‌امام باقر علیه‌السلام در مورد تأویل آیات «حَتّىٰ إذا جاءَنا قالَ يا لَيْتَ بَيْني وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرينُ * وَلَنْ يَنْفَعَكُمُ الْيَوْمَ إذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذابِ مُشْتَرِكونَ * أفَأنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أوْ تَهْدِي الْعُمْيَ وَمَنْ كانَ في ضَلالٍ مُبينٍ * فَإِمّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمونَ»{تا زمانی که [در قیامت]  نزد ما حاضر شود می‌گوید: ای کاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود؛ چه بد همنشینی بودی! * [ولی به آنها می‌گوییم:] هرگز این گفتگوها امروز به حال شما سودی ندارد، چرا که ظلم کردید؛ و همه در عذاب مشترکید! * [ای پیامبر!] آیا تو می‌توانی سخن خود را به گوش کران برسانی، یا کوران و کسانی را که در گمراهی آشکاری هستند هدایت کنی؟! * و هرگاه تو را از میان آنها ببریم، حتماً از آنان انتقام خواهیم گرفت}(زخرف/38-41) می‌فرماید:

«جَاءَنا» یعنی فلانی و فلانی.

زمانی که چشم یکی به دیگری بیافتد می‌گوید: «یا لَیْتَ بَیْنی وَ بَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَین»{ای کاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود}. و «فَبِئْسَ الْقَرین» یعنی چه بد همنشینی بودی!

خداوند نیز [در ادامه] به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: به فلانی و فلانی و پیروان آن‌ها بگو که «ظَلَمتُم»، یعنی در حق آل محمد صلی الله علیه و آله ظلم کردید.

معنای «مُنتَقِمون» نیز یعنی از فلانی و فلانی انتقام می‌گیریم.

خداوند [بعد از این آیات] می‌فرماید: «فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذی أُوحِیَ إلَیْکَ»{ آنچه را بر تو وحی شده محکم بگیر} که منظور  علی علیه‌السلام است و «إنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیم»{تو بر صراط مستقیمی} یعنی تو بر ولایت علی علیه‌السلام هستی و علی علیه‌السلام صراط مستقیم است.

متن عربی

تفسیر القمی: بِالْإِسْنَادِ الْمُتَقَدِّمِ عَنْ أَبِی حَمْزَهَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: نَزَلَتْ هَاتَانِ الْآیَتَانِ هَکَذَا قَوْلُ اللَّهِ: حَتَّی إِذَا جَاءَانَا یَعْنِی فُلَاناً وَ فُلَاناً یَقُولُ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ حِینَ یَرَاهُ- یا لَیْتَ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَیْنِ فَبِئْسَ الْقَرِینُ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَی لِنَبِیِّهِ قُلْ لِفُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ أَتْبَاعِهِمَا- لَنْ یَنْفَعَکُمُ الْیَوْمَ إِذْ ظَلَمْتُمْ آلَ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ أَنَّکُمْ فِی الْعَذَابِ مُشْتَرِکُونَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ- أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أَوْ تَهْدِی الْعُمْیَ وَ مَنْ کانَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ- فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ یَعْنِی مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ ثُمَّ أَوْحَی اللَّهُ إِلَی نَبِیِّهِ- فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ فِی عَلِیٍّ إِنَّکَ عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ یَعْنِی أَنَّکَ عَلَی وَلَایَهِ عَلِیٍّ وَ عَلِیٌّ هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ

منابع
image_pdf
بحارالانوار/11/368/35
تفسیر قمی/612

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات