تفاوت حسنین و امیرالمؤمنین علیهمالسلام
علی علیه السّلام: دو پسر فاطمه را هم نیکوکار و هم فاجر دوست میدارند اما برای من چنین نوشته شده که هر مؤمنی مرا دوست بدارد و هر منافقی با من دشمنی کند.
علی علیه السّلام: دو پسر فاطمه را هم نیکوکار و هم فاجر دوست میدارند اما برای من چنین نوشته شده که هر مؤمنی مرا دوست بدارد و هر منافقی با من دشمنی کند.
امام باقر علیه السّلام درباره آیه «إنّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهزِئینَ»{ما [شرّ] استهزاکنندگان را از تو برطرف خواهیم کرد}(حجر/95) میفرماید: مراد از «مستهزئین» یعنی دشمنان امیرالمؤمنین علیه السّلام و دوستانشان و هرکه ایشان را تمسخر میکرده است، و اینان همان کسانی هستند که گفتند: این برگزیده محمّد از میان خاندان اوست و
أنس بن مالک: پس از واقعه خیبر، مردها پسران خود بر دوش میگرفتند، سر راه علی علیه السّلام قرار میگرفتتند و به آن حضرت اشاره نموده و سپس به فرزند خود میگفتند: آیا این مرد را دوست داری؟ اگر میگفت: آری، او را میپذیرفتند و اگر میگفت: نه! بر زمینش
عبدالله بن مسعود: رسول خدا صلی الله علیه و آله را دیدم که دست علی علیه السّلام را گرفته و به وی فرمود: خدا ولیّ من است و من ولیّ تو هستم، و دشمن هر که با تو دشمنی کند، و در صلحم با هر که با تو در صلح
علی علیه السّلام: هرکس ما اهل بیت را دوست بدارد، پس باید آماده بلایا باشد.
عمر بن خطاب: خداوند متعال ملائکه ای را از نور رخسار علی علیه السلام خلق کرده است.
علی علیهالسلام: رسول خدا صلی الله علیه و آله هر روز سپیده دم نزد ما میآمد و میفرمود: الصلاة، الصلاة، یرحمکم الله، «إنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطْهیرا».
امام صادق علیهالسلام درباره آیه «إنَّ الَّذینَ أجْرَمواْ کانواْ مِنَ الَّذینَ ءامَنواْ یَضْحَکونَ»{بدکاران [در دنیا] پیوسته به مؤمنان میخندیدند}(مطففین/29) فرموده است: این آیات درباره علی علیهالسلام و کسانی از بنیامیه که او را به باد تمسخر میگرفتند نازل شده است. زیرا هرگاه علی علیهالسلام بر جمعی از بنیامیه و منافقان
امام صادق علیهالسلام: آیه «فَما یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدّین»{چه چیز، تو را بعد [از این] به تکذیب جزا وا میدارد؟}(تین/7) [منظور از دین]، علی بن ابی طالب علیهالسلام است.
امیرالمؤمنین علیه السلام به جُوَیریه بن مُسهِر فرمود: به سوی فرد خشن و ظالمی -که خود را منسوب به قومی کرده که از آنان نیست- کشیده و برده میشوی، دست و پایت را قطع کرده و سپس تو را به صلیب میکشد. زمان سپری شد تا این که زیاد بن