امام صادق علیه‌السلام: وقتی دستور ابلاغ ولایت نازل شد و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در غدیرخم فرمود: به علی علیه‌السلام به عنوان امیرالمؤمنین سلام دهید، آن دو نفر گفتند: این دستور خدا و رسول اوست؟! پیامبر فرمود: بله، حقیقتاً از جانب خدا و رسول اوست، او امیر مؤمنان و امام متقین و پیشوای دست و روی سفیدان است. خداوند او را در روز قیامت بر پل صراط می‌نشاند و دوستداران خود را به بهشت وارد می‌کند و دشمنانش را به جهنم روانه می‌کند.

آنگاه خدای عزّوجل آیه «وَ لا تَنقُضواْ الْأیْمانَ بَعْدَ تَوْکیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفیلاً إنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلون»{قسم‌های جدّی‌ خود را نشکنید؛ خصوصاً اگر خدا را در قسم‌هایتان یاد کرده‌اید؛ زیرا خدا کارهایتان را می‌داند.}(نحل/91) را نازل فرمود که منظور از آن، کلام رسول خداست که فرمود: «از جانب خدا و رسول اوست». سپس در آیه بعد برای ایشان مثالی زد و فرمود: «وَ لا تَکونواْ کَالَّتی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أنکاثًا تَتَّخِذونَ أیْمانَکُمْ دَخَلاً بَیْنَکُم أنْ‌ تَکونَ‌ أُمَّةٌ هی‌ أرْبىٰ‌ مِنْ‌ أُمَّة»{مانند آن زنِ ریسنده‌ای نباشید که هرچه می‌ریسید، پنبه می‌کرد. در پناه قسم‌هایتان، به همدیگر خیانت نکنید؛ آن‌هم به این دلیل که یکی از دیگری نیرومندتر است.}(نحل/92)

متن عربی

تفسیر القمی: أَبِی رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: لَمَّا نَزَلَتِ الْوَلَایَةُ وَ کَانَ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ بِغَدِیرِ خُمٍّ سَلَّمُوا عَلَی عَلِیٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالا مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ فَقَالَ لَهُمَا نَعَمْ حَقّاً مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ إِنَّهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ یُقْعِدُهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی الصِّرَاطِ فَیُدْخِلُ أَوْلِیَاءَهُ الْجَنَّةَ وَ یُدْخِلُ أَعْدَاءَهُ النَّارَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ یَعْنِی قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ ثُمَّ ضَرَبَ لَهُمْ مَثَلًا فَقَالَ وَ لا تَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/11/120/37
تفسیر قمی/364

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات