رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: هرکس دوست داشته باشد که به دین من متوسل شود و بعد از من بر کشتی نجات سوار شود، باید به علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) اقتدا کند. با دشمنش دشمنی کند و با دوستدارش دوست باشد. او جانشین و خلیفه من بر اُمّتم هم در زمان حیاتم و هم پس از وفاتم است. او بعد از من امام هر مسلمان و امیر هر مؤمنی است. کلام او کلام من، فرمانش فرمان من، نهی او نهی من، پیرو او پیرو من، یاورش یاور من و خوارکننده‌اش خوارکننده من است.

هرکه بعد از من از علی(ع) جدا شود، روز قیامت من را نخواهد دید و من هم او را نخواهم دید. آنکه با علی(ع) مخالفت کند، خدا بهشت را بر او حرام می‌کند و در آتش جایش خواهد داد. هرکس علی(ع) را خوار کند، در روزی که همه به حضور خدا خواهند رسید، خداوند هم خوارش می‌کند. هرکس علی(ع) را یاری کند، خداوند در روزی که با او دیدار می‌کند، یاریش می‌کند و به هنگام سؤال و جواب نکیر و منکر در قبر، حجتش را به او القا می‌کند.

حسن و حسین(ع) پس از پدرشان، دو امام اُمّت من و دو سرور جوانان اهل بهشت هستند. مادرشان سرور زنان جهان و پدرشان سید اوصیاست. از نسل حسین(ع)، نُه امام خواهد بود که نهمین نفر از آن‌ها «قائم» خواهد بود که از فرزندان من است. اطاعت از ایشان اطاعت از من و نافرمانی از آنها، نافرمانی من خواهد بود. از منکران فضیلت آن‌ها و کسانی که حرمت ایشان را بشکنند به خدا شکایت می‌کنم، چرا که برای یاری و انتقام گرفتن از منکران حق عترتم و امامان اُمّتم، خداوند کافی است. «وَ سَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَمواْ أیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ»{و کسانی که ستم کرده‌اند به زودی خواهند دانست به کجا برخواهند گشت!}(شعراء/227).

متن عربی

عَنِ الْحُسَینِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ(ع): قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یسْتَمْسِک بِدِینِی‏ وَ یرْکبَ سَفِینَةَ النَّجَاةِ بَعْدِی فَلْیقْتَدِ بِعلی‌بن‌ابی‌طالب وَ لْیعَادِ عَدُوَّهُ وَ لْیوَالِ وَلِیهُ فَإِنَّهُ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی عَلَى أُمَّتِی فِی حَیاتِی وَ بَعْدَ وَفَاتِی وَ هُوَ إِمَامُ کلِّ مُسْلِمٍ‏ وَ أَمِیرُ کلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی قَوْلُهُ قَوْلِی وَ أَمْرُهُ أَمْرِی وَ نَهْیهُ نَهْیی وَ تَابِعُهُ تَابِعِی وَ نَاصِرُهُ نَاصِرِی وَ خَاذِلُهُ خَاذِلِی ثُمَّ قَالَ(ص) مَنْ فَارَقَ عَلِیاً بَعْدِی لَمْ یرَنِی وَ لَمْ أَرَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ مَنْ خَالَفَ عَلِیاً حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیهِ الْجَنَّةَ وَ جَعَلَ مَأْوَاهُ النَّارَ وَ مَنْ خَذَلَ عَلِیاً خَذَلَهُ اللَّهُ یوْمَ الْعَرْضِ عَلَیهِ‏ وَ مَنْ نَصَرَ عَلِیاً نَصَرَهُ اللَّهُ یوْمَ یلْقَاهُ وَ لَقَّنَهُ حُجَّتَهُ عِنْدَ الْمُسَاءَلَةِ ثُمَّ قَالَ(ص) الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ إِمَامَا أُمَّتِی بَعْدَ أَبِیهِمَا وَ سَیدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أُمُّهُمَا سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ أَبُوهُمَا سَیدُ الْوَصِیینَ وَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ تِسْعَةُ أَئِمَّةٍ تَاسِعُهُمُ الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی طَاعَتُهُمْ طَاعَتِی وَ مَعْصِیتُهُمْ مَعْصِیتِی إِلَى اللَّهِ أَشْکو الْمُنْکرِینَ لِفَضْلِهِمْ وَ الْمُسْتَنْقِصِینَ لِحُرْمَتِهِمْ بَعْدِی وَ کفى‏ بِاللَّهِ وَلِیا وَ نَاصِراً لِعِتْرَتِی وَ أَئِمَّةِ أُمَّتِی وَ مُنْتَقِماً مِنَ الْجَاحِدِینَ لِحَقِّهِمْ «وَ سَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ‏».

منابع
image_pdf
بحارالانوار/70/254/36
کمال الدین/260/1

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات