امام باقر علیهالسلام در مورد تأویل آیات «حَتّىٰ إذا جاءَنا قالَ يا لَيْتَ بَيْني وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرينُ * وَلَنْ يَنْفَعَكُمُ الْيَوْمَ إذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذابِ مُشْتَرِكونَ * أفَأنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أوْ تَهْدِي الْعُمْيَ وَمَنْ كانَ في ضَلالٍ مُبينٍ * فَإِمّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمونَ»{تا زمانی که [در قیامت] نزد ما حاضر شود میگوید: ای کاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود؛ چه بد همنشینی بودی! * [ولی به آنها میگوییم:] هرگز این گفتگوها امروز به حال شما سودی ندارد، چرا که ظلم کردید؛ و همه در عذاب مشترکید! * [ای پیامبر!] آیا تو میتوانی سخن خود را به گوش کران برسانی، یا کوران و کسانی را که در گمراهی آشکاری هستند هدایت کنی؟! * و هرگاه تو را از میان آنها ببریم، حتماً از آنان انتقام خواهیم گرفت}(زخرف/38-41) میفرماید:
«جَاءَنا» یعنی فلانی و فلانی.
زمانی که چشم یکی به دیگری بیافتد میگوید: «یا لَیْتَ بَیْنی وَ بَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَین»{ای کاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود}. و «فَبِئْسَ الْقَرین» یعنی چه بد همنشینی بودی!
خداوند نیز [در ادامه] به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: به فلانی و فلانی و پیروان آنها بگو که «ظَلَمتُم»، یعنی در حق آل محمد صلی الله علیه و آله ظلم کردید.
معنای «مُنتَقِمون» نیز یعنی از فلانی و فلانی انتقام میگیریم.
خداوند [بعد از این آیات] میفرماید: «فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذی أُوحِیَ إلَیْکَ»{ آنچه را بر تو وحی شده محکم بگیر} که منظور علی علیهالسلام است و «إنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیم»{تو بر صراط مستقیمی} یعنی تو بر ولایت علی علیهالسلام هستی و علی علیهالسلام صراط مستقیم است.