سلمان فارسی: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در خطبه‌ای به ما فرمود: ای مردم، به زودی از بین شما خواهم رفت. شما را درباره خاندانم سفارش به خیر می‌کنم، مبادا بدعت‌گذاری کنید. زیرا هر بدعتی مساوی با گمراهی است و جایگاه هر گمراهی به همراه صاحبش در آتش است. ای مردم، بعد از من هر که خورشید را از دست داد، به ماه متوسل شود و هر که ماه را از دست داد به فرقدین(1) متوسل شود و هرکس فرقدین را از دست داد به ستاره‌های درخشان متوسل شود. از خدا برای خودم و برای شما طلب بخشش دارم!

وقتی ایشان از منبر پایین آمد، دنبالش رفتم تا اینکه به خانه‌ عایشه رفت. نزد ایشان رفتم و عرض کردم: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا! منظور از خورشید، ماه، فرقدین و ستاره‌های درخشان چه کسانی هستند؟ ایشان فرمود: خورشید من هستم و ماه علی(ع)؛ اگر من را از دست دادید، بعد از من از علی(ع) پیروی کنید. فرقدین هم حسن(ع) و حسین(ع) هستند. وقتی ماه را از دست دادید، از آن دو پیروی کنید. ستارگان درخشان هم همان نُه امامی هستند که از نسل حسین(ع) هستند و نهمین نفر از آن‌ها مهدی(عج) است. آنها جانشینان و خلفای بعد از من هستند. امامانی نیکوکار، به عدد اسباط یعقوب(ع) و حواریّون عیسی(ع).

عرض کردم: یا رسول الله، آنان را برای من نام ببرید. فرمود: اولین نفر و سرور آنها علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است. بعد، دو نوه من و بعد از آن‌ها زین العابدین علی بن حسین، و بعد از او محمّد بن علی شکافنده علم پیامبران، و بعد جعفر بن محمّد و پسرش که فروبرنده خشم و همنام موسی بن عمران است، بعد از او علی پسرش که در دیار غربت کشته می‌شود، بعد پسرش محمّد، و بعد علی و حسن راستگو، و [در آخر] حجّت قائم که در زمان غیبت، مردم انتظار ظهورش را می‌کشند. اینها عترت من و از خون و گوشت من هستند. علمِشان همان علم من و دستورشان همان دستور من است. هرکس با آزار آن‌ها من را آزار دهد خداوند از شفاعت من بی‌بهره‌اش می‌کند.

 

پ ن(1): منظور، دو ستاره از صورت فلکی دب اصغر است که به «دو برادران» نیز مشهور است.

متن عربی

عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِی: خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ(ص) فَقَالَ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی رَاحِلٌ عَنْکمْ عَنْ قَرِیبٍ وَ مُنْطَلِقٌ إِلَى الْمَغِیبِ أُوصِیکمْ فِی عِتْرَتِی خَیراً وَ إِیاکمْ وَ الْبِدَعَ فَإِنَّ کلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ کلُّ ضَلَالَةٍ وَ أَهْلُهَا فِی النَّارِ مَعَاشِرَ النَّاسِ مَنِ افْتَقَدَ الشَّمْسَ فَلْیتَمَسَّک بِالْقَمَرِ وَ مَنِ افْتَقَدَ الْقَمَرَ فَلْیتَمَسَّک بِالْفَرْقَدَینِ وَ مَنِ افْتَقَدَ الْفَرْقَدَینِ فَلْیتَمَسَّک بِالنُّجُومِ الزَّاهِرَةِ بَعْدِی أَقُولُ قَوْلِی وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِی وَ لَکمْ قَالَ فَلَمَّا نَزَلَ(ص) عَنِ الْمِنْبَر تَبِعْتُهُ حَتَّى دَخَلَ بَیتَ عَائِشَةَ فَدَخَلْتُ إِلَیهِ‏ وَ قُلْتُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یا رَسُولَ اللَّهِ سَمِعْتُک تَقُولُ إِذَا افْتَقَدْتُمُ الشَّمْسَ فَتَمَسَّکوا بِالْقَمَرِ وَ إِذَا افْتَقَدْتُمُ الْقَمَرَ فَتَمَسَّکوا بِالْفَرْقَدَینِ وَ إِذَا افْتَقَدْتُمُ الْفَرْقَدَینِ فَتَمَسَّکوا بِالنُّجُومِ الزَّاهِرَةِ فَمَا الشَّمْسُ وَ مَا الْقَمَرُ وَ مَا الْفَرْقَدَانِ وَ مَا النُّجُومُ الزَّاهِرَةُ فَقَالَ أَمَّا الشَّمْسُ فَأَنَا وَ أَمَّا الْقَمَرُ فَعَلِی فَإِذَا افْتَقَدْتُمُونِی فَتَمَسَّکوا بِهِ بَعْدِی وَ أَمَّا الْفَرْقَدَانِ فَالْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ فَإِذَا افْتَقَدْتُمُ الْقَمَرَ فَتَمَسَّکوا بِهِمَا وَ أَمَّا النُّجُومُ الزَّاهِرَةُ فَالْأَئِمَّةُ التِّسْعَةُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَینِ(‏ع) وَ التَّاسِعُ مَهْدِیهُمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُمْ هُمُ الْأَوْصِیاءُ وَ الْخُلَفَاءُ بَعْدِی أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ عَدَدَ أَسْبَاطِ یعْقُوبَ وَ حَوَارِی عِیسَى قُلْتُ فَسَمِّهِمْ لِی یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَوَّلُهُمْ وَ سَیدُهُمْ علی‌بن‌ابی‌طالب وَ سِبْطَای وَ بَعْدَهُمَا زَینُ الْعَابِدِینَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ وَ بَعْدَهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی بَاقِرُ عِلْمِ النَّبِیینَ وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ ابْنُهُ الْکاظِمُ سَمِی مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ وَ الَّذِی یقْتَلُ بِأَرْضِ الْغُرْبَةِ عَلِی ابْنُهُ ثُمَّ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ وَ الصَّادِقَانِ عَلِی وَ الْحَسَنُ وَ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ فِی غَیبَتِهِ فَإِنَّهُمْ عِتْرَتِی مِنْ دَمِی وَ لَحْمِی عِلْمُهُمْ عِلْمِی وَ حُکمُهُمْ حُکمِی مَنْ آذَانِی فِیهِمْ فَلَا أَنَالَهُ اللَّهُ تَعَالَى شَفَاعَتِی‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/111/289/36
کفایة الاثر/40
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات