسان می‌خوابد روحش به کجا می‌رود، بدان که روح به باد تعلّق دارد و باد تا آن وقت که شخص خوابیده برای بیدار شدن حرکت کند به هوا تعلّق دارد؛ اگر خداوند عزّوجل اجازه داد که روح به صاحبش برگردد، آن روح، باد را جذب می‌کند و آن باد نیز هوا را جذب می‌نماید و بدین ترتیب روح به بدن صاحبش بر می‌گردد؛ اگر خدای عزّوجل اجازه ندهد که آن روح به صاحبش برگردد، هوا باد را جذب و باد نیز روح را جذب می‌نماید و دیگر به صاحبش برنمی‌گردد تا اینکه در روز قیامت مبعوث شود.

امّا جواب آنچه درمورد یادآوری و فراموشی پرسیدی این است که قلب انسان در جعبه‌ای قرار دارد و بر روی آن طبَقی قرار دارد؛ وقتی انسان بر محمّد و آل محمّد صلوات کاملی بفرستد، آن طبَق از روی جعبه برداشته می‌شود و قلب نورانی می‌گردد و انسان آنچه را فراموش کرده، به خاطر می‌آورد؛ اگر انسان بر محمّد و آل محمّد صلوات نفرستد یا صلوات ناقصی بفرستد، آن طبق بر روی جعبه باقی می‌ماند و قلب تاریک می‌شود و انسان دچار فراموشی می‌گردد.

امّا پاسخ آنچه درباره شباهت نوزاد به عموها و دایی‌ها پرسیدی آن است که وقتی مردی با همسرش با قلب و اعصابی آرام و اندامی غیر مضطرب و پریشان نزدیکی کند، آن نطفه‌ای که در درون رحِم جای می‌گیرد، نوزادی شبیه پدر و مادرش خواهد بود. اما اگر مرد با قلبی ناآرام و اعصابی پریشان و بدنی مضطرب با همسرش رابطه برقرار کند، آن نطفه با حالت اضطراب و پریشانی روی یکی از رگ‌ها می‌افتد، اگر رگ اعمام باشد، نوزاد شبیه عموهایش خواهد بود و اگر بر روی رگی از رگ‌های دایی‌ها بیفتد، نوزاد به دایی‌هایش شباهت خواهد داشت.

آن مرد گفت: گواهی می‌دهم که خدایی جز الله نیست و محمّد رسول خدا است. بعد، به امیرالمؤمنین اشاره کرد و گفت: گواهی می‌دهم شما وصیّ رسول خدا صلی الله علیه و آله و قائم به حجّت او هستید! در ادامه به امام حسن اشاره کرد و گفت: گواهی می‌دهم شما وصیّ و قائم به حجّت او هستید. بعد گفت: شهادت می‌دهم که حسین بن علی وصیّ پدر خویش و قائم به حجّت او پس از شماست؛ گواهی می‌دهم که علی بن حسین قائم به امر حسین علیه‌السلام پس از اوست؛ گواهی می‌دهم محمّد بن علی قائم به امر علی بن حسین علیه‌السلام پس از اوست؛ گواهی می‌دهم جعفر بن محمّد قائم به امر محمّد بن علی علیه‌السلام پس از اوست؛ شهادت می‌دهم موسی علیه‌السلام قائم بر کار جعفر بن محمّد پس از اوست؛ گواهی می‌دهم علی بن موسی علیه‌السلام قائم بر امر موسی بن جعفر است؛ گواهی می‌دهم محمّد بن علی قائم به امر علی بن موسی است؛ گواهی می‌دهم علی بن محمّد قائم به امر محمّد بن علی است؛ گواهی می‌دهم حسن بن علی علیه‌السلام قائم به امر علی بن محمّد است؛ همچنین بر مردی از فرزندان حسن بن علی علیه‌السلام گواهی می‌دهم که نام و کنیه‌اش را نمی‌توان برد تا اینکه ظهور کند و جهان را پس از فراگیری ظلم و ستم، پر از عدل و داد کند! او قائم به امر حسن بن علی است. سلام و رحمت و برکات خداوند بر تو باد ای امیرالمؤمنین! بعد، بلند شد و رفت.

امیرالمؤمنین فرمود: ابا محمّد، به دنبالش برو و ببین به کجا می‌رود. امام حسن علیه‌السلام به دنبالش رفت و ماجرا را چنین نقل می‌کند: وقتی پا را از مسجد بیرون گذاشت، متوجه نشدم به کدام سمت رهسپار شد. نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام بازگشتم و او را از ماجرا آگاه ساختم. ایشان فرمود: یا ابا محمّد، او را می‌شناسی؟ عرض کردم: خدا و رسول و امیرالمؤمنین به این امر آگاه‌ترند! فرمود: او خضر علیه‌السلام بود.

متن عربی

عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْقَاسِمِ الْجَعْفَرِی عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی‏: أَقْبَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ذَاتَ یوْمٍ وَ مَعَهُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی(ع) وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِی رَحِمَهُ اللَّهُ‏ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) مُتَّکئٌ عَلَى یدِ سَلْمَانَ فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ حَسَنُ الْهَیئَةِ وَ اللِّبَاسِ فَسَلَّمَ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَرَدَّ عَلَیهِ السَّلَامَ فَجَلَسَ ثُمَّ قَالَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَسْأَلُک عَنْ ثَلَاثِ مَسَائِلَ إِنْ أَخْبَرْتَنِی بِهِنَّ عَلِمْتُ أَنَّ الْقَوْمَ رَکبُوا مِنْ أَمْرِک مَا أَقْضِی عَلَیهِمْ أَنَّهُمْ لَیسُوا بِمَأْمُونِینَ فِی دُنْیاهُمْ وَ لَا فِی آخِرَتِهِمْ وَ إِنْ تَکنِ الْأُخْرَى عَلِمْتُ أَنَّک وَ هُمْ شَرَعٌ سَوَاءٌ فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) سَلْنِی عَمَّا بَدَا لَک فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ الرَّجُلِ إِذَا نَامَ أَینَ تَذْهَبُ رُوحُهُ وَ عَنِ الرَّجُلِ کیفَ یذْکرُ وَ ینْسَى وَ عَنِ الرَّجُلِ کیفَ یشْبِهُ وَلَدُهُ الْأَعْمَامَ وَ الْأَخْوَالَ فَالْتَفَتَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) إِلَى أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع) فَقَالَ یا بَا مُحَمَّدٍ أَجِبْهُ فَقَالَ(ع) أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ مِنْ أَمْرِ الْإِنْسَانِ إِذَا نَامَ أَینَ تَذْهَبُ رُوحُهُ فَإِنَّ رُوحَهُ مُتَعَلِّقَةٌ بِالرِّیحِ وَ الرِّیحَ مُتَعَلِّقَةٌ بِالْهَوَاءِ إِلَى وَقْتِ مَا یتَحَرَّک صَاحِبُهَا لِلْیقَظَةِ فَإِنْ أَذِنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِرَدِّ تِلْک الرُّوحِ عَلَى صَاحِبِهَا جَذَبَتْ تِلْک الرِّیحَ الرُّوحُ‏ وَ جَذَبَتْ تِلْک الرِّیحُ الْهَوَاءَ فَرَجَعَتِ الرُّوحُ وَ أُسْکنَتْ فِی بَدَنِ صَاحِبِهَا وَ إِنْ لَمْ یأْذَنِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِرَدِّ تِلْک الرُّوحِ عَلَى صَاحِبِهَا جَذَبَ الْهَوَاءُ الرِّیحَ فَجَذَبَتِ الرِّیحُ الرُّوحَ فَلَمْ تُرَدَّ عَلَى صَاحِبِهَا إِلَى وَقْتِ مَا یبْعَثُ وَ أَمَّا مَا ذَکرْتَ مِنْ أَمْرِ الذُّکرِ وَ النِّسْیانِ فَإِنَّ قَلْبَ الرَّجُلِ فِی حُقٍّ وَ عَلَى الْحُقِّ طَبَقٌ فَإِنْ صَلَّى الرَّجُلُ عِنْدَ ذَلِک عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَاةً تَامَّةً انکشفت [انْکشَفَ‏] ذَلِک الطَّبَقُ عَنْ ذَلِک الْحُقِّ فَأَضَاءَ الْقَلْبُ وَ ذَکرَ الرَّجُلُ مَا کانَ نَسِی وَ إِنْ هُوَ لَمْ یصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَوْ نَقَصَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَیهِمْ انْطَبَقَ ذَلِک الطَّبَقُ عَلَى ذَلِک الْحُقِّ فَأَظْلَمَ الْقَلْبُ وَ نَسِی الرَّجُلُ مَا کانَ ذَکرَهُ وَ أَمَّا مَا ذَکرْتَ مِنْ أَمْرِ الْمَوْلُودِ الَّذِی یشْبِهُ أَعْمَامَهُ وَ أَخْوَالَهُ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَتَى أَهْلَهُ فَجَامَعَهَا بِقَلْبٍ سَاکنٍ وَ عُرُوقٍ هَادِئَةٍ وَ بَدَنٍ غَیرِ مُضْطَرِبٍ فَاسْتَکنَتْ‏ تِلْک النُّطْفَةُ فِی جَوْفِ الرَّحِمِ خَرَجَ الْوَلَدُ یشْبِهُ أَبَاهُ وَ أُمَّهُ وَ إِنْ هُوَ أَتَاهَا بِقَلْبٍ غَیرِ سَاکنٍ وَ عُرُوقٍ‏ غَیرِ هَادِئَةٍ وَ بَدَنٍ مُضْطَرِبٍ اضْطَرَبَتِ النُّطْفَةُ فَوَقَعَتْ فِی حَالِ اضْطِرَابِهَا عَلَى بَعْضِ الْعُرُوقِ فَإِنْ وَقَعَتْ عَلَى عِرْقٍ مِنْ عُرُوقِ الْأَعْمَامِ أَشْبَهَ الْوَلَدُ أَعْمَامَهُ وَ إِنْ وَقَعَتْ عَلَى عِرْقٍ مِنْ عُرُوقِ الْأَخْوَالِ أَشْبَهَ الْوَلَدُ أَخْوَالَهُ فَقَالَ الرَّجُلُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ لَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِذَلِک وَ أَشْهَدُ أَنَّک وَصِی رَسُولِ اللَّهِ‏ وَ الْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ وَ أَشَارَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) وَ لَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّک وَصِیهُ وَ الْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ وَ أَشَارَ إِلَى أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ(ع) وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی(ع) وَصِی أَبِیک وَ الْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ بَعْدَک وَ أَشْهَدُ عَلَى عَلِی بْنِ الْحُسَینِ(ع)‏ أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ الْحُسَینِ(ع) بَعْدَهُ وَ أَشْهَدُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی(ع) أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ‏ وَ أَشْهَدُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع) أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ أَشْهَدُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع) أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع) وَ أَشْهَدُ عَلَى عَلِی بْنِ مُوسَى(ع) أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ أَشْهَدُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ عَلِی بْنِ مُوسَى وَ أَشْهَدُ عَلَى عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ أَشْهَدُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع) أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَشْهَدُ عَلَى رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع) لَا یسَمَّى وَ لَا یکنَّى‏ حَتَّى یظْهَرَ أَمْرُهُ فَیمْلَأَهَا عَدْلًا کمَا مُلِئَتْ جَوْراً أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَ السَّلَامُ عَلَیک یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ ثُمَّ قَامَ فَمَضَى فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) یا بَا مُحَمَّدٍ اتَّبِعْهُ فَانْظُرْ أَینَ یقْصِدُ فَخَرَجَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی(ع) فِی أَثَرِهِ قَالَ فَمَا کانَ إِلَّا أَنْ وَضَعَ رِجْلَهُ خَارِجَ الْمَسْجِدِ فَمَا دَرَیتُ أَینَ أَخَذَ مِنْ أَرْضِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَجَعْتُ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَأَعْلَمْتُهُ فَقَالَ یا بَا مُحَمَّدٍ أَ تَعْرِفُهُ فَقُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَعْلَمُ فَقَالَ هُوَ الْخَضِرُ(ع)‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/414/36
کمال الدین/1/313/1 – عیون اخبار الرضا/35/65/1
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات