بریده اسلمی: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام را به سمت یمن فرستاد، در حالی که خالد بن ولید هم حضور داشت و فرمود: هر موقع با هم جمع شدید، علی(ع) فرمانده همه شماست و اگر از هم جدا افتادید، هر کدام فرمانده لشکر خود است.

وقتی تصمیم به بازگشت به سوی پیامبر کردیم، خداوند پیروزی را نصیب مسلمانان کرد، غنیمت‌های زیادی به دست آوردیم و علی علیه‌السلام هم کنیزی از خُمس غنیمت‌ها برای خود انتخاب کرد. خالد گفت: ای بریده، این اتفاق را غنیمت بدان، پیش پیامبر برو  و آن را گزارش کن، چون که با شنیدن این خبر، علی از چشم پیامبر می‌افتد!

به مدینه آمدم، وارد مسجد شدم، به خانه پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رفتم، در حالی که ایشان هم در منزل بود و فرستادگان علی‌بن‌ابی‌طالب جلوی در خانه نشسته بودند.

بین مردم رفتم. پرسیدند: چه خبر بریده؟ گفتم: خداوند، مسلمانان را  پیروز کرد؛ به اندازه‌ای غنیمت به دست آوردند که تابه‌حال سابقه نداشته است. گفتند: پس علت آمدنت چیست؟ گفتم: خالد مرا فرستاده تا به پیامبر بگویم که علی‌بن‌ابی‌طالب کنیزی از خمس غنیمت‌ها را برای خود برداشته است. گفتند: پیامبر را از این ماجرا باخبر کن که با شنیدنش، علی از چشم او می‌افتد.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله حرف‌های ما را شنید و آنقدر  عصبانی از خانه بیرون آمد که انگار دانه‌های خرما از صورتش می‌بارید! فرمود: چرا بعضی از علی اشکال می‌گیرند و او را سرزنش می‌کنند؟ هر کس از علی(ع) بدگویی کند، از من بدگویی کرده و هر که از علی(ع) جدا شود، از من جدا شده است. علی(ع) از من است و من از علی(ع) هستم. خداوند او را از گِل من آفریده و من را هم از گِل ابراهیم(ع) خلق کرده است. من از ابراهیم(ع) برتر هستم و دلیل برتری من از ابراهیم(ع) آیه «ذُرّیَّةً بَعْضُها مِن بَعْض»{فرزندانی که بعضی از آنان از [نسل] بعضی دیگرند}(آل عمران/34) است. وای بر تو بریده! مگر نمی‌دانی سهم علی‌بن‌ابی‌طالب از خمس، بیشتر از آن کنیزی است که برای خود برده است؟! مگر نمی‌دانی بعد از من ولی و سرپرست شما اوست؟!

وقتی شدت عصبانیت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را دیدم، گفتم: ای پیامبر خدا، به حق همنشینی که با شما داشته‌ام، دست مبارک‌تان را باز کنید تا دوباره با شما بر اسلام بیعت کنم.

آنقدر ادامه دادم تا با او تجدید بیعت کردم.

متن عربی

تفسیر فرات بن إبراهیم: الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ مُعَنْعَناً عَنْ بُرَیْدَةَ قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام إِلَی الْیَمَنِ وَ خَالِدٌ عَلَی الْخَیْلِ وَ قَالَ إِذَا اجْتَمَعْتُمَا فَعَلِیٌّ عَلَی النَّاسِ قَالَ فَلَمَّا قَدِمْنَا إِلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فُتِحَ عَلَی الْمُسْلِمِینَ وَ أَصَابُوا مِنَ الْغَنَائِمِ غَنَائِمَ کَثِیرَةً وَ أَخَذَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام جَارِیَةً مِنَ الْخُمُسِ قَالَ فَقَالَ خَالِدٌ یَا بُرَیْدَةُ اغْتَنِمْهَا إِلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَأَخْبِرْهُ فَإِنَّهُ یَسْقُطُ مِنْ عَیْنَیْهِ فَقَالَ بُرَیْدَةُ فَقَدِمْتُ الْمَدِینَةَ وَ دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ فَأَتَیْتُ مَنْزِلَ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ رَسُولُ اللَّهِ فِی بَیْتِهِ وَ سُفَرَاءُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام جُلُوسٌ عَلَی بَابِهِ فَأَتَیْتُ النَّاسَ فَقَالُوا یَا بُرَیْدَةُ مَا الْخَبَرُ قُلْتُ فَتَحَ اللَّهُ عَلَی الْمُسْلِمِینَ فَأَصَابُوا مِنَ الْغَنَائِمِ مَا لَمْ یُصِیبُوا مِثْلَهَا قَالُوا فَمَا أَقْدَمَکَ قُلْتُ بَعَثَنِی خَالِدٌ أُخْبِرُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله بِجَارِیَةٍ أَخَذَهَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام مِنَ الْخُمُسِ قَالَ فَأَخْبِرْهُ فَإِنَّهُ یَسْقُطُ مِنْ عَیْنَیْهِ قَالَ وَ رَسُولُ اللَّهِ یَسْمَعُ الْکَلَامَ قَالَ فَخَرَجَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مُغْضَباً کَأَنَّمَا یُفْقَأُ مِنْ وَجْهِهِ حَبُّ الرُّمَّانِ فَقَالَ مَا بَالُ أَقْوَامٍ یَنْتَقِصُونَ عَلِیّاً مَنْ تَنَقَّصَ عَلِیّاً فَقَدْ تَنَقَّصَنِی وَ مَنْ فَارَقَ عَلِیّاً فَقَدْ فَارَقَنِی إِنَّ عَلِیّاً مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ خَلَقَهُ اللَّهُ مِنْ طِینَتِی وَ خُلِقْتُ مِنْ طِینَةِ إِبْرَاهِیمَ وَ أَنَا أَفْضَلُ مِنْ إِبْرَاهِیمَ وَ فَضْلُ إِبْرَاهِیمَ لِی فَضْلٌ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَیْحَکَ یَا بُرَیْدَةُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فِی الْخُمُسِ أَفْضَلَ مِنَ الْجَارِیَةِ الَّتِی أَخَذَهَا وَ أَنَّهُ وَلِیُّکُمْ مِنْ بَعْدِی قَالَ فَلَمَّا رَأَیْتُ شِدَّةَ غَضَبِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الصُّحْبَةِ إِلَّا بَسَطْتَ لِی یَدَکَ حَتَّی أُبَایِعَکَ عَلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً قَالَ فَمَا فَارَقْتُ حَتَّی بَایَعْتُهُ عَلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/105/234/37
تفسیر فرات/23
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات