از ‌امام صادق علیه‌السلام در خصوص آیه «أمْ نَجعَلُ الَّذینَ ءامَنواْ وَ عَمِلواْ الصّالِحاتِ کَالْمُفْسِدینَ فِی الْأرْضِ أمْ نَجعَلُ الْمُتَّقینَ کَالْفُجّارِ * کِتابٌ أنزَلْناهُ إلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّروا ءایاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُوْلُواْ الْألْباب»{آیا کسانی را که ایمان آورده‌اند و کارهای خوب کرده‌اند، با جماعت فاسد یکی می‌کنیم؟! آیا باتقوایان را مثل تبهکاران در نظر می‌گیریم؟! این قرآن کتابی است پُرخیر و برکت که آن را به‌سوی تو فرستادیم تا مردم در آیه‌هایش دقت کنند و خردمندان آن را یادآور شوند}(ص/28-29) و مصادیق آن سؤال شد، فرمود:

منظور از «الَّذینَ ءامَنواْ وَ عَمِلواْ الصّالِحاتِ»، امیرالمؤمنین علیه‌السلام و یاران وی؛

منظور از «کَالْمُفْسِدینَ فِی الْأرْضِ»، آن روباه مکّار و آن سیه‌چرده و یارانشان؛

منظور از «أمْ نجَعَلُ الْمُتَّقینَ»، امیرالمؤمنین و یاران ایشان؛

منظور از «کَالْفُجّار»، آن روباه مکار  و آن سیه‌چرده و دوستانشان؛

منظو ر از «کِتابٌ أنزَلْناهُ إلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرواْ ءایاتِهِ»، امیرالمؤمنین و دیگر ائمّه سلام الله علیهم اجمعین؛

و منظور از «وَ لِیَتَذَکَّرَ أُوْلواْ الْألْباب»، ائمّه اطهار علیهم السلام هستند.

ایشان در ادامه‌ فرمود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام پیوسته به این آیه افتخار می‌کرد و می‌فرمود: آنچه در این آیات به من داده شده نه پیش از من به کسی داده شده و نه بعد از من به کسی داده خواهد شد.

متن عربی

تفسیر القمی: عن عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ علیه السلام عَنْ قَوْلِهِ| أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قَالَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَصْحَابَهُ| کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ حَبْتَرٍ وَ زُرَیْقٍ وَ أَصْحَابِهِمَا| أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَصْحَابَهُ| کَالْفُجَّارِ حَبْتَرٍ وَ دُلَامٍ وَ أَصْحَابِهِمَا| کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ هُمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهُ علیهم السلام| وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ فَهُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ قَالَ وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَفْتَخِرُ بِهَا وَ یَقُولُ مَا أُعْطِیَ أَحَدٌ قَبْلِی وَ لَا بَعْدِی مِثْلَ مَا أُعْطِیتُ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/336/35
تفسیر قمی/640

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات