ابن عباس: در محضر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودیم که عمرو بن حارث فهری پیش ما آمد و گفت: ای احمد، ما را به نماز و زکات فرمان دادی، این کار از طرف خودت بود یا از طرف پروردگارت؟ پیامبر فرمود: فریضه از جانب خدا صادر می‌شود و ادای رسالت از طرف من انجام می‌گیرد، تا فقط آنچه خدا به من فرمان داده، به شما ابلاغ کرده باشم.

عمرو گفت: بعد از آن به ما دستور دادی علی بن ابی طالب را دوست داشته باشیم و گفتی که جایگاه او نسبت به تو، مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است و شیعیان او در صحنه قیامت، سوار بر شترهای پیشانی و دست و پا سفید خواهند بود که خرامان راه می‌روند تا اینکه در کنار حوض کوثر پیش شما بیایند و از آب آن می‌نوشند و همه این اُمّت در عرصه قیامت یک گروه خواهند شد. ای محمّد، آیا این سخن از آسمان است یا از خودت؟ پیامبر فرمود: بله، ابتدا از آسمان نازل شده و سپس من آن را گفته‌ام. خداوند ما را به صورت نوری در زیر عرش آفرید. ناگهان عمرو بن حارث گفت: حالا فهمیدیم که یک جادوگر دروغگویی! ای محمّد، مگر شما دو نفر از فرزندان آدم نیستید؟! پیامبر فرمود: بله، ولی خداوند مرا به صورت یک نور در زیر عرش آفرید، پیش از آنکه آدم را بیافریند. سپس آن نور را در صلب آدم قرار داد و از آن پس این نور از صلبی به صلب دیگر منتقل می‌شد تا اینکه از هم جدا شدیم و در صلب عبدالله بن عبدالمطلّب و ابوطالب قرار گرفتیم. سپس خداوند مرا از آن نور خلق فرمود، ولی پس از من پیامبر دیگری نخواهد بود.

آن‌گاه عمرو بن حارث به همراه دوازده نفر از کفّار از جا بلند شدند و لباس‌های خود را تکاندند و گفتند: خدایا، اگر محمّد راست می‌گوید، جرقه‌هایی از آتش به سوی عمرو و دوستانش پرتاب کن!

آنگاه بود که عمرو و دوستانش گرفتار یک صاعقه آسمانی شدند و بعد از آن خداوند این آیه را نازل فرمود: «سَأَلَ سائلُ بِعَذابٍ واقِعٍ * لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ * مِنَ اللَّهِ ذِی الْمَعارِجِ» که منظور از «سائل» در این آیه، عمرو و دوستان او هستند.

متن عربی

تفسیر فرات بن إبراهیم: جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بِشْرَوَیْهِ الْقَطَّانُ مُعَنْعَناً عَنِ الْأَوْزَاعِیِّ عَنْ صَعْصَعَةَ بْنِ صُوحَانَ وَ الْأَحْنَفِ بْنِ قَیْسٍ قَالا جَمِیعاً سَمِعْنَا عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ یَقُولُ: کُنْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله إِذْ دَخَلَ عَلَیْنَا عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ الْفِهْرِیُّ قَالَ یَا أَحْمَدُ أَمَرْتَنَا بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ أَ فَمِنْکَ کَانَ هَذَا أَمْ مِنْ رَبِّکَ یَا مُحَمَّدُ قَالَ الْفَرِیضَةُ مِنْ رَبِّی وَ أَدَاءُ الرِّسَالَةِ مِنِّی حَتَّی أَقُولَ مَا أَدَّیْتُ إِلَیْکُمْ إِلَّا مَا أَمَرَنِی رَبِّی قَالَ فَأَمَرْتَنَا بِحُبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام زَعَمْتَ أَنَّهُ مِنْکَ کَهَارُونَ مِنْ مُوسَی وَ شِیعَتُهُ عَلَی نُوقٍ غُرٍّ مُحَجَّلَةٍ یَرْفُلُونَ فِی عَرْصَةِ الْقِیَامَةِ حَتَّی یَأْتُوا الْکَوْثَرَ فَیَشْرَبُوا وَ جَمِیعُ هَذِهِ الْأُمَّةِ یَکُونُونَ زُمْرَةً فِی عَرْصَةِ الْقِیَامَةِ أَ هَذَا سَبَقَ مِنَ السَّمَاءِ أَمْ کَانَ مِنْکَ یَا مُحَمَّدُ قَالَ بَلَی سَبَقَ مِنَ السَّمَاءِ ثُمَّ کَانَ مِنِّی لَقَدْ خَلَقَنَا اللَّهُ نُوراً تَحْتَ الْعَرْشِ فَقَالَ عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ الْآنَ عَلِمْتُ أَنَّکَ سَاحِرٌ کَذَّابٌ یَا مُحَمَّدُ أَ لَسْتُمَا مِنْ وُلْدِ آدَمَ قَالَ بَلَی وَ لَکِنْ خَلَقَنِی اللَّهُ نُوراً تَحْتَ الْعَرْشِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اللَّهُ آدَمَ فَجَعَلَ ذَلِکَ النُّورَ فِی صُلْبِ آدَمَ فَأَقْبَلَ یَنْتَقِلُ ذَلِکَ النُّورُ مِنْ صُلْبٍ إِلَی صُلْبٍ حَتَّی تَفَرَّقْنَا فِی صُلْبِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ أَبِی طَالِبٍ فَخَلَقَنِی رَبِّی مِنْ ذَلِکَ النُّورِ لَکِنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی قَالَ فَوَثَبَ عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ الْفِهْرِیُّ مَعَ اثْنَیْ عَشَرَ رَجُلًا مِنَ الْکُفَّارِ وَ هُمْ یَنْفُضُونَ أَرْدِیَتَهُمْ فَیَقُولُونَ اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ مُحَمَّدٌ صَادِقاً فِی مَقَالَتِهِ فَارْمِ عَمْراً وَ أَصْحَابَهُ بِشُوَاظٍ مِنْ نَارٍ قَالَ فَرُمِیَ عَمْرٌو وَ أَصْحَابُهُ بِصَاعِقَةٍ مِنَ السَّمَاءِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ هَذِهِ ‌الآیَة سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ مِنَ اللَّهِ ذِی الْمَعارِجِ فَالسَّائِلُ عَمْرٌو وَ أَصْحَابُهُ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/61/174/37
تفسیر فرات/190
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات