‌امام باقر علیه‌السلام: علی علیه‌السلام نشانه‌ای برای محمّد صلی‌الله‌علیه‌و آله است و محمّد به ولایت علی دعوت می‌کند. مگر سخن رسول خدا را نشنیده‌ای که می‌فرماید: «مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلیٌّ مولاهُ اللَّهمَّ والِ مَن والاهُ وَ عادِ مِن عاداهُ»؟! پس خداوند دوستدارِ دوستدار او و دشمنِ دشمن او شد.

اما اینکه خداوند می‌فرماید: «إنَّکُم لَفی قَوْلٍ مُختَلِف»{شما در گفتاری متناقض و گوناگون هستید}(ذاریات/8) بدین معنی است که درباره او اختلاف دارند. این اُمت درباره ولایت وی دچار اختلاف شدند، پس آنکه بر ولایت او استوار ماند، به بهشت می‌رود و هرکس به ولایت وی با مخالفت برخاست، به جهنم خواهد رفت.

اما درباره معنای آیه «یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ»{[تنها] کسی از ایمان به آن منحرف می‌شود که از قبول حق سرباز می‌زند}(ذاریات/9)، سخن درباره علی علیه‌السلام است که هرکس از ولایتش سر باز زند، از بهشت سر باز زده است. معنای «یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ» همین است.

متن عربی

بصائرالدرجات: وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام إِنَّ عَلِیّاً آیَهٌ لِمُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً یَدْعُو إِلَی وَلَایَهِ عَلِیٍّ علیه‌السلام أَ مَا بَلَغَکَ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ فَوَالَی اللَّهُ مَنْ وَالاهُ وَ عَادَی اللَّهُ مَنْ عَادَاهُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ إِنَّکُمْ لَفِی قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ فَإِنَّهُ یَعْنِی أَنَّهُ لَمُخْتَلَفٌ عَلَیْهِ قَدِ اخْتَلَفَ هَذِهِ الْأُمَّهُ فِی وَلَایَتِهِ فَمَنِ اسْتَقَامَ عَلَی وَلَایَهِ عَلِیٍّ دَخَلَ الْجَنَّهَ وَ مَنْ خَالَفَ وَلَایَهَ عَلِیٍّ دَخَلَ النَّارَ. وَ أَمَّا قَوْلُهُ یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ فَإِنَّهُ یَعْنِی عَلِیّاً علیه‌السلام مَنْ أُفِکَ عَنْ وَلَایَتِهِ أُفِکَ عَنِ الْجَنَّهِ فَذَلِکَ قَوْلُهُ یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ

منابع
image_pdf
بحارالانوار/14/370/35
بصائر الدرجات/21

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات