عبّاد بن عبدالله: مردی در حضور امیرالمؤمنین علیه‌السلام برخاست و گفت: یا امیرالمؤمنین، مرا از مصداق آیه «أفَمَنْ کانَ عَلىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتابُ مُوسىٰ ‌اماما وَ رَحْمَةً»{آیا کسی که از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از [خویشان] او، پیرو آن است، و پیش از وی [نیز] کتاب موسی راهبر و مایه رحمت بوده است [دروغ می بافد؟]}(هود/17) آگاه گردانید. ‌امام علیه‌السلام فرمود: منظور از «کانَ عَلی بَیِّنَةٍ مِنْهُ» رسول خدا صلی الله علیه و آله است و آن «شاهد» بر او که از [خویشان] اوست، من هستم.

قسم به آنکه جانم در دست اوست مردی از قریش یافت نمی‌شود که بر او ستمی روا شده باشد و آیاتی از قرآن درباره او نازل نشده باشد.

سوگند به آن که جانم در دست اوست اگر بدانند که خداوند متعال بر زبان پیامبر اُمّی خود درباره ما اهل بیت چه فرموده است، برای من از طلایی که حیاط این مسجد را پر کند، خوشایندتر و دوست داشتنی‌تر است. به خدا سوگند، مَثَل ما در میان امّت به «کشتی نوح» یا «باب حِطّه» در میان بنی‌اسرائیل می‌ماند.

 

پ ن: باب حطّه، دری بوده است که بنی اسرائیل باید به هنگام عبور از آن در مقابل خدا سر تعظیم فرود می-آوردند. اهل بیت(ع) از این جهت به «باب حطّه» تشبیه شده‌اند که مردم باید در مقابل ایشان سر تعظیم فرود آورند و سخن ایشان را بپذیرند.

متن عربی

المجالس للمفید: عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَامَ رَجُلٌ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی- أَ فَمَنْ کانَ عَلی بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ قَالَ قَالَ علیه‌السلام رَسُولُ اللَّهِ الَّذِی کَانَ عَلَی بَیِّنَهٍ مِنْهُ وَ أَنَا الشَّاهِدُ لَهُ وَ مِنْهُ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ مَا أَحَدٌ جَرَتْ عَلَیْهِ الْمَوَاسِی مِنْ قُرَیْشٍ إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ مِنْ کِتَابِهِ طَائِفَهً وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَأَنْ یَکُونُوا یَعْلَمُونَ مَا قَضَی اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ عَلَی لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ یَکُونَ مِلْ ءُ هَذِهِ الرَّحْبَهِ ذَهَباً وَ اللَّهِ مَا مَثَلُنَا فِی هَذِهِ الْأُمَّهِ إِلَّا کَمَثَلِ سَفِینَهِ نُوحٍ وَ کَبَابِ حِطَّهٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ

منابع
image_pdf
بحارالانوار/9/390/35
مجالس شیخ مفید/86

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات