قتادة بن دعامه نزد امام باقر علیه‌السلام رفت و درباره معنای آیه «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إبْلیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعوهُ إلّا فَریقًا مِنَ الْمُؤْمِنین»{ابلیس حرفش را دربارۀ گمراه‌کردنشان به کرسی نشاند و جز عده‌ای مؤمن، همگی دنباله‌رو او شدند.}(سبأ/20) پرسید. ایشان فرمود: وقتی خداوند به پیامبر امر فرمود علی علیه السلام را به امامت مردم منصوب کند تا به آیه «یا أیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّک وَ إن لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» در حقّ علی علیه‌السلام عمل کرده باشد، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دست علی علیه‌السلام را در غدیرخم بالا برد و فرمود: هر که من مولای اویم، حالا علی مولای اوست.

شیاطین خاک بر سر کردند! ابلیس لعنت‌الله‌علیه به آنان گفت: چه‌تان شده؟ گفتند: این مرد پیمانی بست که تا روز قیامت دیگر کسی قادر نیست آن را  بشکند. ابلیس به آن‌ها گفت: هرگز! کسانی که دور و بر او هستند، چند وعده به من داده‌اند و در عمل به آن با من خُلف وعده نمی‌کنند.

آنگاه آیه «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إبْلیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعوهُ إلّا فَریقًا مِنَ الْمُؤْمِنین» نازل شد. منظور از «عده‌ای از مؤمنین» یعنی کسانی که پیرو امیرالمؤمنین و ذریّه پاک آن حضرت علیهم السّلام هستند.

متن عربی

کنز جامع الفوائد و تأویل الآیات الظاهرة: رَوَاهُ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: دَخَلَ قَتَادَةُ بْنُ دِعَامَةَ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام وَ سَأَلَهُ عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لَمَّا أَمَرَ اللَّهُ نَبِیَّهُ أَنْ یَنْصِبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام لِلنَّاسِ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ فِی عَلِیٍ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله بِیَدِ عَلِیٍّ علیه السلام بِغَدِیرِ خُمٍّ وَ قَالَ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ حَثَتِ الْأَبَالِسَةُ التُّرَابَ عَلَی رُءُوسِهَا فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِیسُ الْأَکْبَرُ لَعَنَهُ اللَّهُ مَا لَکُمْ قَالُوا قَدْ عَقَدَ هَذَا الرَّجُلُ عُقْدَةً لَا یَحُلُّهَا إِنْسِیٌّ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِیسُ کَلَّا الَّذِینَ حَوْلَهُ قَدْ وَعَدُونِی فِیهِ عِدَةً وَ لَنْ یُخْلِفُونِی فِیهَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ هَذِهِ ‌الآیَة وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ یَعْنِی بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ عَلَی ذُرِّیَّتِهِ الطَّیِّبِینَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/45/168/37
کنز جامع الفوائد/نسخه خطی – تفسیر برهان/350/3

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات