اَنَس بن مالک: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله سوار بر مرکب خود شد و  راهی شد و فرمود: ای انس، افسار حیوان را بگیر و ببر به فلان جا که علی در آن‌جا در حال تسبیح با سنگریزه است! سلامم را به او برسان و او را بر مرکب سوار کن و پیش من بیاور.

من راه افتادم و به آنجا رفتم و علی علیه‌السلام را در همان‌ حالی که پیامبر فرموده بود دیدم. او را سوار بر مرکب کردم و نزد رسول خدا آوردم.

وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله را دید گفت: سلام بر تو ای پیامبر خدا. پیامبر هم پاسخ داد: سلام بر تو ای أباالحسن، بنشین که اینجا مکانی است که هفتاد پیامبر در آن نشسته‌اند که من برتر از همه آنان هستم. و در جای هر پیامبری، برادری از  او هم بر آن‌جا نشسته که تو از همه آن برادران بهتر هستی.

سپس چشمم به ابری افتاد که بر آن‌ دو سایه انداخته و تا بالای سر آن‌ها نزدیک شده بود. پیامبر صلی الله علیه و آله دست در میان ابر کرد و خوشه انگوری بیرون آورد و آن را جلوی خود و علی علیه‌السلام قرار داد و فرمود: بخور برادر، که این هدیه‌ای از طرف خدای متعال برای من و توست.

عرض کردم: ای پیامبر خدا، آیا علی برادر شماست؟ فرمود: بله، علی برادر من است. عرض کردم: برایم توضیح دهید که چگونه علی برادر شماست؟! فرمود: خداوند متعال سه هزار سال پیش از خلقت آدم، آبی در زیر عرش آفرید و آن را در مرواریدی سبز در اسرار علم خود قرار داد. هنگامی که آدم را خلق کرد آن آب را از مروارید به صلب آدم منتقل کرد تا اینکه آدم از دنیا رفت و آن آب را به صلب شیث منتقل کرد، و این آب همینطور از پشتی به پشت دیگر منتقل می‌شد تا اینکه در صلب عبدالمطّلب قرار گرفت. آن‌ موقع بود که خدای عزّوجل آن آب را دو قسمت کرد، یک قسمت آن به صلب پدرم عبدالله بن عبدالمطّلب منتقل شد و نصف دیگر به صلب ابوطالب؛ به همین دلیل من نیمی از آن آب هستم و علی نیم دیگر آن. بنابراین علی در دنیا و آخرت برادر من است.

بعد از آن، رسول خدا صلی الله علیه و آله آیه «وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ صِهْرًا وَ کانَ رَبُّکَ قَدیرًا»{او همان کسی است که از آب، بشری آفرید و او را دارای خویشاوندیِ نَسَبی و سببی قرار داد، و پروردگار تو همواره تواناست}(فرقان/54) را تلاوت فرمود.

متن عربی

عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِک: رَکبَ رَسُولُ اللَّهِ ذَاتَ یوْمٍ بَغْلَتَهُ فَانْطَلَقَ إِلَى جَبَلِ آلِ فُلَانٍ وَ قَالَ یا أَنَسُ خُذِ الْبَغْلَةَ وَ انْطَلِقْ إِلَى مَوْضِعِ کذَا وَ کذَا تَجِدْ عَلِیاً جَالِساً یسَبِّحُ بِالْحَصَى فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ وَ احْمِلْهُ عَلَى الْبَغْلَةِ وَ أْتِ بِهِ إِلَی قَالَ أَنَسٌ فَذَهَبْتُ فَوَجَدْتُ عَلِیاً کمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) فَحَمَلْتُهُ عَلَى الْبَغْلَةِ فَأَتَیتُ بِهِ إِلَیهِ فَلَمَّا أَنْ بَصُرَ بِرَسُولِ اللَّهِ(ص)‏ قَالَ السَّلَامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ وَ عَلَیک السَّلَامُ یا أَبَا الْحَسَنِ اجْلِسْ‏ فَإِنَّ هَذَا مَوْضِعٌ قَدْ جَلَسَ فِیهِ سَبْعُونَ نَبِیاً مُرْسَلًا مَا جَلَسَ فِیهِ مِنَ الْأَنْبِیاءِ أَحَدٌ إِلَّا وَ أَنَا خَیرٌ مِنْهُ وَ قَدْ جَلَسَ فِی مَوْضِعِ کلِّ نَبِی أَخٌ لَهُ مَا جَلَسَ مِنَ الْإِخْوَةِ أَحَدٌ إِلَّا وَ أَنْتَ خَیرٌ مِنْهُ قَالَ أَنَسٌ فَنَظَرْتُ‏ إِلَى سَحَابَةٍ قَدْ أَظَلَّتْهُمَا وَ دَنَتْ مِنْ رُءُوسِهِمَا فَمَدَّ النَّبِی(ص) یدَهُ إِلَى السَّحَابَةِ فَتَنَاوَلَ عُنْقُودَ عِنَبٍ فَجَعَلَهُ بَینَهُ وَ بَینَ عَلِی(ع) وَ قَالَ کلْ یا أَخِی فَهَذِهِ هَدِیةٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى إِلَی ثُمَّ إِلَیک قَالَ أَنَسٌ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ عَلِی أَخُوک قَالَ نَعَمْ عَلِی أَخِی قُلْتُ‏ یا رَسُولَ اللَّهِ صِفْ لِی کیفَ عَلِی أَخُوک قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ مَاءً تَحْتَ الْعَرْشِ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَ آدَمَ بِثَلَاثَةِ آلَافِ عَامٍ وَ أَسْکنَهُ فِی لُؤْلُؤَةٍ خَضْرَاءَ فِی غَامِضِ عِلْمِهِ إِلَى أَنْ خَلَقَ آدَمَ فَلَمَّا أَنْ خَلَقَ آدَمَ نَقَلَ ذَلِک الْمَاءَ مِنَ اللُّؤْلُؤَةِ فَأَجْرَاهُ فِی صُلْبِ آدَمَ إِلَى أَنْ قَبَضَهُ اللَّهُ ثُمَّ نَقَلَهُ فِی صُلْبِ شَیثٍ‏ فَلَمْ یزَلْ ذَلِک الْمَاءُ ینْتَقِلُ مِنْ ظَهْرٍ إِلَى ظَهْرٍ حَتَّى صَارَ فِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ثُمَّ شَقَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نِصْفَینِ‏ فَصَارَ نِصْفُهُ فِی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ نِصْفٌ فِی أَبِی طَالِبٍ فَأَنَا مِنْ نِصْفِ الْمَاءِ وَ عَلِی مِنَ النِّصْفِ الْاخَرِ فَعَلِی أَخِی فِی الدُّنْیا وَ الْاخِرَةِ ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّک قَدِیراً».

منابع
image_pdf
بحارالانوار/6/122/39
امالی شیخ طوسی/312
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات