سلمان فارسی: ابوبکر، عمر و عثمان به ملاقات رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رفتند و گفتند: یا رسول الله، چرا همیشه علی را بر ما برتری می‌دهید؟ فرمود: این من نیستم که او را برتری داده‌ام بلکه خدای متعال او را برتری داده است. گفتند: به چه دلیل؟ فرمود: اگر از من نمی‌پذیرید از میان مردگان کسی راستگوتر از اصحاب کهف نیست و من شما را به همراه علی به آن‌جا می‌فرستم و سلمان را به عنوان شاهد با شما می‌فرستم تا اینکه به آن‌ها سلام کنید؛ اصحاب کهف جواب هرکدام از شما را بدهند، او برتر از دیگران است. گفتند: می‌پذیریم.

پیامبر اسلام امر فرمود فرشی پهن شود و علی علیه‌السلام را وسط فرش نشاند و هر یک از افراد دیگر را در گوشه‌ای از فرش قرار داد و سلمان را در گوشه چهارم نشاند و فرمود: ای باد، آنان را نزد اصحاب کهف ببر و بازگردان! بعد از آن، باد در زیر فرش وزید و ما را با خود برد و به غار بزرگی رسیدیم و در آنجا فرود آمدیم. امیرالمؤمنین فرمود: سلمان این غار اصحاب کهف و رقیم است، به این افراد بگو آن‌ها زودتر سلام می‌کنند یا ما؟ گفتند: ما اول سلام می‌کنیم؛ هر یک از آن‌ها دو رکعت نماز خواند و اصحاب کهف را صدا زد، ولی کسی پاسخ نداد. بعداز آن‌ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام دو رکعت نماز خواند و دعا نمود و اصحاب کهف را صدا زد؛ غار و افرادی که درون آن بودند «لبّیک» گفتند. امیرمؤمنان فرمود: السّلام علیکم ای جوانانی که به پروردگارشان ایمان آوردند و خداوند بر هدایتشان اضافه کرد! عرض کردند: و علیک السّلام ای برادر رسول خدا و وصیّ او و امیر مؤمنان، خداوند از ما پیمان گرفته است که به او و رسولش و ولایت تو تا روز قیامت، ایمان داشته باشیم.

آن جمع با صورت به خاک افتادند و به سلمان گفتند: ما را باز گردان، سلمان گفت: این کار در اختیار من نیست، عرض کردند: یا أباالحسن، ما را باز گردان! آن حضرت فرمود: ای باد، ما را نزد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله برگردان! و باد هم ما را با خود به پیامبر اکرم رساند. رسول خدا تمام ماجرا را برای ایشان گفت و فرمود: این مطلب را جبرئیل علیه‌السلام به من خبر داد. عرض کردند: اکنون فهمیدیم برتری علی بر ما از جانب خدای عزّوجل است نه از جانب خودتان.

متن عربی

عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِی: دَخَلَ أَبُو بَکرٍ وَ عُمَرُ وَ عُثْمَانُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ فَقَالُوا مَا بَالُک یا رَسُولَ اللَّهِ‏ تُفَضِّلُ عَلَینَا عَلِیاً فِی کلِّ حَالٍ قَالَ مَا أَنَا فَضَّلْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى فَضَّلَهُ فَقَالُوا وَ مَا الدَّلِیلُ فَقَالَ(ص)‏ إِذَا لَمْ تَقْبَلُوا مِنِّی فَلَیسَ مِنَ الْمَوْتَى عِنْدَکمْ أَصْدَقَ مِنْ أَهْلِ الْکهْفِ وَ أَنَا أَبْعَثُکمْ وَ عَلِیاً فَأَجْعَلُ‏ سَلْمَانَ شَاهِداً عَلَیکمْ إِلَى أَصْحَابِ الْکهْفِ حَتَّى تُسَلِّمُوا عَلَیهِمْ فَمَنْ أَحْیاهُمُ اللَّهُ لَهُ وَ أَجَابُوهُ کانَ الْأَفْضَلَ قَالُوا رَضِینَا فَأَمَرَ فَبَسَطَ بِسَاطاً لَهُ وَ دَعَا بِعَلِی(ع) فَأَجْلَسَهُ وَسَطَ الْبِسَاطِ وَ أَجْلَسَ کلَّ وَاحِدٍ عَلَى قُرْنَةٍ مِنَ الْبِسَاطِ وَ أَجْلَسَ سَلْمَانَ عَلَى الْقُرْنَةِ الرَّابِعَةِ ثُمَّ قَالَ یا رِیحُ احْمِلِیهِمْ إِلَى أَصْحَابِ الْکهْفِ وَ رُدِّیهِمْ إِلَی قَالَ سَلْمَانُ فَدَخَلَتِ الرِّیحُ تَحْتَ الْبِسَاطِ وَ سَارَتْ بِنَا وَ إِذَا نَحْنُ بِکهْفٍ عَظِیمٍ فَحَطَّتْنَا عَلَیهِ فَقَالَ عَلِی(ع) یا سَلْمَانُ هَذَا الْکهْفُ وَ الرَّقِیمُ فَقُلْ لِلْقَوْمِ یتَقَدَّمُونَ أَوْ نَتَقَدَّمُ فَقَالُوا نَحْنُ نَتَقَدَّمُ فَقَامَ کلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ فَصَلَّى رَکعَتَینِ وَ دَعَا وَ نَادَى یا أَصْحَابَ الْکهْفِ فَلَمْ یجِبْهُ أَحَدٌ فَقَامَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) بَعْدَهُمْ فَصَلَّى رَکعَتَینِ وَ دَعَا وَ نَادَى یا أَصْحَابَ الْکهْفِ فَصَاحَ الْکهْفُ‏ وَ صَاحَ الْقَوْمُ مِنْ دَاخِلِهِ بِالتَّلْبِیةِ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) السَّلَامُ عَلَیکمْ أَیهَا الْفِتْیةُ الَّذِینَ‏ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ‏ فَزَادَهُمْ هُدًى فَقَالُوا وَ عَلَیک السَّلَامُ یا أَخَا رَسُولِ اللَّهِ وَ وَصِیهُ وَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ عَلَینَا الْعَهْدَ بِإِیمَانِنَا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ بِالْوَلَایةِ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَک‏ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ یوْمَ الدِّینِ فَسَقَطَ الْقَوْمُ عَلَى وُجُوهِهِمْ وَ قَالُوا لِسَلْمَانَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ رُدَّنَا فَقَالَ وَ مَا ذَاک إِلَی‏ فَقَالُوا یا أَبَا الْحَسَنِ رُدَّنَا فَقَالَ(ع) یا رِیحُ رُدِّینَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَحَمَلَتْنَا فَإِذَا نَحْنُ بَینَ یدَیهِ فَقَصَّ عَلَیهِمْ رَسُولُ اللَّهِ(ص) کلَّ مَا جَرَى وَ قَالَ هَذَا حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ(ع) أَخْبَرَنِی بِهِ فَقَالُوا الْآنَ عَلِمْنَا أَنَّ فَضْلَ عَلِی عَلَینَا مِنْ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا مِنْک‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/10/144/39
ارشاد القلوب/268
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات