زید بن اَرقَم: علی علیه‌السلام مردم را به مسجد فرا خواند و فرمود: دنبال شخصی می گردم که از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنید که می فرمود: «هر کس که من مولای اویم علی مولای اوست، پروردگارا هر کس که با او دوست است دوست بدار و هر کس با او دشمنی می کند، دشمن کن».

آن گاه دوازده نفر از اهل جنگ بدر -شش نفر از سمت راست و شش نفر دیگر از سمت چپ- برخاسته و به آن گفته شهادت دادند. زید گفت: من در بین کسانی بودم که آن را شنیدم ولی کتمان کردم، آنگاه خداوند بینایی ام را از من گرفت و او به خاطر آن که شهادت و گواهی نداده پیوسته اظهار پشیمانی کرده و آمرزش می طلبید.

متن عربی

الخرائج و الجرائح: رُوِیَ عَنْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ: نَشَدَ عَلِیٌّ علیه السلام النَّاسَ فِی الْمَسْجِدِ فَقَالَ أَنْشُدُ رَجُلًا سَمِعَ مِنَ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله یَقُولُ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ بَدْرِیّاً سِتَّهٌ مِنَ الْجَانِبِ الْأَیْمَنِ وَ سِتَّهٌ مِنَ الْجَانِبِ الْأَیْسَرِ فَشَهِدُوا بِذَلِکَ قَالَ زَیْدٌ وَ کُنْتُ فِیمَنْ سَمِعَ ذَلِکَ فَکَتَمْتُهُ فَذَهَبَ اللَّهُ بِبَصَرِی وَ کَانَ یَتَنَدَّمُ عَلَی مَا فَاتَهُ مِنَ الشَّهَادَهِ وَ یَسْتَغْفِرُ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/10/147/42
الخرائج و الجرائح

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات