زید بن علی بن الحسین علیهم السلام: برخی مردمان جاهل گمان می‌کنند که مقصود از آیه تطهیر، همسران پیامبر هستند. اینان دروغ گفته و مرتکب گناه شدند. به خدا سوگند اگر منظور آیه، همسران پیامبران بود، عبارت به صورت: «لِیُذْهِبَ عَنکُن الرِّجْسَ وَ یُطَهِّرَکنَّ تَطْهیرا» می‌آمد و کلام به صیغه مؤنث آورده می‌شد، همان طور که در آیاتی چون: «وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلی فی بُیوتِکُنَّ»{و آنچه را که از آیات خدا و [سخنان] حکمت [آمیز] در خانه‌های شما خوانده می‌شود یاد کنید.}(احزاب/34) و «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلیَّةِ الْأُولی»{مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید}(احزاب/32) و «لَسْتُنَّ کَأحَدٍ مِنَ النِّساءِ»{شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید}(احزاب/32) گفته شده است.

متن عربی

تفسیر القمی: ... قَالَ أَبُو الْجَارُودِ وَ قَالَ زَیْدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ إِنَّ جُهَّالًا مِنَ النَّاسِ یَزْعُمُونَ أَنَّمَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذِهِ الآیه أَزْوَاجَ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ قَدْ کَذَبُوا وَ أَثِمُوا وَ ایْمُ اللَّهِ لَوْ عَنَی بِهَا أَزْوَاجَ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله لَقَالَ لِیُذْهِبَ عَنْکُنَّ الرِّجْسَ وَ یُطَهِّرَکُنَّ تَطْهِیراً وَ لَکَانَ الْکَلَامُ مُؤَنَّثاً کَمَا قَالَ| وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلی فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ وَ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/206/35
تفسیر قمی/530

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات