امام صادق علیه السّلام: امیرالمؤمنین علیه السّلام بر بالای منبر کوفه خطبه می‌خواند و مردم اطراف آن حضرت بودند؛ اژدهایی آمد و مردم از او ترسیدند. امام علی فرمود: راه را برای او باز کنید؛ اژدها جلو آمد و از منبر بالا رفت و پاهای امام علی را بوسید و صورت خود را روی آن مالید. سپس پایین آمد و با عجله رفت.

در این مورد از آن حضرت سؤال کردند، فرمود: مردی از جن بود و گفت پسر او را مردی از انصار به نام جابر بن سبیع در خفان به قتل رسانده، بدون آنکه فرزندش قصد آزار او را داشته باشد؛ من از او خواستم که خون فرزندش را ببخشد! مردی بلندقامت از میان مردم بلند شد و گفت: من همان مردی هستم که آن مار را در آن مکان کشتم، و از زمانی که آن را کشته‌ام از شدت داد و فریاد نمی‌توانم در جایی آرام و قرار بگیرم، از این رو فرار کردم و به مسجد آمدم و هفت روز است که اینجا هستم. امام علیه السّلام به او فرمود: شتر نر خود را ببر و در همان جایی که مار را به قتل رساندی بکش و دیگر نترس!

متن عربی

عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ‏ مُحَمَّدٍ(ع): كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ يَخْطُبُ وَ حَوْلَهُ النَّاسُ فَجَاءَ ثُعْبَانٌ يَنْفُخُ فِي النَّاسِ وَ هُمْ يَتَحَاوَدُونَ عَنْهُ‏ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) وَسِّعُوا لَهُ فَأَقْبَلَ حَتَّى رَقَا الْمِنْبَرَ وَ النَّاسُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ ثُمَّ قَبَّلَ أَقْدَامَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ جَعَلَ يَتَمَرَّغُ عَلَيْهَا وَ نَفَخَ ثَلَاثَ نَفَخَاتٍ ثُمَّ نَزَلَ وَ انْسَابَ‏ وَ لَمْ يَقْطَعْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) خُطْبَتَهُ فَسَأَلُوهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ هَذَا رَجُلٌ مِنَ الْجِنِّ ذَكَرَ أَنَّ وَلَدَهُ قَتَلَهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ اسْمُهُ جَابِرُ بْنُ سُبَيْعٍ عِنْدَ خَفَّانَ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَعَرَّضَ لَهُ بِسُوءٍ وَ قَدِ اسْتَوْهَبْتُ دَمَ وَلَدِهِ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ طَوِيلٌ بَيْنَ النَّاسِ وَ قَالَ أَنَا الرَّجُلُ الَّذِي قَتَلْتُ الْحَيَّةَ فِي الْمَكَانِ الْمَذْكُورِ وَ إِنِّي مُنْذُ قَتَلْتُهَا لَا أَقْدِرُ أَسْتَقِرُّ فِي مَكَانٍ مِنَ الصِّيَاحِ وَ الصُّرَاخِ فَهَرَبْتُ إِلَى الْجَامِعِ وَ إِنِّي مُنْذُ سَبْعَةِ أَيَّامٍ‏ هَاهُنَا فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) خُذْ جَمَلَكَ وَ اعْقِرْهُ فِي مَوْضِعٍ‏ قَتَلْتَ الْحَيَّةَ وَ امْضِ لَا بَأْسَ عَلَيْكَ‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/14/172/39
مشارق الانوار/121

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات