حسن بن راشد: در دوران خلافت مهدی عباسی، شریک بن عبدالله نخعی، قاضی کوفه به من گفت: ای ابوعلی، می‌خواهم حدیثی را برای تو بخوانم، تا هم ایثار من برای تو باشد و هم لطف خدا به تو، مشروط به اینکه تا من زنده‌ هستم آن را برای کسی نخوانی. گفتم: تو مردی صاحب منزلت و وجاهت در میان مردم هستی، پس نترس و هرچه می‌خواهی بگو.

شریک گفت: پشت در خانه أعمش بودم و جمعی از محدّثان هم آنجا بودند. أعمش در را باز کرد، نگاهی به آنان انداخت، در را بست و رفت. بعد، آنان رفتند و من تنها ماندم. وقتی أعمش از خانه بیرون آمد، من را دید و گفت: تو اینجا هستی؟! اگر می‌دانستم تو را به خانه دعوت می‌کردم یا اینکه خودم بیرون می‌آمدم.

بعد، به من گفت: می‌دانی چرا امروز در راهرو رفت و آمد می‌کردم؟ گفتم: نه، نمی‌دانم. گفت: داشتم آیه‌ای از قرآن را تلاوت می‌کردم. گفتم: کدام آیه؟ گفت: آیه‌ای که می‌گوید: یا مُحَمَّدُ یا عَلی، «ألْقیا فی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفّارٍ عَنید»{هر بی‌دین لج‌بازی را داخل جهنم پرتاب کنید}(ق/24). گفتم: آیا به همین شکل که گفتی نازل شده است؟! گفت: بله، قسم به کسی که محمد(ص) را به پیامبری فرستاد، آیه به همین شکل نازل شده است.

متن عربی

تفسیر فرات بن إبراهیم: جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ مُعَنْعَناً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قَالَ لِی شَرِیکٌ الْقَاضِی أَیَّامَ الْمَهْدِیِّ یَا أبَا عَلِیٍّ أُرِیدُ أَنْ أُحَدِّثَکَ بِحَدِیثٍ أُوثِرُکَ بِهِ عَلَی أَنْ تَجْعَلَ اللَّهَ عَلَیْکَ أَنْ لَا تُحَدِّثَ بِهِ حَتَّی أَمُوتَ قَالَ قُلْتُ أَنْتَ امْرُؤٌ تُحَدِّثُ بِمَا شِئْتَ قَالَ کُنْتُ عَلَی بَابِ الْأَعْمَشِ وَ عَلَیْهِ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِ الْحَدِیثِ قَالَ فَفَتَحَ الْأَعْمَشُ الْبَابَ فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ رَجَعَ وَ أَغْلَقَ الْبَابَ فَانْصَرَفُوا وَ بَقِیتُ أَنَا فَخَرَجَ فَرَآنِی فَقَالَ أَنْتَ هَاهُنَا لَوْ عَلِمْتُ لَأَدْخَلْتُکَ أَوْ خَرَجْتُ إِلَیْکَ قَالَ ثُمَّ قَالَ لِی أَ تَدْرِی مَا کَانَ تَرَدُّدِی فِی الدِّهْلِیزِ
هَذَا الْیَوْمَ فَقُلْتُ لَا قَالَ إِنِّی ذَکَرْتُ آیَةً فِی کِتَابِ اللَّهِ قُلْتُ مَا هِیَ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ أَلْقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنِیدٍ قَالَ قُلْتُ وَ هَکَذَا نَزَلَتْ قَالَ فَقَالَ إِی وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ لَهَکَذَا نَزَلَتْ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/28/74/36
تفسیر فرات/167

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات