انس بن مالک: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در خانه اُمّ حبیبه بنت ابی‌سفیان بود. به اُمّ حبیبه فرمود: ما را تنها بگذار، کاری داریم.

بعد، آب برای وضو خواست. وضوی کاملی گرفت و بعد فرمود: اولین کسی که از این در وارد شود امیر مؤمنان، رئیس عرب، بهترین اوصیا و مهم‌ترین افراد برای مردم است.

من دائما با خودم می‌گفتم که خدا کند مردی از انصار باشد که علی علیه‌السّلام وارد خانه شد و آمد و در کنار پیامبر(ص) نشست. بعد، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دست خود را به صورت خود کشید، و بعد از آن، آن را به صورت علی بن ابی‌طالب علیه‌السّلام کشید. علی علیه‌السّلام عرض کرد: یا رسول الله، این کار یعنی چه؟ پیامبر(ص) فرمود: بعد از من، تویی که مسئولیت من را ابلاغ می‌کنی، دِین من را ادا می‌کنی، صدای من را به گوش مردم می‌رسانی و آن چیزی را که مردم از کتاب خدا نمی‌دانند، به آنان تعلیم می‌دهی.

متن عربی

الیقین: نَذْکرُ ذَلِک بِاللَّفْظِ الْمَذْکورِ حَدَّثَنَا شَیخُنَا الشَّیخُ الْإِمَامُ الْحَافِظُ أَبُو بَکرٍ أَحْمَدَ بْنُ مُوسَى بْنِ مَرْدَوَیهِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّرِی قَالَ حَدَّثَنَا الْمُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْذِرِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی قَالَ حَدَّثَنَا عَمِّی الْحُسَینُ بْنُ سَعِیدِ بْنِ أَبِی الْجَهْمِ قَالَ حَدَّثَنِی أَبَانُ بْنُ تَغْلِبَ عَنْ ینْبُعَ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ أَنَسٍ قَالَ‌ کانَ رَسُولِ اللَّهِ فِی بَیتِ أُمِّ حَبِیبَةَ بِنْتِ أَبِی سُفْیانَ فَقَالَ یا أُمَّ حَبِیبَةَ اعْتَزِلِینَا فَإِنَّا عَلَى حَاجَةٍ.
ثُمَّ دَعَا بِوَضُوءٍ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَوَّلَ مَنْ یدْخُلُ عَلَیک مِنْ هَذَا الْبَابِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَیدُ الْعَرَبِ وَ خَیرُ الْوَصِیینَ وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاسِ.
فَقَالَ أَنَسٌ فَجَعَلْتُ أَقُولُ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ قَالَ فَدَخَلَ عَلِی ع فَجَاءَ یمْشِی حَتَّى جَلَسَ إِلَى جَنْبِ ر رَسُولِ اللَّهِ فَجَعَلَ رَسُولِ اللَّهِ یمْسَحُ وَجْهَهُ بِیدِهِ ثُمَّ مَسَحَ بِهَا وَجْهَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَقَالَ عَلِی ع وَ مَا ذَاک یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّک تُبَلِّغُ رِسَالَتِی مِنْ بَعْدِی وَ تُؤَدِّی عَنِّی وَ تُسْمِعُ النَّاسَ صَوْتِی وَ تُعَلِّمُ النَّاسَ مِنْ کتَابِ اللَّهِ مَا لَا یعْلَمُونَ‌.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/16/297/37
الیقین/135

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x