ربیع بن یونس: از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم: سرورم، داستان سجده شکری که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به جا آورد، چه بود و برای چه بود؟

فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله، علی علیه‌السلام را به مأموریتی فرستاد و او پس از رنج زیاد، بسیار خوب از عهده کار برآمد. وقتی از مأموریت برگشت، به مسجد رفت در حای که رسول خدا(ص) برای اقامه نماز ظهر به مسجد آمده بود. امیرالمؤمنین(ع) نماز را با رسول خدا(ص) خواند و بعد از  پایان نماز، به حضور پیامبر رسید. رسول خدا(ص) او را در آغوش گرفت و از سفرش و اینکه چه کرده است، پرسید. علی علیه‌السلام شروع به توضیح ماجرای سفر کرد و هر چه بیشتر می‌گفت، آثار شادمانی بر چهره رسول خدا(ص) واضح‌تر می‌شد.

وقتی سخنان امیرالمؤمنین(ع) به پایان رسید، رسول خدا(ص) فرمود: ابالحسن، دوست داری به تو مژده‌ای بدهم؟ علی علیه‌السلام گفت: بله، پدر و مادرم به فدایت! چه خیرهای زیادی که تا به‌حال مژده داده‌ای!

پیامبر فرمود: جبرئیل هنگام غروب بر من نازل شد و گفت: ای محمّد، این پسرعموی تو علی است که در حال بازگشت به سمت تو است. خداوند متعال به دست او توفیق خوبی برای مسلمانان حاصل کرده و او در این سفر چنین و چنان کرد. جبرئیل آنچه را که تو به من گزارش دادی برایم گفت. جبرئیل در ادامه به من گفت: ای محمّد، از فرزندان آدم، کسانی که ولایت شیث را پذیرفتند، رستگار شدند و خود شیث با پذیرش ولایت پدرش آدم رستگار شد و آدم هم با پذیرش ولایت خدای عزّوجل رستگار شد.

هر کس ولایت سام را قبول کرد نجات پیدا کرد و نجات خودِ سام به وسیله پذیرش ولایت پدرش نوح بود و نوح هم با تمسّک به ولایت خدای عزّوجل نجات یافت.

هر کس ولایت اسماعیل را قبول کرد نجات پیدا کرد و اسماعیل به وسیله پدرش ابراهیم نجات یافت، و ابراهیم هم به وسیله خدای عزّوجل نجات یافت.

هر کس ولایت یوشع را قبول کرد نجات یافت و خودِ یوشع با پذیرش ولایت موسی نجات پیدا کرد و خدای عزّوجل هم موسی را نجات داد.

هر کس ولایت شمعون -جانشین عیسی- را پذیرفت نجات پیدا کرد و عیسی هم با خدا نجات یافت.

ای محمّد، هر کس ولایت وزیرت علی را در زمان حیاتت و بعد از حیاتت را پذیرفت به وسیله تو نجات پیدا می‌کند و خودِ تو با خدا نجات پیدا کرده‌ای. ای محمّد، خدا تو را سرور پیامبران و علی را سرور جانشنیان و بهترین آنها قرار داده و امامان را از نسل شما دو نفر قرار داد تا زمانی که خداوند زمین و موجودات بر روی آن را به ارث ببرد.

علی علیه‌السلام سجده شکر کرد و به نشانه شکر، صورت خود را به خاک می‌مالید.

متن عربی

عَنْ الرَّبِیعِ بْنِ یونُسَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ(ع) عَلَى عَهْدِ مَرْوَانَ الْحِمَارِ فَقُلْتُ یا سَیدِی أَخْبِرْنِی عَنْ سَجْدَةِ الشُّکرِ الَّتِی سَجَدَهَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) مَا کانَ سَبَبُهَا فَحَدَّثَنِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) وَجَّهَهُ فِی أَمْرٍ مِنْ أَمْرِهِ فَحَسُنَ فِیهِ بَلَاؤُهُ وَ عَظُمَ فِیهِ عَنَاؤُهُ فَلَمَّا قَدِمَ مِنْ وَجْهِهِ ذَلِک أَقْبَلَ إِلَى الْمَسْجِدِ وَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) قَدْ خَرَجَ لِصَلَاةِ الظُّهْرِ فَصَلَّى مَعَهُ فَلَمَّا انْصَرَفَ مِنَ الصَّلَاةِ أَقْبَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَاعْتَنَقَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص) ثُمَّ سَأَلَهُ عَنْ سَفَرِهِ ذَلِک وَ مَا صَنَعَ فِیهِ فَجَعَلَ عَلِی(ع) یحَدِّثُهُ وَ أَسَارِیرُ وَجْهِ رَسُولِ اللَّهِ تَلْمَعُ نُوراً وَ سُرُوراً بِمَا حَدَّثَهُ فَلَمَّا أَتَى عَلِی(ع) عَلَى حَدِیثِهِ قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَ لَا أُبَشِّرُک یا أَبَا الْحَسَنِ قَالَ بَلَى فِدَاک أَبِی وَ أُمِّی فَکمْ مِنْ خَیرٍ بَشَّرْتَ بِهِ قَالَ إِنَّ جَبْرَئِیلَ هَبَطَ عَلَی وَقْتَ الزَّوَالِ‏ فَقَالَ لِی یا مُحَمَّدُ هَذَا ابْنُ عَمِّک عَلِی وَارِدٌ عَلَیک وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَبْلَى الْمُسْلِمِینَ بِهِ بَلَاءً حَسَناً وَ إِنَّهُ کانَ مِنْ صَنِیعِهِ کذَا وَ کذَا فَحَدَّثَنِی بِمَا أَنْبَأْتَنِی بِهِ ثُمَّ قَالَ لِی یا مُحَمَّدُ إِنَّهُ نَجَا مِنْ ذُرِّیةِ آدَمَ مَنْ تَوَلَّى شَیثَ بْنَ آدَمَ وَصِی أَبِیهِ آدَمَ وَ نَجَا شَیثٌ بِأَبِیهِ آدَمَ وَ نَجَا آدَمُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَجَا مَنْ تَوَلَّى سَامَ بْنَ نُوحٍ وَصِی نُوحٍ وَ نَجَا سَامٌ بِأَبِیهِ نُوحٍ وَ نَجَا نُوحٌ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَجَا مَنْ تَوَلَّى إِسْمَاعِیلَ أَوْ قَالَ إِسْحَاقَ وَصِی إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجَا إِسْمَاعِیلُ بِأَبِیهِ إِبْرَاهِیمَ وَ نَجَا إِبْرَاهِیمُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَجَا مَنْ تَوَلَّى یوشَعَ وَصِی مُوسَى بِیوشَعَ وَ نَجَا یوشَعُ بِمُوسَى وَ نَجَا مُوسَى‏ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَجَا مَنْ تَوَلَّى شَمْعُونَ وَصِی عِیسَى بِشَمْعُونَ وَ نَجَا شَمْعُونُ بِعِیسَى وَ نَجَا عِیسَى بِاللَّهِ وَ نَجَا یا مُحَمَّدُ مَنْ تَوَلَّى عَلِیاً وَزِیرَک فِی حَیاتِک وَ وَصِیک عِنْدَ وَفَاتِک وَ نَجَا عَلِی بِک وَ نَجَوْتَ أَنْتَ بِاللَّهِ یا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَک سَیدَ الْأَنْبِیاءِ وَ جَعَلَ عَلِیاً سَیدَ الْأَوْصِیاءِ وَ خَیرَهُمْ وَ جَعَلَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّیتِکمَا إِلَى أَنْ یرِثَ اللَّهُ الْأَرْضَ وَ مَنْ عَلَیهَا فَسَجَدَ عَلِی(ع) وَ جَعَلَ یقَلِّبُ وَجْهَهُ عَلَى الْأَرْضِ شُکراً.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/17/215/36
امالی طوسی/591
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات