امام حسن عسکری علیه‌السلام در تفسیر آیات «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنواْ ادْخُلواْ فِی السِّلْمِ کافَّةً وَ لا تَتَّبِعواْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ إنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ * فَإن زَلَلْتُم مِن بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمواْ أنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ»{ای اهل ایمان! همگی تسلیم محض خدا باشید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید، که او نسبت به شما دشمنی آشکار است. اگر بعد از آنکه دلایل و نشانه‌های روشن برای شما آمد، لغزیدید نهایتاً بدانید که خدا [در انتقام از شما] توانای شکست‌ناپذیر و حکیم است.}(بقره/208-209) می‌فرماید:

وقتی خدای متعال [در آیات قبل]، دو گروه را نامبرده که گروه اول: «وَ مِنَ النّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُه»{بعضی از مردم، کسانی هستند که کلامشان درباره زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‌شود}(بقره/204) و گروه دوم: «وَ مِنَ النّاسِ مَن یَشْری نَفْسَه»{از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد}(بقره/207) و حال هر دو گروه را بیان کرده، مردم را به پیروی از کسی که عملکرد او مورد خوشنودی اوست دعوت کرده و فرمود: «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنواْ ادْخُلواْ فِی السِّلْمِ کافَّةً». یعنی با آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز، همه وارد اسلام شوید، آن را بپذیرید و برای رضای خدا به آن عمل کنید، و مانند کسی نباشید که برخی از آن را قبول می‌کند و به آن عمل می‌کند و برخی دیگر را نمی‌پذیرد و به آن عمل نمی‌کند.

از جمله اجزای اسلام، قبول ولایت علی علیه‌السلام است که مانند قبول نبوّت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است؛ زیرا هرکس بگوید: «محمد رسول خداست» و به آن اعتراف کند ولی علی علیه‌السلام را به وصایت و جانشینی پیامبر و بهترین بودن او نپذیرد، مسلمان نیست!

«از گام‌های شیطان پیروی نکنید» که شیطان شما را به سمت نابودی و گمراهی می‌برد و شما را به انجام گناهان هلاک‌کننده وادار می‌کند که «او نسبت به شما دشمنی آشکار است». شیطان به خاطر دشمنی با شما، می‌خواهد از انجام عمل ثواب جلوگیری کند و باعث نابودی شما به شدیدترین مجازات‌ها شود.

«اگر لغزیدید» و از سلامت و اسلام که کمال آن با پذیرش ولایت علی علیه‌السلام است دور افتادید، اقرار به نبوّت همراه با انکار امامت علی علیه‌السلام برایتان سودی نخواهد داشت، همان‌طور که اقرار به توحید همراه با انکار نبوّت بی‌فایده خواهد بود. «اگر بعد از آنکه دلایل و نشانه‌های روشن برای شما آمد» دچار لغزش شدید و دلایل آشکاری مثل کلام رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله درباره فضیلت علی علیه‌السلام و وجود دلایل آشکار و روشن مبنی بر اینکه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله که تأییدکننده امامت علی علیه‌السلام است، پیامبر صادق و راستگویی است و دین او دین حق است، شما را به خود نیاورد، پس «بدانید که خداوند توانای شکست‌ناپذیر حکیم است» و قدرت آن را دارد که مخالفان دین خود و تکذیب‌کنندگان پیامبرش را مجازات کند و هیچ‌کس قدرت آن را ندارد که خدا را از گرفتن انتقام منصرف کند، همان طور که قدرت آن را دارد که به موافقان دینش و تأییدکنندگان نبوّت پیامبر پاداش خوب بدهد و هیچ‌کس نمی‌تواند خدا را از دادن پاداش به فرمانبردارانش منصرف کند. او هر کاری کند، از روی حکمت است.

متن عربی

تفسیر الإمام علیه السلام: قَوْلُهُ تَعَالَی یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ- فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ قَالَ الْإِمَامُ علیه‌السلام فَلَمَّا ذَکَرَ اللَّهُ تَعَالَی الْفَرِیقَیْنِ أَحَدُهُمَا وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ وَ الثَّانِی وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ وَ بَیَّنَ حَالَهُمَا وَ دَعَا النَّاسَ إِلَی حَالِ مَنْ رَضِیَ صَنِیعَهُ فَقَالَ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً یَعْنِی فِی السِّلْمِ وَ الْمُسَالَمَةِ إِلَی دِیْنِ الْإِسْلَامِ کَافَّةً جَمَاعَةً ادْخُلُوا فِیهِ وَ ادْخُلُوا فِی جَمِیعِ الْإِسْلَامِ فَتَقَبَّلُوهُ وَ اعْمَلُوا لِلَّهِ وَ لَا تَکُونُوا کَمَنْ یَقْبَلُ بَعْضَهُ وَ یَعْمَلُ بِهِ وَ یَأْبَی بَعْضَهُ وَ یَهْجُرُهُ قَالَ وَ مِنْهُ الدُّخُولُ فِی قَبُولِ وَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه‌السلام کَالدُّخُولِ فِی قَبُولِ نُبُوَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَإِنَّهُ لَا یَکُونُ مُسْلِماً مَنْ قَالَ إِنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ فَاعْتَرَفَ بِهِ وَ لَمْ یَعْتَرِفْ بِأَنَّ عَلِیّاً وَصِیُّهُ وَ خَلِیفَتُهُ وَ خَیْرُ أُمَّتِهِ- وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ مَا یَتَخَطَّی بِکُمْ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ مِنْ طَرِیقِ الْغَیِّ وَ الضَّلَالِ وَ یَأْمُرُکُمْ بِهِ مِنِ ارْتِکَابِ الْآثَامِ الْمُوبِقَاتِ- إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ إِنَّ الشَّیْطَانَ بِعَدَاوَتِهِ یُرِیدُ اقْتِطَاعَکُمْ عَنْ مَزِیدِ الثَّوَابِ وَ إِهْلَاکَکُمْ بِشَدِیدِ الْعِقَابِ- فَإِنْ زَلَلْتُمْ عَنِ السِّلْمِ وَ الْإِسْلَامِ الَّذِی تَمَامُهُ بِاعْتِقَادِ وَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام لَا یَنْفَعُ الْإِقْرَارُ بِالنُّبُوَّةِ مَعَ جَحْدِ إِمَامَةِ عَلِیٍّ علیه‌السلام کَمَا لَا یَنْفَعُ الْإِقْرَارُ بِالتَّوْحِیدِ مَعَ جَحْدِ النُّبُوَّةِ إِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ وَ فَضِیلَتِهِ وَ آتَاکُمُ الدَّلَالاتِ الْوَاضِحَاتِ الْبَاهِرَاتِ عَلَی أَنَّ مُحَمَّداً صلی‌الله‌علیه‌وآله الدَّالَّ عَلَی إِمَامَةِ عَلِیٍّ علیه‌السلام نَبِیُّ صِدْقٍ وَ دِینَهُ دِیْنُ حَقٍ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ عَزِیزٌ قَادِرٌ عَلَی مُعَاقَبَةِ الْمُخَالِفِینَ لِدِینِهِ وَ الْمُکَذِّبِینَ لِنَبِیِّهِ لَا یَقْدِرُ أَحَدٌ عَلَی صَرْفِ انْتِقَامِهِ مِنْ مُخَالِفِیهِ وَ قَادِرٌ عَلَی إِثَابَةِ الْمُوَافِقِینَ لِدِینِهِ وَ الْمُصَدِّقِینَ لِنَبِیِّهِ لَا یَقْدِرُ أَحَدٌ عَلَی صَرْفِ ثَوَابِهِ عَنْ مُطِیعِیهِ حَکِیمٌ فِیمَا یَفْعَلُ مِنْ ذَلِکَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/59/110/36
تفسیر الامام العسکری/628
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x