ابن عباس: عبدالله بن اُبَیّ و دوستانش با جمعی از صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مواجه شدند. عبدالله به همراهانش گفت: ببینید به این احمق‌ها چه می‌گویم! ناگهان، دست علی علیه‌السلام را گرفت و گفت: آفرین به پسرعموی رسول خدا و داماد او، سرور بنی‌هاشم بعد از رسول خدا. علی صلوات الله علیه پاسخ داد: عبدالله، از خدا بترس و دست از نفاق بردار، منافق بدترین آفریده خداست. عبدالله گفت: تند نرو اباالحسن! به خدا قسم، ایمان ما مثل ایمان شماست، و بعد هم رفتند. عبدالله بن اُبیّ به دوستانش گفت: دیدید با او چه کردم؟ و آنها هم او را تشویق کردند.

در این اوقات، آیه «وَ إذا لَقواْ الَّذینَ آمَنواْ قالواْ آمَنّا وَ إذا خَلَوْاْ إلیٰ شَیاطینِهِمْ قالواْ إنّا مَعَکُمْ إنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِءُون»{وقتی که افراد باایمان را ملاقات می‌کنند، می‌گویند: ما ایمان آورده‌ایم! هنگامی که با شیطانهای خود خلوت می‌کنند، می‌گویند: ما با شماییم! ما فقط مسخره می‌کنیم!}(بقره/14) بر پیامبر(ص) نازل شد.

این آیه از یک طرف نشانه ایمان علی علیه‌السلام چه در ظاهر و چه در باطن است و از طرف دیگر، جمله علی علیه‌السلام درباره منافقان را که «بدترین مخلوقات هستند»، تأیید کرد.

متن عربی

کشف الغمة: وَ رُوِیَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أُبَیٍّ وَ أَصْحَابَهُ خَرَجُوا فَاسْتَقْبَلَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَیٍّ لِأَصْحَابِهِ انْظُرُوا کَیْفَ أَرُدُّ هَؤُلَاءِ السُّفَهَاءَ عَنْکُمْ فَأَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ علیه‌السلام وَ قَالَ مَرْحَباً بِابْنِ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ وَ خَتَنِهِ سَیِّدِ بَنِی هَاشِمٍ مَا خَلَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ عَلِیٌّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ یَا عَبْدَ اللَّهِ اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تُنَافْق فَإِنَّ الْمُنَافِقَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ فَقَالَ مَهْلًا یَا أَبَا الْحَسَنِ وَ اللَّهِ إِنَّ إِیْمَانَنَا کَإِیْمَانِکُمْ ثُمَّ تَفَرَّقُوا فَقَالَ ابْنُ أُبَیٍّ لِأَصْحَابِهِ کَیْفَ رَأَیْتُمْ مَا فَعَلْتُ فَأَثْنَوْا عَلَیْهِ خَیْراً وَ نَزَلَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله وَ إِذا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلی شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ فَدَلَّتِ الْآیَةُ عَلَی إِیمَانِ عَلِیٍّ علیه‌السلام ظَاهِراً وَ بَاطِناً وَ عَلَی الْقَطْعِ بِقَوْلِهِ فِی أَمْرِ الْمُنَافِقِینَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/65/122/36
کشف الغمه/300/1

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x