امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ابوسفیان آمد پیش رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، نشست و گفت: محمّد! بعد از شما رهبری مردم با ماست یا با دیگری؟ پیامبر(ص) فرمود: رهبری مردم بعد از من، به کسی تعلّق دارد که منزلت او نسبت به من مانند منزلت هارون(ع) به موسی(ع) است. سپس خداوند این آیات را نازل فرمود: «عَمَّ یَتَسائَلونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظیمِ * الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفونَ»{درباره چه چیز از یکدیگر می پرسند؟! از آن خبر بزرگ، که درباره آن با هم اختلاف دارند}(نبأ/1-3)، اما، عده‌ای ولایت و خلافت ایشان را تصدیق کردند و گروهی تکذیب.

پیامبر(ص) در ادامه فرمود: اما، نه! خداوند در ردّ ایشان گفته است: «کَلّا سَیَعْلَمونَ * ثُمَّ کَلّا سَیَعْلَمونَ»(نبأ/4-5). نَه، ای پیامبر، آن‌ها بعد از تو به حقانیّت خلافت او پی می‌برند، زیرا در قبرهایشان مورد سؤال قرار خواهند گرفت و هر مُرده‌ای که در شرق و غرب عالم یا در دریا و خشکی باشد، نکیر و منکر درباره ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام او را بازخواست می‌کند. نکیر و منکر به مرده می‌گویند: خدای تو کیست؟ دین تو چیست؟ پیامبر تو کیست؟ امام تو کیست؟

متن عربی

کنز جامع الفوائد و تأویل الآیات الظاهرة: وَ ذَکَرَ صَاحِبُ کِتَابِ النُّخَبِ حَدِیثاً مُسْنَداً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُؤْمِنٍ الشِّیرَازِیِّ بِإِسْنَادِهِ إِلَی السُّدِّیِّ فِی تَفْسِیرِ هَذِهِ الْآیَةِ قَالَ: أَقْبَلَ صَخْرُ بْنُ حَرْبٍ حَتَّی جَلَسَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ وَ قَالَ یَا مُحَمَّدُ هَذَا الْأَمْرُ بَعْدَکَ لَنَا أَمْ لِمَنْ فَقَالَ یَا صَخْرُ الْأَمْرُ مِنْ بَعْدِی لِمَنْ هُوَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی عَمَّ یَتَساءَلُونَ- عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ- الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ مِنْهُمُ الْمُصَدِّقُ بِوَلَایَتِهِ وَ خِلَافَتِهِ وَ مِنْهُمُ الْمُکَذِّبُ بِهِمَا ثُمَّ قَالَ- کَلَّا وَ هُوَ رَدٌّ عَلَیْهِمْ سَیَعْلَمُونَ خِلَافَتَهُ بَعْدَکَ أَنَّهَا حَقٌّ- ثُمَّ کَلَّا سَیَعْلَمُونَ یَقُولُ یَعْرِفُونَ وَلَایَتَهُ وَ خِلَافَتَهُ إِذْ یُسْأَلُونَ عَنْهَا فِی قُبُورِهِمْ فَلَا یَبْقَی مَیِّتٌ فِی شَرْقٍ وَ لَا فِی غَرْبٍ وَ لَا بَحْرٍ وَ لَا بَرٍّ إِلَّا وَ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ یَسْأَلَانِهِ عَنْ وَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام بَعْدَ الْمَوْتِ یَقُولَانِ لِلْمَیِّتِ مَنْ رَبُّکَ وَ مَا دِینُکَ وَ مَنْ نَبِیُّکَ وَ مَنْ إِمَامُکَ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/4/2/36
شواهد التنزیل/189/418/2 – نخب المناقب/292/2 – کنز جامع الفوائد/نسخه خطی

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات