بریده اسلمی: در غزوه خیبر حضور داشتیم که پرچم را ابوبکر به دست گرفت و عازم فتح قلعه شد، اما ناکام ماند و خیبر به دست او باز نشد. فردای آن روز عمر پرچم را گرفت و ناکام برگشت. بعد از او، عثمان آن را گرفت و دروازه خیبر به رویش باز نشد. در نتیجه، مردم دچار خستگی و سختی شدند.

آن‌جا بود که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: من فردا پرچم را به دست مردی می‌سپارم که خدا و پیامبرش او را دوست دارند و او هم خدا و  پیامبرش را دوست دارد، کسی که تا خداوند او را پیروز نکند، برنمی‌گردد. آن شب را با این فکر که فردا پیروز می‌شویم، با خیال راحت به صبح رساندیم.

صبح، آن حضرت بلند شد و در حالی که مردم به صف ایستاده بودند پرچم را خواست و علی علیه‌السلام را که دچار چشم‌درد بود صدا کرد. در چشمانش آب دهان انداخت و پرچم را به دستش سپرد و خیبر به دست او فتح شد.

متن عربی

رَوَى أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ فِی مُسْنَدِهِ مِنْ أَکثَرَ مِنْ ثَلَاثَةَ عَشَرَ طَرِیقاً فَمِنْهَا عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَیدَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبِی یقُولُ‏ حَاضَرْنَا خَیبَرَ فَأَخَذَ اللِّوَاءَ أَبُو بَکرٍ فَانْصَرَفَ وَ لَمْ یفْتَحْ لَهُ ثُمَّ أَخَذَهَا مِنَ الْغَدِ عُمَرُ فَرَجَعَ وَ لَمْ یفْتَحْ لَهُ ثُمَّ أَخَذَهَا عُثْمَانُ وَ لَمْ یفْتَحْ لَهُ وَ أَصَابَ النَّاسَ یوْمَئِذٍ شِدَّةٌ وَ جُهْدٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِنِّی دَافِعٌ الرَّایةَ غَداً إِلَى رَجُلٍ یحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا یرْجِعُ حَتَّى یفْتَحَ اللَّهُ لَهُ وَ بِتْنَا طِیبَةَ أَنْفُسِنَا أَنْ نَفْتَحَ غَداً ثُمَّ قَامَ قَائِماً وَ دَعَا بِاللِّوَاءِ وَ النَّاسُ عَلَى مَصَافِّهِمْ وَ دَعَا عَلِیاً(ع) وَ هُوَ أَرْمَدُ فَتَفَلَ فِی عَینِهِ وَ دَفَعَ إِلَیهِ اللِّوَاءَ وَ فُتِحَ لَهُ‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/7/39
الطرائف/55/1

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات