سُلَیم بن قیس: مهاجرین و انصار در حال گفت‌وگو و فخرفروشی به مناقب و فضایل خود بودند که علی علیه‌السلام، به طلحه فرمود: ای طلحه، زمانی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله استخوان کتف(1) طلب کرد تا در آن چیزی نوشته شود که امّت، بعد از او دچار گمراهی و اختلاف نشوند و در آن لحظه، آن مرد گفت: «رسول خدا هذیان می‌گوید» و پیامبر(ص) عصبانی شد و خواسته‌اش را رها کرد، آیا تو شاهد این ماجرا نبودی؟ طلحه گفت: بله، من شاهد آن بودم.

امیرالمؤمنین(ع)  ادامه داد: وقتی شما بیرون رفتید، پیامبر خدا(ص) آنچه می‌خواست بر روی کتف بنویسد و مردم را شاهد آن قرار دهد را به من فرمود و گفت که جبرئیل به او خبر داده که بعد از او، اُمّت دچار اختلاف و تفرقه خواهد شد. بعد، صفحه‌ای درخواست کرد و آنچه را می‌خواست بر استخوان کتف بنویسد به من املا گفت و من در آن صفحه نوشتم و سه نفر را هم شاهد گرفت: سلمان فارسی، ابوذر و مقداد. پیامبر(ص)، امامان هدایت را که مؤمنان باید تا روز قیامت از آنان اطاعت کنند را نام برد و نام من را هم اوّل همه قرار داد و بعد نام فرزندم حسن(ع) و پسرم حسین(ع) و نُه نفر از فرزندان حسین(ع) را نام برد. حالا، ای اباذر و ای مقداد، آیا همین‌طور است؟ آن دو گفتند: گواهی می‌دهیم که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله همین کار را کرد.

طلحه گفت: به خدا قسم، از رسول خدا(ص) شنیدم که به ابوذر فرمود: تابه‌حال، زمین کسی را بر روی خود نداشته و آسمان بر کسی سایه نینداخته که راستگوتر و نیکوکارتر از ابوذر باشد! من شهادت می‌دهم که آن دو(=اباذر و مقداد) گواهی به حق داده‌اند و خودِ شما (=علی علیه‌السلام) پیش من، از این دو نفر راستگوتر و نیکوکارتر هستی!

 

پ ن(1): به دلیل کمیاب  بودن کاغذ، مطالب روی کتف شتر یا پوست نوشته می‌شد.

متن عربی

عَنْ سُلَیمِ بْنِ قَیسٍ:‏ أَنَّ عَلِیاً(ع) قَالَ لِطَلْحَةَ فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ عِنْدَ ذِکرِ تَفَاخُرِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ بِمَنَاقِبِهِمْ وَ فَضَائِلِهِمْ یا طَلْحَةُ أَ لَیسَ قَدْ شَهِدْتَ رَسُولَ اللَّهِ(ص) حِینَ دَعَا بِالْکتِفِ لِیکتُبَ فِیهَا مَا لَا تَضِلُّ الْأُمَّةُ بَعْدَهُ وَ لَا تَخْتَلِفُ فَقَالَ صَاحِبُک مَا قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) یهْجُرُ فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ وَ تَرَکهَا قَالَ بَلَى قَدْ شَهِدْتُهُ قَالَ فَإِنَّکمْ لَمَّا خَرَجْتُمْ أَخْبَرَنِی رَسُولُ اللَّهِ(ص) بِالَّذِی أَرَادَ أَنْ یکتُبَ فِیهَا وَ یشْهِدَ عَلَیهِ الْعَامَّةَ وَ أَنَّ جَبْرَئِیلَ أَخْبَرَهُ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ عَلِمَ أَنَّ الْأُمَّةَ سَتَخْتَلِفُ وَ تَفْتَرِقُ ثُمَّ دَعَا بِصَحِیفَةٍ فَأَمْلَى عَلَی مَا أَرَادَ أَنْ یکتُبَ بِالْکتِفِ وَ أَشْهَدَ عَلَى ذَلِک ثَلَاثَةَ رَهْطٍ سَلْمَانَ الْفَارِسِی وَ أَبَا ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادَ وَ سَمَّى مَنْ یکونُ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى الَّذِینَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِینَ بِطَاعَتِهِمْ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ فَسَمَّانِی أَوَّلَهُمْ ثُمَّ ابْنِی هَذَا حسن [حَسَناً] ثُمَّ ابْنِی هَذَا حسین [حُسَیناً] ثُمَّ تِسْعَةً مِنِ ابْنِی هَذَا حُسَینٍ‏ کذَلِک یا بَا ذَرٍّ وَ أَنْتَ یا مِقْدَادُ قَالا نَشْهَدُ بِذَلِک عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَقَالَ طَلْحَةُ وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) یقُولُ لِأَبِی ذَرٍّ مَا أَقَلَّتِ الْغَبْرَاءُ وَ لَا أَظَلَّتِ الْخَضْرَاءُ ذَا لَهْجَةٍ أَصْدَقَ وَ لَا أَبَرَّ مِنْ أَبِی ذَرٍّ وَ أَنَا أَشْهَدُ أَنَّهُمَا لَمْ یشْهَدَا إِلَّا الْحَقَ‏ وَ أَنْتَ أَصْدَقُ وَ أَبَرُّ عِنْدِی مِنْهُمَا.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/97/277/36
الغیبة نعمانی/81

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات