ابن عباس: مردی دو شتر بزرگ و گوشتی به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله هدیه کرد. ایشان به یارانش فرمود: کسی در بین شما هست که بتواند دو رکعت نماز را با وضو و قیام و رکوع و سجود و خشوع کامل بخواند بدون آنکه متوجه چیزی از مسائل دنیوی شود و هیچ چیزی از امور دنیا به دلش خطور نکند، تا یکی از این دو شتر را به او هدیه کنم؟!

ایشان، این خواسته را دو سه بار تکرار کرد ولی هیچ کس از صحابه خواسته پیامبر(ص) را قبول نکرد. اما، امیرالمؤمنین علیه‌السلام از جا بلند شد و گفت: من این دو رکعت نماز را می‌خوانم و از تکبیر اول تا سلام آخر، ذهنم را مشغول امور دنیا نمی‌کنم. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بخوان ای علی که صلوات خدا بر تو باد!

امیرالمؤمنین علیه‌السلام تکبیر گفت و به نماز مشغول شد. وقتی سلام داد و دو رکعت نماز را تمام کرد، جبرئیل علیه‌السلام بر پیامبر(ص) نازل شد و گفت: ای محمّد، خدا به تو سلام می‌رساند و می‌گوید: یکی از آن دو شتر را به او بده.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: من با او شرط کرده بودم که دو رکعت نماز بخواند بدون آنکه ذهنش مشغول امور دنیا شود تا یکی از آن دو شتر را به او ببخشم؛ اما او در تشهد با خودش فکر می‌کرد که کدامشان را بردارم! جبرئیل گفت: ای محمّد، خدا به تو سلام می‌رساند و می‌گوید: به این فکر می‌کرد که کدامشان چاق‌تر است تا آن را قربانی کند و در راه خدا صدقه بدهد. فکر او برای رضای خدا بود، نه خودش و نه برای دنیا.

پیامبر خدا(ص) به گریه افتاد و هر دو شتر را به او بخشید. علی علیه‌السلام هم هر دو را قربانی کرد و صدقه داد.

اینجا بود که خدا، آیه «إنَّ‌ فی‌ ذٰلِکَ‌ لَذِکْرىٰ‌ لِمَنْ‌ کانَ‌ لَهُ‌ قَلْبٌ‌ أوْ أَلْقَى‌ السَّمْعَ‌ وَ هُوَ شَهیدٌ»{در این، تذکّری است برای آن کس که عقل دارد، یا گوش دل فرا دهد در حالی که حاضر به شنیدن و فراگیری شنیده‌های خود باشد.}(ق/37) را درباره او نازل کرد. و منظور آن است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نماز، با خودش درباره خدای متعال حرف می‌زد و به چیزی از امور دنیا فکر نکرد.

متن عربی

تأویل الآیات الظاهرة: قَوْلُهُ تَعَالَی إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ الْآیَةَ تَأْوِیلُهُ حَدِیثٌ لَطِیفٌ وَ خَبَرٌ طَرِیفٌ وَ هُوَ مَا نَقَلَهُ ابْنُ شَهْرَآشُوبَ فِی کِتَابِهِ مَرْفُوعاً عَنْ رِجَالِهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ قَالَ أَهْدَی رَجُلٌ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله نَاقَتَیْنِ عَظیِمَتَیْنِ سَمِینَتَیْنِ فَقَالَ لِلصَّحَابَةِ هَلْ فِیکُمْ أَحَدٌ یُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ بِوُضُوئِهِمَا وَ قِیَامِهِمَا وَ رُکُوعِهِمَا وَ سُجُودِهِمَا وَ خُشُوعِهِمَا وَ لَمْ یَهْتَمَّ فِیهِمَا بِشَیْ ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا وَ لَا یُحَدِّثُ قَلْبَهُ بِفِکْرِ الدُّنْیَا أُهْدِی إِلَیْهِ إِحْدَی هَاتَیْنِ النَّاقَتَیْنِ.
فَقَالَهَا مَرَّةً وَ مَرَّتَیْنِ وَ ثَلَاثاً فَلَمْ یُجِبْهُ أَحَدٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَامَ إِلَیْهِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ أَنَا یَا رَسُولَ اللَّهُ أُصَلِّی الرَّکْعَتَیْنِ أُکَبِّرُ التَّکْبِیرَةَ الْأَوْلَی إِلَی أَنْ أُسَلِّمَ مِنْهَا- لَا أُحَدِّثُ نَفْسِی بِشَیْ ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا فَقَالَ صَلِّ یَا عَلِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ.
قَالَ فَکَبَّرَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام وَ دَخَلَ فِی الصَّلَاةِ فَلَمَّا سَلَّمَ مِنَ الرَّکْعَتَیْنِ هَبَطَ جَبْرَئِیلُ علیه‌السلام عَلَی النَّبِیِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ أَعْطِهِ إِحْدَی النَّاقَتَیْنِ.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله أَنَا شَارَطْتُهُ أَنْ یُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ- لَا یُحَدِّثُ فِیهِمَا نَفْسَهُ بِشَیْ ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا أَنْ أُعْطِیَهُ إِحْدَی النَّاقَتَیْنِ وَ إِنَّهُ جَلَسَ فِی التَّشَهُّدِ فَتَفَکَّرَ فِی نَفْسِهِ أَیَّهُمَا یَأْخُذُ فَقَالَ جَبْرَئِیلُ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ تَفَکَّرَ أَیَّهُمَا یَأْخُذُ أَسْمَنَهُمَا فَیَنْحَرَهَا فَیَتَصَدَّقَ بِهَا لِوَجْهِ اللَّهِ تَعَالَی فَکَانَ تَفَکُّرُهُ لِلَّهِ تَعَالَی لَا لِنَفْسِهِ وَ لَا لِلدُّنْیَا.
فَبَکَی رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله وَ أَعْطَاهُ کِلْتَیْهِمَا فَنَحَرَهُمَا وَ تَصَدَّقَ بِهِمَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِ هَذِهِ الْآیَةَ یَعْنِی بِهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام أَنَّهُ خَاطَبَ نَفْسَهُ فِی صَلَاتِهِ لِلَّهِ تَعَالَی لَمْ یَتَفَکَّرْ فِیهِمَا بِشَیْ ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/142/161/36
مناقب آل ابی طالب/20/2 – تأویل الآیات الظاهرة/593
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x