حذیفة بن اُسید غفاری: در حجةالوداع همراه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودیم تا اینکه به جُحفه رسید و به یاران خود امر فرمود آنجا اطراق کنند. پس از پیاده شدن و مستقر شدن، ندای نماز داده شد و رسول خدا دو رکعت نماز با صحابه خود اقامه نمود. سپس رو به ایشان کرد و فرمود: خداوند لطیف خبیر به من خبر داده که از دنیا خواهم رفت و من نیز اجابت کردم. من در برابر آنچه به خاطر آن به سوی شما فرستاده شده‌ام، مسئولم و شما نیز مسئول هستید، با این وجود، به پروردگارتان بابت این مسئولیت چه خواهید گفت؟ مردم گفتند: خواهیم گفت که شما رسالت خود را ابلاغ فرمودی و نصیحت نمودی و جهاد کردی. خداوند نیز بهترین پاداش را از جانب ما به شما مرحمت کند.

سپس آن حضرت فرمود: مگر شهادت نمی‌دهید که خدایی جز الله نیست و من فرستاده خدا به سوی شما هستم، و اینکه بهشت و جهنم و زندگی پس از مرگ حق است؟! مردم گفتند: به آنچه فرمودید اقرار می‌کنیم.

آن حضرت عرض کرد: خداوندا، تو خود بر آنچه می‌گویند گواه باش!

در ادامه خطاب به مردم فرمود: بدانید که من شما را گواه می‌گیرم بر اینکه الله مولای من است. و من مولای هر مسلمانی هستم. من از هر مسلمان به خودش و از مؤمنان به خودشان مقدم‌ترم. آیا به آنچه گفتم اقرار دارید و شهادت می‌دهید؟! مردم نیز گفتند: بله، ما اقرار داریم که پیش ما از چنین منزلتی برخوردارید.

سپس فرمود: حالا بدانید که هر که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست و او همین است. سپس دست علی علیه‌السلام را گرفت و با دست خود آن‌قدر بالا برد که زیر بغل هر دو آشکار شد و فرمود: خداوندا، دوست بدار آنکه دوستش می‌دارد و دشمن بدار آنکه با او دشمنی می‌کند. بدانید که من پیش‌قراول شما هستم و شما فردا[ی قیامت] در کنار حوض کوثر با من خواهید بود؛ آن حوضی است که عرض آن به فاصله بُصری(1) تا صنعا(2) است و به تعداد ستارگان آسمان، جام نقره در آن است! بدانید که فردا، آن‌گاه که به کنار حوض من می‌آیید، من از اموری که امروز خدا را بر شما گواه گرفتم، خواهم پرسید که با آن‌ها چه کردید! و پس از من با دو ثقل چه کردید. خوب ببیند که وقتی به دیدارم می‌آیید، چگونه با آن دو پس از من رفتار کرده‌اید؟! مردم عرض کردند: این دو ثقل کدامند یا رسول الله؟

ایشان فرمود: ثقل بزرگ‌تر، کتاب خدای عزّوجل است که وسیله‌ای نازل شده از جانب خدا و من در دستان شماست، که یک طرف آن در دست خداست و طرف دیگر در دستان شماست که علم گذشته و آینده تا روز قیامت در آن گردآوری شده است. و ثقل اصغر، همان همراه همیشگی قرآن یعنی علی بن ابی طالب و خاندان او علیهم السّلام هستند و این دو ثقل هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در کنار حوض کوثر نزد من بیایند.

 

پ ن(1): بُصری، نام مکانی در شام است.

پ ن(2): صنعاء، نام شهری در یمن است.

متن عربی

الخصال: عَنْ أَبِی الطُّفَیْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ أَسِیدٍ الْغِفَارِیِّ قَالَ: لَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله مِنْ حَجَّةِ الْوَدَاعِ وَ نَحْنُ مَعَهُ أَقْبَلَ حَتَّی انْتَهَی إِلَی الْجُحْفَةِ أَمَرَ أَصْحَابَهُ بِالنُّزُولِ فَنَزَلَ الْقَوْمُ مَنَازِلَهُمْ ثُمَّ نُودِیَ بِالصَّلَاةِ فَصَلَّی بِأَصْحَابِهِ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَیْهِمْ فَقَالَ لَهُمْ إِنَّهُ قَدْ نَبَّأَنِیَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ أَنِّی مَیِّتٌ وَ أَنَّکُمْ مَیِّتُونَ وَ کَأَنِّی قَدْ دُعِیتُ فَأَجَبْتُ وَ إِنِّی مَسْئُولٌ عَمَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ وَ عَمَّا خَلَّفْتُ فِیکُمْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ حُجَّتِهِ وَ إِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ فَمَا أَنْتُمْ قَائِلُونَ لِرَبِّکُمْ قَالُوا نَقُولُ قَدْ بَلَّغْتَ وَ نَصَحْتَ وَ جَاهَدْتَ فَجَزَاکَ اللَّهُ عَنَّا أَفْضَلَ الْجَزَاءِ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ أَ لَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ وَ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ أَنَّ النَّارَ حَقٌّ وَ أَنَّ الْبَعْثَ بَعْدَ الْمَوْتِ حَقٌّ فَقَالُوا نَشْهَدُ بِذَلِکَ قَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَی مَا یَقُولُونَ أَلَا وَ إِنِّی أُشْهِدُکُمْ أَنِّی أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مَوْلَایَ وَ أَنَا مَوْلَی کُلِّ مُسْلِمٍ وَ أَنَا أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ فَهَلْ تُقِرُّونَ بِذَلِکَ وَ تَشْهَدُونَ لِی بِهِ فَقَالُوا نَعَمْ نَشْهَدُ لَکَ بِذَلِکَ فَقَالَ أَلَا مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَإِنَّ عَلِیّاً مَوْلَاهُ وَ هُوَ هَذَا ثُمَّ أَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ علیه السلام فَرَفَعَهَا مَعَ یَدِهِ حَتَّی بَدَتْ آبَاطُهُمَا ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ أَلَا وَ إِنِّی فَرَطُکُمْ وَ أَنْتُمْ وَارِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ غَداً وَ هُوَ حَوْضٌ عَرْضُهُ مَا بَیْنَ بُصْرَی وَ صَنْعَاءَ فِیهِ أَقْدَاحٌ مِنْ فِضَّةٍ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ أَلَا وَ إِنِّی سَائِلُکُمْ غَداً مَا ذَا صَنَعْتُمْ فِیمَا أَشْهَدْتُ اللَّهَ بِهِ عَلَیْکُمْ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا إِذْ وَرَدْتُمْ عَلَیَّ حَوْضِی وَ مَا ذَا صَنَعْتُمْ بِالثَّقَلَیْنِ مِنْ بَعْدِی فَانْظُرُوا کَیْفَ خَلَفْتُمُونِی فِیهِمَا حِینَ تَلْقَوْنِی قَالُوا وَ مَا هَذَانِ الثِّقْلَانِ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَمَّا الثِّقْلُ الْأَکْبَرُ فَکِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَبَبٌ مَمْدُودٌ مِنَ اللَّهِ وَ مِنِّی فِی أَیْدِیکُمْ طَرَفُهُ بِیَدِ اللَّهِ وَ الطَّرَفُ الْآخَرُ بِأَیْدِیکُمْ فِیهِ عِلْمُ مَا مَضَی وَ مَا بَقِیَ إِلَی أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ وَ أَمَّا الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ فَهُوَ حَلِیفُ الْقُرْآنِ وَ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ عِتْرَتُهُ علیه السلام وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/15/121/37
الخصال/34/1
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات