ابن مسعود: پیامبر(ص) در بستر مرگ بود و من برای عیادت پیش ایشان رفتم. وقتی وارد مسجد شدم، مردم را دیدم که آن چنان ساکت بودند انگار پرنده روی سرشان لانه کرده باشد!

در همین لحظات، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام آمد و به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله سلام کرد. در این حال، چند نفر از حاضران به [نشانه تمسخر] به هم چشمک زدند. پیامبر(ص) به آنان نگاه کرد و فرمود: می‌خواهید بدانید بهترینِ شما چه کسی است؟ گفتند: بله یا رسول الله! فرمود: بهترین شما علی بن ابی‌طالب است که در اسلام آوردن از شما سبقت گرفت، ایمانش بیشتر از شماست، علمش از همه شما بیشتر است، صبر و حِلمش بر همه شما برتری دارد، برای خدا از همه شما خشمگین‌تر است و در عرصه جنگ و جهاد از همه شما پیروزمندتر است.

یکی از حاضران گفت: یا رسول الله، منظور شما این است که علی(ع) در همه کارهای خیر، بالاتر از ماست؟! فرمود: بله، او بنده خدا و برادر رسول خداست. مطمئن باشید که علوم خودم را به او یاد داده‌ام و اسرارم را با او در میان گذاشته‌ام. او امین من بر اُمّت من است.

یکی از حاضران گفت: علی آن‌چنان رسول خدا را مجنون خود کرده که هیچ عیب و نقصی در او نمی‌بیند!

اینجا بود که خدا آیات «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرونَ * بِأیِّیکُمُ الْمَفْتونُ»{به زودی خواهی دید و خواهند دید، که کدام یک از شما مجنون شده.}(قلم/5-6) را نازل کرد.

متن عربی

تفسیر فرات بن إبراهیم: عَلِیُّ بْنُ حُمْدُونٍ مُعَنْعَناً عَنْ کَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: غَدَوْتُ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ فِی مَرَضِهِ الَّذِی قُبِضَ فِیهِ فَدَخَلْتُ الْمَسْجِدَ وَ النَّاسُ أَحْفَلَ مَا کَانُوا کَأَنَّ عَلَی رُءُوسِهِمُ الطَّیْرَ إِذْ أَقْبَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیهما السّلام حَتَّی سَلَّمَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَتَغَامَزَ بِهِ بَعْضُ مَنْ کَانَ عِنْدَهُ فَنَظَرَ إِلَیْهِمُ النَّبِیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَقَالَ أَ لَا تَسْأَلُونَ عَنْ أَفْضَلِکُمْ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَفْضَلُکُمْ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ أَقْدَمُکُمْ إِسْلَاماً وَ أَوْفَرُکُمْ إِیمَاناً وَ أَکْثَرُکُمْ عِلْماً وَ أَرْجَحُکُمْ حِلْماً وَ أَشَدُّکُمْ لِلَّهِ غَضَباً وَ أَشَدُّکُمْ نِکَایَةً فِی الْغَزْوِ وَ الْجِهَادِ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ مَنْ حَضَرَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ إِنَّ عَلِیّاً قَدْ فَضَلَنَا بِالْخَیْرِ کُلِّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَجَلْ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ
أَخُو رَسُولِ اللَّهِ فَقَدْ عَلَّمْتُهُ عِلْمِی وَ اسْتَوْدَعْتُهُ سِرِّی وَ هُوَ أَمِینِی عَلَی أُمَّتِی فَقَالَ بَعْضُ مَنْ حَضَرَ لَقَدْ أَفْتَنَ عَلِیٌّ رَسُولَ اللَّهِ حَتَّی لَا یَرَی بِهِ شَیْئاً فَأَنْزَلَ اللَّهُ الْآیَةَ فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ بِأَیِّکُمُ الْمَفْتُونُ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/114/144/36
تفسیر فرات/496

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x