حتما بازجویی میشوند
ابن عباس درباره آیه «وَ قِفوهُمْ إنَّهُم مَسْئولون»{آنان را نگه دارید که حتماً مورد بازپرسی قرار میگیرند.}(صافات/24): درباره ولایت علی بن ابیطالب علیهالسلام سؤال میپرسند.
ابن عباس درباره آیه «وَ قِفوهُمْ إنَّهُم مَسْئولون»{آنان را نگه دارید که حتماً مورد بازپرسی قرار میگیرند.}(صافات/24): درباره ولایت علی بن ابیطالب علیهالسلام سؤال میپرسند.
پیامبر صلیاللهعلیهوآله درباره آیه «وَ قِفوهُمْ إنَّهُم مَسْئولون»{آنان را نگه دارید که حتماً مورد بازپرسی قرار می گیرند.}(صافات/24) فرمود: آیه مربوط به ولایت علی بن ابیطالب علیهالسلام است و اینکه بعد از آن که خدا از طریق پیامبرش(ص) آگاه کرد که خلیفه و جانشین پیامبر(ص)، اوست، آنها با او چه
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام درباره آیه «ألْقیا فی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفّارٍ عَنید»{هر بیدین لجبازی را داخل جهنم پرتاب کنید}(ق/24) فرمود: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: وقتی خدا در روز قیامت، مردم را در یک مکان جمع کند، آن روز من و تو در سمت راست عرش خواهیم بود. خداوند به من و
محمد بن حمران: از امام صادق علیهالسلام درباره آیه «ألْقیا فی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفّارٍ عَنید»{هر بیدین لجبازی را داخل جهنم پرتاب کنید}(ق/24) پرسیدم، فرمود: روز قیامت، محمد و علی صلواتاللهعلیهما بر صراط میایستند و هیچکس نمیتواند از آن عبور کند مگر اینکه با خود مجوز همراه داشته باشد. عرض کردم:
عبدالله بن ابیأوفی: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به علی علیهالسلام فرمود: ای علی، تو در قصر من در بهشت با من هستی، با فاطمه دخترم که همسر تو در دنیا و آخرت است خواهی بود و تو رفیق و همراه من هستی. سپس پیامبر(ص) آیه «وَ نَزَعْنا ما فی صُدورِهِم مِنْ
امام صادق علیهالسلام درباره معنای آیه: «وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ و شَهید»{هر انسانی وارد محشر میگردد در حالی که همراه او حرکتدهنده و گواهی است!}(ق/21) فرموده است: منظور از «سائق» امیرالمؤمنین علیهالسلام است و منظور از «شهید» رسول خدا صلیاللهعلیهوآله است.
امام رضا علیهالسلام: آیات «فَأمّا مَن ثَقُلَتْ مَوازینُهُ * فَهُوَ فی عیشَةٍ رَاضیَةٍ»{هرکس اعمال وزن شدهاش سنگین و باارزش است، در یک زندگی خوش و پسندیدهای است}(قارعه/6-7) درباره علی بن ابی طالب علیهالسلام و آیات «وَ أمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ * فَأُمُّهُ هاویَةٌ»{اما هرکس اعمال وزن شدهاش سبک و بیارزش
امام صادق علیهالسلام: منظور از آیات «فَأمّا مَنْ اُوتیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ * فَسَوْفَ یحاسَبُ حِساباً یسیراً * وَ ینْقَلِبُ إِلى أهْلِهِ مَسْروراً »{کسی که نامه اعمالش به دست راستش داده شود، بهزودی حساب آسانی برای او میشود و خوشحال پیش خانوادهاش برمیگردد.}(انشقاق/7-9) فرمود: منظور علی علیهالسلام و شیعیان او هستند
امام باقر علیهالسلام درباره مصداق آیه «فَأمّا مَنْ أُوتیَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ فَیَقولُ هاؤُمُ اقْرَءُواْ کِتابیَه»{کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند [از شدّت شادی و مباهات] فریاد میزند که: بیایید کارنامهام را بخوانید!}(حاقه/19) فرمود: این آیه درباره علی علیهالسلام نازل شد و تبدیل به ضربالمثلی برای اهل ایمان
جابر بن عبدالله انصاری: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به علی علیهالسلام فرمود: ای علی، هرکس تو را دوست داشته باشد و ولایتت را بپذیرد، خداوند او را در بهشت با ما همنشین میکند، و سپس این آیات را تلاوت فرمود: «إنَّ الْمُتَّقینَ فی جَنّاتٍ وَ نَهَرٍ * فی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ