تفسیر ‌امام عسگری علیه‌السلام: رسول خدا صلی الله علیه و آله ده آیه از سوره برائت را به ابوبکر بن أبی قحّافه سپرد که در آن‌ آیات، به نقض پیمان میان مسلمانان و کفار اشاره شده بود و بر اساس این آیات دیگر مشرکان حق نداشتند به کعبه نزدیک شوند. ایشان به ابوبکر دستور داد در موسم حج با حاجیان حج بگذارد و آیات برائت را برایشان بخواند.

وقتی که ابوبکر عازم سفر شد، جبرئیل که با نوری احاطه شده بود، نزد پیامبر آمد و گفت: ای محمّد، خداوند علیِّ أعلی به تو سلام گفته و می‌گوید: ای محمّد، کسی این آیات را ابلاغ نکند جز خودت یا مردی از خودت. پس، علی را روانه ساز تا آیات را از ابوبکر گرفته و خود آن‌ها را ابلاغ نموده و حجّت‌ها را تمام کند. جبرئیل در ادامه گفت: ای محمّد، پروردگارت نه از روی سهو، نه از روی شک و نه اینکه متوجه خطایی در خود شده باشد به تو امر فرموده که آیات برائت را از ابوبکر گرفته و به علی بسپاری، بلکه با این کار خواسته است به عموم مسلمانان نشان دهد که جز تو هیچ کس را یارای ایستادن در آن جایگاهی که برادرت علی علیه‌السلام بر آن ایستاده نیست. گر چه در چشم عموم مردم، به جهت منزلت و شرافت عظمت بسیار داری.

بعد از اینکه علی علیه‌السلام آیات برائت را از ابوبکر گرفت، ابوبکر به دیدار پیامبر رفت و عرض کرد: پدر و مادرم فدایت، آیا گرفتن آیات برائت از من به خاطر مغضوب شدن من در چشم شما بود؟ علی این آیات را از دست من در آورد! پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خیر، خداوند علیِّ عظیم به من امر فرمود که کسی نمی‌تواند به نیابت از من این کار را انجام دهد مگر اینکه از خود من باشد. تو را نیز خداوند با آیات و طاعات بسیار، درجات رفیع و مرتبه رفیع عنایت فرموده است. اگر تو همچنان از پیروان و دوستداران ما باشی، و آن‌گاه که در قیامت بر ما وارد می‌شوی بر عهد و پیمان‌هایی باشی که با ما داری، از گزیدگان پیروان ما خواهی بود و از بزرگواران اهل مودّت ما. غم و غصّه ابوبکر با شنیدن این سخنان از میان رفت.

علی علیه‌السلام نیز برای اجرای فرمان خدا و گسستن پیمان‌ها با دشمنان خدا حرکت کرد. مشرکان از ورود به حرم الهی پس از آن سال مأیوس شدند. آنان تعداد زیاد و گروه بسیاری بودند. خداوند نور علی علیه‌السلام را فراگیر مشرکان کرد و بر علی در میان مشرکان هیبت و جلالی پوشاند که دیگر نتوانستند اظهار مخالفت کنند و یا قصد سوئی به علی علیه‌السلام داشته باشند.

متن عربی

تفسیر الإمام علیه السلام: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ عَشْرَ آیَاتٍ مِنْ سُورَهِ بَرَاءَهَ مَعَ أَبِی بَکْرِ بْنِ أَبِی قُحَافَهَ فِیهَا ذِکْرُ نَبْذِ الْعَهْدِ إِلَی الْکَافِرِینَ وَ تَحْرِیمُ قُرْبِ مَکَّهَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ وَ أَمَرَ أَبَا بَکْرٍ عَلَی الْحَجِّ لِیَحِجَّ بِمَنْ ضَمَّهُ الْمَوْسِمَ وَ یَقْرَأَ عَلَیْهِمُ الآیاتِ فَلَمَّا صَدَرَ عَنْهُ أَبُو بَکْرٍ جَاءَهُ الْمُطَوَّقُ بِالنُّورِ جَبْرَئِیلُ علیه السلام فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ الْعَلِیَّ الْأَعْلَی یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ یَا مُحَمَّدُ لَا یُؤَدِّی عَنْکَ إِلَّا أَنْتَ أَوْ رَجُلٌ مِنْکَ فَابْعَثْ عَلِیّاً لِیَتَنَاوَلَ الآیاتِ فَیَکُونَ هُوَ الَّذِی یَنْبِذُ الْعُهُودَ وَ یَقْرَأُ الآیاتِ وَ قَالَ جَبْرَئِیلُ یَا مُحَمَّدُ مَا أَمَرَکَ رَبُّکَ بِدَفْعِهَا إِلَی عَلِیٍّ وَ نَزْعِهَا مِنْ أَبِی بَکْرٍ سَهْواً وَ لَا شَکّاً وَ لَا اسْتِدْرَاکاً عَلَی نَفْسِهِ غَلَطاً وَ لَکِنْ أَرَادَ أَنْ یُبَیِّنَ لِضُعَفَاءِ الْمُسْلِمِینَ أَنَّ الْمَقَامَ الَّذِی یُقَوِّمُهُ أَخُوکَ عَلِیٌّ علیه السلام لَنْ یُقَوِّمَهُ غَیْرُهُ سِوَاکَ یَا مُحَمَّدُ وَ إِنْ جَلَّتْ فِی عُیُونِ هَؤُلَاءِ الضُّعَفَاءِ مِنْ أُمَّتِکَ مَرْتَبَتُهُ وَ شَرُفَتْ عِنْدَهُمْ مَنْزِلَتُهُ فَلَمَّا انْتَزَعَ عَلِیٌّ علیه السلام الآیاتِ مِنْ یَدِهِ لَقِیَ أَبُو بَکْرٍ بَعْدَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی لِمَوْجِدَهٍ کَانَ نَزْعُ هَذِهِ الآیاتِ مِنِّی فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لَا وَ لَکِنَّ الْعَلِیَّ الْعَظِیمَ أَمَرَنِی أَنْ لَا یَنُوبَ عَنِّی إِلَّا مَنْ هُوَ مِنِّی وَ أَمَّا أَنْتَ فَقَدْ عَوَّضَکَ اللَّهُ بِمَا حَمَّلَکَ مِنْ آیَاتِهِ وَ کَلَّفَکَ مِنْ طَاعَاتِهِ الدَّرَجَاتِ الرَّفِیعَهَ وَ الْمَرَاتِبَ الشَّرِیفَهَ أَمَا إِنَّکَ إِنْ دُمْتَ عَلَی مُوَالاتِنَا وَ وَافَیْتَنَا فِی عَرَصَاتِ الْقِیَامَهِ وَفِیّاً بِمَا أَخَذْنَا بِهِ عَلَیْکَ مِنْ الْعُهُودِ وَ الْمَوَاثِیقِ فَأَنْتَ مِنْ خِیَارِ شِیعَتِنَا وَ کِرَامِ أَهْلِ مَوَدَّتِنَا فَسُرِّیَ بِذَلِکَ عَنْ أَبِی بَکْرٍ قَالَ فَمَضَی عَلِیٌّ علیه السلام لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَبْذِ الْعُهُودِ إِلَی أَعْدَاءِ اللَّهِ وَ أَیِسَ الْمُشْرِکُونَ مِنَ الدُّخُولِ بَعْدَ عَامِهِمْ ذَلِکَ إِلَی حَرَمِ اللَّهِ وَ کَانُوا عَدَداً کَثِیراً وَ جَمّاً غَفِیراًغَشَّاهُمُ اللَّهُ نُورَهُ وَ کَسَاهُ فِیهِمْ هَیْبَهً وَ جَلَالًا لَمْ یَجْسُرُوا مَعَهَا عَلَی إِظْهَارِ خِلَافٍ وَ لَا قَصْدٍ بِسُوءٍ

منابع
image_pdf
بحارالانوار/21/297/35
تفسیر امام عسگری علیه السلام/231
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات