عمران بن حصین، ابن عباس و بُریده اسلمی: در بین غنائم جنگی، کنیزی نظر علی علیه‌السلام را به خود جلب کرد و خواست که او را بخرد. حاطب بن أبی بلتعه و بریده أسلمی با او وارد مزایده شدند و وقتی قیمت آن کنیز به قیمت مناسب آن روز رسید، علی علیه‌السلام او را با آن قیمت خرید.

وقتی از جنگ برگشتند، بریده روبه‌روی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ایستاد و از علی علیه‌السلام شکایت کرد. پیامبر از او رو‌گردان شد، ولی بریده از راست و چپ و پشت سر آن حضرت به شکایت از علی علیه‌السلام ادامه داد و پیامبر هم دائماً صورتش را به سمت دیگری می‌برد. دوباره روبه‌روی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ایستاد و شکایت خود را تکرار کرد. رسول خدا عصبانی شد و رنگ چهره‌اش تغییر کرد و رگ‌های گردنش متورم شد و فرمود: ای بریده، چه اتفاقی برایت افتاده؟ تو تا امروز من را آزار نداده بودی! مگر نشنیده‌ای که خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یُؤْذونَ اللَّهَ وَ رَسولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ أعَدَّ لَهُمْ عَذابًا مُهینًا»{کسانی که خدا و پیامبر او را آزار می‌دهند، قطعا خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت می‌کند و برای آن‌ها عذابی خفّت‌آور آماده کرده است.}(احزاب/57)؟! مگر نمی‌دانی علی از من و من از او هستم و هر کس علی را آزار دهد حتماً مرا آزار داده و کسی که مرا اذیت کند، خدا را آزار داده و هر کسی که خدا را آزار دهد، خدا حق دارد که او را با عذاب دردناک خود در آتش جهنم  آزار دهد؟! ای بریده، تو داناتری یا خدا؟ تو داناتری یا قاریان لوح محفوظ؟! تو داناتری یا فرشته‌ أرحام؟ تو داناتری یا فرشتگان همراه علی بن أبی طالب؟! بریده عرض کرد: فرشتگان داناترند! پیامبر فرمود: جبرئیل از طرف فرشتگان همراه علی علیه‌السلام به من خبر داد که آن دو فرشته از شروع تولّد علی علیه‌السلام گناهی برای او ثبت نکرده‌اند. و بعد از فرشته‌ ارحام و قاریان لوح محفوظ گفت که آن‌ها هم همین حرف را درباره‌ی علی علیه‌السلام گفته‌اند!

متن عربی

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ الْحُصَینِ وَ ابْنِ عَبَّاسٍ وَ بُرَیدٍة: رَغِبَ عَلِی(ع) مِنَ الْغَنَائِمِ فِی جَارِیةٍ فَزَایدَهُ حَاطِبُ بْنُ أَبِی بَلْتَعَةَ وَ بُرَیدَةُ الْأَسْلَمِی فَلَمَّا بَلَغَ قِیمَتُهَا قِیمَةَ عَدْلٍ فِی یوْمِهَا أَخَذَهَا بِذَلِک فَلَمَّا رَجَعُوا وَقَفَ بُرَیدَةُ قُدَّامَ الرَّسُولِ(ص) وَ شَکا مِنْ عَلِی فَأَعْرَضَ عَنْهُ النَّبِی(ص) ثُمَّ جَاءَ عَنْ یمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یشْکو فَأَعْرَضَ عَنْهُ ثُمَّ قَامَ إِلَى بَینِ یدَیهِ فَقَالَهَا فَغَضِبَ النَّبِی(ص) وَ تَغَیرَ لَوْنُهُ وَ تَرَبَّدَ وَجْهُهُ‏ وَ انْتَفَخَتْ أَوْدَاجُهُ وَ قَالَ مَا لَک یا بُرَیدَةُ مَا آذَیتَ رَسُولَ اللَّهِ مُنْذُ الْیوْمِ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ تَعَالَى یقُولُ‏ إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِیاً مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ أَنَّ مَنْ آذَى عَلِیاً فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اللَّهَ وَ مَنْ آذَى اللَّهَ فَحَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یؤْذِیهُ بِأَلِیمِ عَذَابِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ یا بُرَیدَةُ أَنْتَ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ أَعْلَمُ أَمْ قُرَّاءُ اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ أَعْلَمُ أَنْتَ أَعْلَمُ أَمْ مَلَک الْأَرْحَامِ أَعْلَمُ أَنْتَ أَعْلَمُ یا بُرَیدَةُ أَمْ حَفَظَةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ قَالَ بَلْ حَفَظَتُهُ قَالَ وَ هَذَا جَبْرَئِیلُ أَخْبَرَنِی عَنْ حَفَظَةِ عَلِی أَنَّهُمْ مَا کتَبُوا قَطُّ عَلَیهِ خَطِیئَةً مُنْذُ وُلِدَ ثُمَّ حَکى عَنْ مَلَک الْأَرْحَامِ وَ قُرَّاءِ اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/332/39
مناقب ابن شهر آشوب/211/3
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x