ابوهریره: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ابوبکر را به سمت قلعه خیبر فرستاد، اما او نتوانست آن را فتح کند. سپس عمر را فرستاد ولی به دست او هم فتح نشد. بعد از آن، پیامبر فرمود: فردا پرچم را به مردی می‌سپارم که اهل حمله است و اهل فرار نیست، خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند.

فردای آن روز، علی‌بن‌أبی‌طالب علیه‌السلام را که مبتلا به چشم‌درد بود، صدا زد و آب دهان در چشم‌های او انداخت. علی علیه‌السلام هم چشم‌هایش را باز کرد طوری که انگار اصلا بیمار نبود. پیامبر به او فرمود: این پرچم را بگیر و با آن راهی شو تا اینکه خدا تو را به پیروزی برساند.

علی علیه‌السلام به سرعت به راه افتاد و من هم پشت سر او حرکت می‌کردم تا اینکه آن پرچم را در دیوار قلعه خیبر فرو برد.

آن‌جا بود که مردی یهودی از بالای قلعه نگاه کرد و گفت: که هستی؟ فرمود: علی بن أبی طالب! آن مرد رو کرد به سمت دوستانش و گفت: قسم به کسی که تورات را بر موسی نازل کرد، شکست خوردید.

علی علیه‌السلام تا زمانی که خدا پیروزی را نصیب او کرد، برنگشت.

متن عربی

ابْنِ الْمَغَازِلِی فِی کتَابِ الْمَنَاقِبِ عَنْ سَعِیدِ بْنِ الْمُسَیبِ عَنْ أَبِی هُرَیرَةَ قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَبَا بَکرٍ إِلَى خَیبَرَ فَلَمْ یفْتَحْ لَهُ ثُمَّ بَعَثَ عُمَرَ فَلَمْ یفْتَحْ لَهُ فَقَالَ لَأُعْطِینَّ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا کرَّاراً غَیرَ فَرَّارٍ یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَدَعَا عَلِی بْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع) وَ هُوَ أَرْمَدُ الْعَینِ فَتَفَلَ فِی عَینَیهِ فَفَتَحَ عَینَیهِ کأَنَّهُ لَمْ یرْمَدْ قَطُّ فَقَالَ خُذْ هَذِهِ الرَّایةَ فَامْضِ بِهَا حَتَّى یفْتَحَ اللَّهُ عَلَیک فَخَرَجَ یهَرْوِلُ وَ أَنَا خَلْفَ أَثَرِهِ حَتَّى رَکزَ رَایتَهُ‏ فِی أَصْلِهِمْ تَحْتَ الْحِصْنِ فَاطَّلَعَ رَجُلٌ یهُودِی مِنْ رَأْسِ الْحِصْنِ فَقَالَ مَنْ أَنْتَ قَالَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ فَالْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ غُلِبْتُمْ وَ الَّذِی أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ عَلَى مُوسَى قَالَ فَمَا رَجَعَ حَتَّى فَتَحَ اللَّهُ عَلَیهِ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/1/9/39
الطرائف/57/2

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات