راه شناخت مؤمنان
پیامبر صلی الله علیه و آله: یا علی، اگر تو نبودی، پس از من مؤمنان شناخته نمیشدند.
پیامبر صلی الله علیه و آله: یا علی، اگر تو نبودی، پس از من مؤمنان شناخته نمیشدند.
ابوسعید خدری: روزی به دیدار رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدم که به من فرمود: ای ابوسعید! خداوند را در زیر عرش ستونی است که همچون خورشید که زمین را برای مردم روشن میکند، بهشت را برای بهشتیان روشن میسازد، جز علی و دوستدارانش به آن دست نمییابد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السّلام فرمود: مردم را در مورد دوست داشتنت ملامت مکن، زیرا محبت تو در زیر عرش اندوخته شده است، هرکسی قادر به دستیابی به محبّت تو نیست، بلکه به اندازه معلوم از آسمان نازل میشود.
امام باقر علیه السلام: دو اَعرابی در حالی که با هم نزاع داشتند نزد عمر آمدند، عمر گفت: ای اباالحسن میان آنها داوری کن. علی علیه السلام بر ضد یکی از آنها رأی صادر کرد. فرد محکوم شده به عمر گفت: ای امیرمؤمنان، آیا این فرد میان ما قضاوت میکند؟!
امام باقر علیهالسلام میفرماید: مقصود از آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ» امامان هستند.
امام باقر علیهالسلام درباره مصداق آیه: «ثُلَّةٌ مِنَ الْأوَّلینَ» فرمود: منظور پسر آدم علیهالسلام بود که به دست برادرش کشته شد و همچنین مؤمن آل فرعون و حبیب نجّار یار عیسی علیهالسلام. [و منظور از] «وَ قَلیلٌ مِنَ الآخِرین» علی بن ابی طالب است.
ابن عباس: آیه «وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنواْ وَ عَمِلواْ الصّالِحاتِ …»{و کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند، مژده بده…}(بقره/25) درباره علی علیهالسلام، حمزه، جعفر و عبیده بن حارث نازل شده است.
علی علیه السلام قبل از جنگ جمل، به طلحه و زبیر وقتی اجازه خواستند که به عمره بروند فرمود: به خدا قسم که قصد عمره ندارید بلکه میخواهید به بصره بروید. علی علیه السلام به ابن عباس که خبر اجازه گرفتن آن دو برای عمره را به حضرت داد فرمود:
ابن رزین غافِقی: از علی بن ابی طالب علیه السلام شنیدم که می فرمود: ای اهل عراق، از میان شما هفت نفر در عذراء کشته میشود که داستان آنان شبیه اصحاب اُخدود است. پس از آن حُجر و یارانش کشته شدند. پ ن1: عذراء مکانی در چهار فرسخی دمشق
خدای عزّوجل: هر کس به من و به پیامبرم ایمان بیاورد و ولایت علی را بپذیرد، او را وارد بهشت میکنم و عملش هر چه میخواهد باشد.