امیرالمؤمنین علیه‌السلام: زمانی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله مسجد خود را در مدینه ساخت و درِ خانه خود را رو به سمت آن قرار داد و مهاجران و انصار هم  درِ خانه‌های خود را به سمت مسجد قرار دادند، خدای عزّوجل خواست که پیامبر و خاندان بزرگوارش را به وسیله فضیلتی بر دیگران برتری بدهد؛ به همین دلیل، جبرئیل علیه‌السلام از طرف خدا فرمان آورد درهایی که به مسجدالنبی باز شده، بسته شود، قبل از اینکه عذاب الهی نازل شود!

اولین کسی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به او پیام فرستاد که درِ خانه‌اش را ببندد، عباس بن عبدالمطّلب بود. عباس به قاصد پیامبر، یعنی معاذ بن جبل گفت: فرمان خدا و رسولش اطاعت می‌شود. کمی بعد، عباس از کنار فاطمه سلام‌الله‌علیها عبور می‌کرد و او را در حالی دید که جلوی درِ خانه‌اش نشسته و حسن و حسین علیهماالسلام را هم کنار خود نشانده است. به او گفت: چرا اینجا نشسته‌اید؟ نگاهش کنید! مثل ماده شیری هست که بچه‌هایش را در مقابل خود نشانده و گمان می‌کند پیامبر، عمویش را از مسجد بیرون کرده ولی پسرعمویش را نگه داشته است! در همان لحظه، پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله سر رسید و به فاطمه علیهاالسلام فرمود: چرا اینجا نشسته‌اید؟ عرض کرد: منتظر دستور فرمان پیامبر برای بستن درها هستم. پیامبر فرمود: خدای متعال به همه دستور داده که درِ خانه‌های خود را ببندند و پیامبرش را از این کار استثنا کرده و شماها نفس و جان رسول خدا هستید.

از طرفی، عمر خطّاب آمد و عرض کرد:ای پیامبر خدا، من دوست دارم وقتی به مسجد می‌روید شما را ببینم، پس اجازه بدهید دریچه‌ای باشد که از آن شما را نگاه کنم! پیامبر فرمود: خداوند چنین اجازه‌ای نداده است. عمر گفت: فقط به اندازه‌ای که صورتم در آن جا بشود! پیامبر فرمود: خداوند اجازه نداده است. عرض کرد: به اندازه‌ای که چشم‌هایم در آن جا شود! فرمود: خدا اجازه نداده است، حتی اگر بگویی به اندازه سر سوزنی باشد، به تو اجازه آن را نمی‌دهم. قسم به کسی که جانم در دست او هست، من شماها را اخراج نکرده‌ام و من ایشان را وارد نکرده‌ام، بلکه خدا بوده است که آنها را وارد و شما را خارج کرده است. هر کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، واجب است که در حالت جنابت در این مسجد اقامت و توقف نکند، غیر از خودم، علی، فاطمه، حسن، حسین و برگزیدگان پاکیزه‌ای از خاندان و فرزندان ایشان.

مؤمنان، این فرمان را پذیرفتند و اطاعت کردند ولی منافقان عصبانی شدند و خودداری کردند، پیش یکدیگر می‌رفتند و به هم می‌گفتند: «ببینید که محمّد، چگونه فضائلی را فقط به پسر عموی خود اختصاص می‌دهد تا ما را دست خالی از میدان به در کند! به خدا قسم، اگر حتی در زمان حیات پیامبر از او اطاعت کنیم، مسلماً بعد از وفات او از قبول فضیلت علی خودداری می‌کنیم!». عبدالله بن اُبَی که به حرف‌های ایشان گوش می‌داد، لحظه‌ای عصبانی می‌شد و لحظه‌ای آرام می‌گرفت و به آنان می‌گفت: قطعاً محمّد مرد خداست، مبادا با او علناً دشمنی کنید، چون هر کس با مرد خدا دشمنی علنی بکند، سرنگون و خوار و درمانده می‌شود و زندگی برایش تنگ می‌شود، و انسان زیرک و باهوش کسی است که غم و غصّه را تحمّل کند و منتظر فرصت مناسب باشد.

آنها در حال صحبت با هم بودند که زید بن ارقم از کنارشان عبور کرد و به آنان گفت: ای دشمنان خدا، خدا را انکار می‌کنید و از پیامبر خدا ایراد می‌گیرید و علیه خدا و دین او توطئه می‌کنید؟! حتماً پیامبر را از حرف‌های شما باخبر می‌کنم. عبدالله بن اُبی و همراهانش گفتند: به خدا قسم، اگر به او بگویی، انکار می‌کنیم و برایش قسم می‌خوریم. در این صورت حرف ما را باور می‌کند. به خدا قسم، افرادی را می‌آوریم که پیش او، علیه تو آن‌چنان شهادت بدهند که لایق قتل یا قطع عضو یا مجازات شوی!

بعد از آن، زید پیش پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد و چیزی که از عبدالله بن اُبی و همراهانش شنیده بود، به صورت پنهانی گزارش داد. خدای متعال آیه «وَ لا تُطِعِ الْکافِرینَ و المُنافِقین وَ دَعْ‌ أذاهُمْ‌ وَ تَوَکَّلْ‌ عَلَى‌ اللَّهِ‌ وَ کَفى‌ بِاللَّهِ‌ وَکيلاً »{از کافران و منافقان پیروی نکن و اهمیتی به آزارشان نده و بر خدا توکّل کن و همین بس که خدا حامی و مدافع تو است)(احزاب/48) را نازل کرد. یعنی ای محمّد، حرف کافرانی که با تو مخالفت می‌کنند را نپذیر؛ مخالفت در چیزی که آن‌ها را به ایمان به خدا و دوستی با خودت و دوستداران خودت و دشمنی با دشمنان خودت دعوت می‌کنی. و همچنین حرف منافقان که در ظاهر از تو اطاعت می‌کنند ولی در باطن با تو مخالفت می‌کنند را نپذیر و اهمیتی به آزارشان نده و اهمیتی به حرف‌های بدی که درباره تو و خاندانت می‌زنند نده. برای به پایان‌رساندن مأموریتت و اقامه حجّت، بر خدا توکل کن، چون که در حقیقت، انسان مؤمن پیروز است، هرچند در این دنیا شکست بخورد. عاقبت  کار، برای  خداست، چون که تنها هدف مؤمنین از تلاش‌شان در دنیا، رسیدن به نعمت‌های ابدی بهشت است و این پاداش، برای تو و خاندانت و یارانت و شیعیان آن‌ها به دست خواهد آمد.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به حرف آنان توجهی نکرد و به زید فرمود: اگر می‌خواهی از شرّ آنها در امان باشی و به تو آسیب نزنند، هر روز صبح که از خواب بیدار شدی بگو «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم»، تا خدا تو را از شرّ آنها نگه دارد، چون که آنان شیاطینی هستند که «یوحی بَعضُهُم إلیٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غَروراً»{سخنان زیبا و فریبکارانه خود را به هم منتقل می‌کنند}(انعام/112). اگر بخواهی از این به بعد، خدا تو را از غرق شدن، سوختن و دزدی حفاظت کند، زمانی که صبح بیدار شدی بگو: «بِسمِ الله ما شاءَ الله لا یَصرِفُ السّوءَ إلّا اللهُ، بِسمِ الله ما شاءَ الله لا یَسوقُ الخَیرَ إلّا الله، بِسمِ الله ما شاءَ الله ما یَکونُ مِن نِعمَةٍ فَمِنَ اللهِ، بِسمِ الله ما شاءَ الله لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِالله العَلیِّ العَظیم، بِسمِ الله ما شاءَ الله صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِه الطَّیِّبین». هر کس که هر روز صبح آن را سه بار تکرار کند تا شب، از سوختن، غرق شدن و دزدی، ایمن می‌شود و اگر شب آن را سه بار تکرار کند، تا صبح از سوختن، غرق شدن و دزدی در امان خواهد بود. خضر و الیاس علیهماالسلام هر سال در مراسم حج با هم ملاقات می‌کنند و وقتی که از هم جدا می‌شوند، با گفتن این جملات از هم جدا می‌شوند. این جملات، علامت شیعه من است و روزی که قائم آنها صلوات‌الله‌علیه قیام کند، با این جملات دوستانم از دشمنانم جدا می‌شوند.

متن عربی

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا بَنَى مَسْجِدَهُ بِالْمَدِینَةِ وَ أَشْرَعَ بَابَهُ‏ وَ أَشْرَعْ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ أَبْوَابَهُمْ أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبَانَةَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَفْضَلِینَ بِالْفَضِیلَةِ فَنَزَلَ جَبْرَئِیلُ ع عَنِ اللَّهِ بِأَنْ سُدُّوا الْأَبْوَابَ عَنْ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَبْلَ أَنْ ینْزِلَ بِکمُ الْعَذَابَ فَأَوَّلُ مَنْ بَعَثَ إِلَیهِ رَسُولُ اللَّهِ ص یأْمُرُهُ بِسَدِّ الْأَبْوَابِ‏ الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَ سَمْعاً وَ طَاعَةً لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ کانَ الرَّسُولُ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ ثُمَّ مَرَّ الْعَبَّاسُ بِفَاطِمَةَ ع فَرَآهَا قَاعِدَةً عَلَى بَابِهَا وَ قَدْ أَقْعَدَتِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ ع فَقَالَ لَهَا مَا بَالُک قَاعِدَةً انْظُرُوا إِلَیهَا کأَنَّهَا لَبُؤَةٌ بَینَ یدَیهَا جِرَاؤُهَا تَظُنُّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یخْرِجُ عَمَّهُ وَ یدْخِلُ ابْنَ عَمِّهِ فَمَرَّ بِهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهَا مَا بَالُک قَاعِدَةً فَقَالَتْ أَنْتَظِرُ أَمْرَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِسَدِّ الْأَبْوَابِ فَقَالَ ص إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَمَرَهُمْ بِسَدِّ الْأَبْوَابِ وَ اسْتَثْنَى مِنْهُمْ رَسُولَهُ وَ أَنْتُمْ نَفْسُ رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ إِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ جَاءَ فَقَالَ إِنِّی أُحِبُّ النَّظَرَ إِلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا مَرَرْتُ إِلَى مُصَلَّاک فَأْذَنْ لِی فِی خَوْخَةٍ أَنْظُرْ إِلَیک مِنْهَا فَقَالَ قَدْ أَبَى اللَّهُ ذَلِک فَقَالَ فَمِقْدَارَ مَا أَضَعُ عَلَیهِ وَجْهِی قَالَ قَدْ أَبَى اللَّهُ ذَلِک قَالَ فَمِقْدَارَ مَا أَضَعُ عَلَیهِ عَینِی فَقَالَ قَدْ أَبَى اللَّهُ ذَلِک وَ لَوْ قُلْتَ قَدْرَ طَرَفِ إِبْرَةٍ لَمْ آذَنْ لَک وَ الَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ‏ مَا أَنَا أَخْرَجْتُکمْ وَ لَا أَدْخَلْتُهُمْ وَ لَکنَّ اللَّهَ أَدْخَلَهُمْ وَ أَخْرَجَکمْ ثُمَّ قَالَ لَا ینْبَغِی لِأَحَدٍ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ یبِیتُ‏ فِی هَذَا الْمَسْجِدِ جُنُباً إِلَّا مُحَمَّدٌ وَ عَلِی وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ وَ الْمُنْتَجَبُونَ مِنْ آلِهِمُ الطَّیبُونَ مِنْ أَوْلَادِهِمْ قَالَ (ع) فَأَمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَرَضُوا وَ أَسْلَمُوا وَ أَمَّا الْمُنَافِقُونَ فَاغْتَاظُوا لِذَلِک وَ أَنِفُوا وَ مَشَى بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ یقُولُونَ فِیمَا بَینَهُمْ أَ لَا تَرَوْنَ مُحَمَّداً لَا یزَالُ یخُصُّ بِالْفَضْلِ‏ ابْنَ عَمِّهِ لِیخْرِجَنَا مِنْهَا صُفْراً وَ اللَّهِ لَئِنْ أَنْفَذْنَا لَهُ فِی حَیاتِهِ لَنَتَأَبَّینَ‏ عَلَیهِ‏ بَعْدَ وَفَاتِهِ وَ جَعَلَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَی یصْغِی إِلَى مَقَالَتِهِمْ فَیغْضَبُ تَارَةً وَ یسْکنُ أُخْرَى فَیقُولُ لَهُمْ إِنَّ مُحَمَّداً ص لَمُتَأَلِّهٌ فَإِیاکمْ وَ مُکاشَفَتَهُ فَإِنَّ مَنْ کاشَفَ الْمُتَأَلِّهَ انْقَلَبَ خَاسِئاً حَسِیراً وَ تَنَغَّصُ عَلَیهِ عَیشُهُ وَ إِنَّ الْفَطِنَ اللَّبِیبَ مَنْ تَجَرَّعَ عَلَى الْغُصَّةِ لِینْتَهِزَ الْفُرْصَةَ فَبَینَا هُمْ کذَلِک إِذْ طَلَعَ عَلَیهِمْ رَجُلٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ یقَالُ لَهُ زَیدُ بْنُ أَرْقَمَ فَقَالَ لَهُمْ یا أَعْدَاءَ اللَّهِ أَ بِاللَّهِ تُکذِّبُونَ وَ عَلَى رَسُولِهِ تَطْعُنُونَ وَ اللَّهَ وَ دِینَهُ تَکیدُونَ‏ لَأُخْبِرَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بِکمْ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَی وَ الْجَمَاعَةُ وَ اللَّهِ لَئِنْ أَخْبَرْتَهُ بِنَا لَنُکذِّبَنَّک وَ لَنَحْلِفَنَّ لَهُ فَإِنَّهُ إِذًا یصَدِّقُنَا ثُمَّ وَ اللَّهِ لَنُقِیمَنَ‏ مَنْ یشْهَدُ عَلَیک عِنْدَهُ بِمَا یوجِبُ قَتْلَک أَوْ قَطَعَک أَوْ حَدَّک قَالَ فَأَتَى زَیدٌ رَسُولَ اللَّهِ ص فَأَسَرَّ إِلَیهِ مَا کانَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أُبَی وَ أَصْحَابِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ‏ الْمُجَاهِدِینَ لَک یا مُحَمَّدُ فِیمَا تَدْعُوهُمْ إِلَیهِ مِنَ الْإِیمَانِ بِاللَّهِ وَ الْمُوَالاةِ لَک وَ لِأَوْلِیائِک وَ الْمُعَادَاةِ لِأَعْدَائِک‏ وَ الْمُنافِقِینَ‏ الَّذِینَ یطِیعُونَک فِی الظَّاهِرِ وَ یخَالِفُونَک فِی الْبَاطِنِ‏ وَ دَعْ أَذاهُمْ‏ وَ مَا یکونُ مِنْهُمْ مِنَ الْقَوْلِ السَّیئِ فِیک وَ فِی ذَوِیک‏ وَ تَوَکلْ عَلَى اللَّهِ‏ فِی تَمَامِ أَمْرِک‏ وَ إِقَامَةِ حُجَّتِک فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ هُوَ الظَّاهِرُ وَ إِنْ غُلِبَ فِی الدُّنْیا لِأَنَّ الْعَاقِبَةَ لَهُ لِأَنَّ غَرَضَ الْمُؤْمِنِینَ فِی کدْحِهِمْ فِی الدُّنْیا إِنَّمَا هُوَ الْوُصُولُ إِلَى نَعِیمِ الْأَبَدِ فِی الْجَنَّةِ وَ ذَلِک حَاصِلٌ لَک وَ لِآلِک وَ أَصْحَابِک وَ شِیعَتِهِمْ ثُمَّ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ یلْتَفِتْ إِلَى مَا بَلَغَهُ عَنْهُمْ وَ أَمَرَ الرَّجُلَ‏ زَیداً فَقَالَ لَهُ إِنْ أَرَدْتَ أَلَّا یصِیبَک شَرُّهُمْ وَ لَا ینَالَک مَکرُوهُهُمْ‏ فَقُلْ إِذَا أَصْبَحْتَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ فَإِنَّ اللَّهَ یعِیذُک مِنْ شَرِّهِمْ فَإِنَّهُمْ شَیاطِینُ‏ یوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ یؤْمِنَک بَعْدَ ذَلِک مِنَ الْغَرَقِ وَ الْحَرَقِ وَ السَّرَقِ فَقُلْ إِذَا أَصْبَحْتَ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا یصْرِفُ السُّوءَ إِلَّا اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا یسُوقُ الْخَیرَ إِلَّا اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ مَا یکونُ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیبِینَ فَإِنَّ مَنْ قَالَهَا ثَلَاثاً إِذَا أَصْبَحَ أَمِنَ مِنَ الْحَرَقِ وَ الْغَرَقِ وَ السَّرَقِ حَتَّى یمْسِی وَ مَنْ قَالَهَا ثَلَاثاً إِذَا أَمْسَى أَمِنَ مِنَ الْحَرَقِ وَ الْغَرَقِ وَ السَّرَقِ حَتَّى یصْبِحَ وَ إِنَّ الْخَضِرَ وَ إِلْیاسَ ع یلْتَقِیانِ فِی کلِّ مَوْسِمٍ فَإِذَا تَفَرَّقَا تَفَرَّقَا عَنْ هَذِهِ الْکلِمَاتِ وَ إِنَّ ذَلِک شِعَارُ شِیعَتِی وَ بِهِ یمْتَازُ أَعْدَائِی مِنْ أَوْلِیائِی یوْمَ خُرُوجِ قَائِمِهِمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/22/39
تفسیر امام عسکری/5
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات