ابابصیر: امام صادق علیه‌السلام در مورد آیه «ذی قُوَّةٍ عِندَ ذِی الْعَرْشِ مَکین»{صاحب قدرت است و نزد خدای صاحب عرش، مقام والایی دارد}(تکویر/20) فرمود: منظور، جبرئیل(ع) است.

گفتم: آیه «مُطاعٍ ثَمَّ أمین»{آنجا مورد اطاعت و امین است}(تکویر/21) به چه معنی است؟ فرمود: منظور، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است. کسی که پیش خدا مورد اطاعت و امین است.

گفتم: آیه «وَ ما صاحِبُکُم بِمَجْنون»{همشهری‌تان، دیوانه نیست}(تکویر/22) یعنی چه؟ فرمود: یعنی اینکه پیامبر(ص) دیوانه نیست که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را به ولایت مردم منصوب کرد.

گفتم: آیه «وَ ما هُوَ عَلَی الْغَیْبِ بِضَنینٍ»{در رساندن وحی به شما بخیل نیست}(تکویر/24) یعنی چه؟ فرمود: یعنی اینکه خدای تبارک و تعالی بخیل نیست که پیامبرش صلی‌الله‌علیه‌وآله را به علم غیب آگاه نکند.

گفتم: منظور آیه «وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَیْطانٍ رَجیمٍ»{این، گفته هیچ شیطان رانده‌شده‌ای نیست}(تکویر/25) چیست؟ فرمود: منظور صحبت کاهنان قریش است. خدا، قریش را به حرف‌های شیاطینی نسبت داده که با آن‌ها بودند و این کاهنان قیش، حرف‌های شیاطین را تکرار می‌کردند. در نتیجه فرمود: «این، گفته هیچ شیطان رانده‌شده‌ای نیست». یعنی اینکه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مثل این کاهنان نیست که گفته‌هایشان گفته‌های شیطان باشد.

گفتم: آیه «فَأیْنَ تَذْهَبونَ»{پس به کجا می‌روید؟!}(تکویر/26) یعنی چه؟ فرمود: یعنی اینکه از علی علیه‌السلام و ولایت او به کجا فرار می‌کنید؟ «إنْ هُوَ إلَا ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ»{این، فقط مایه تذکّر برای جهانیان است}(تکویر/27). برای کسانی که با ولایت او عهد بستند.

پرسیدم: آیه «لِمَن شاءَ مِنکُمْ أن یَسْتَقیمَ»{برای هر کدامتان که دوست دارید به راه راست بروید}(تکویر/28) یعنی چه؟ فرمود: یعنی در راه اطاعت از علی(ع) و امامان بعد از او.

گفتم: منظور آیه «وَ ما تَشاءونَ إلَا أن یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ»{شما نخواهید خواست مگر آنکه خدای پروردگار جهانیان بخواهد}(تکویر/29) چیست؟ فرمود: چون که سرنوشت به او که بزرگ و بلندمتبه است برمی‌گردد نه به مردم.

متن عربی

تفسیر القمی: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام: فِی قَوْلِهِ ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ قَالَ یَعْنِی جَبْرَئِیلَ قُلْتُ قَوْلُهُ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ قَالَ یَعْنِی رَسُولَ اللَّهِ هُوَ الْمُطَاعُ عِنْدَ رَبِّهِ الْأَمِینُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ قُلْتُ قَوْلُهُ- وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ قَالَ یَعْنِی النَّبِیَّ صلی‌الله‌علیه‌وآله مَا هُوَ بِمَجْنُونٍ فِی نَصْبِهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَلَماً لِلنَّاسِ قُلْتُ قَوْلُهُ وَ ما هُوَ عَلَی الْغَیْبِ بِضَنِینٍ قَالَ وَ مَا هُوَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی نَبِیِّهِ بِغَیْبِهِ بِضَنِینٍ قُلْتُ وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَیْطانٍ رَجِیمٍ قَالَ یَعْنِی الْکَهَنَةَ الَّذِینَ کَانُوا فِی قُرَیْشٍ فَنَسَبَ کَلَامَهُمْ إِلَی کَلَامِ الشَّیَاطِینِ الَّذِینَ کَانُوا مَعَهُمْ یَتَکَلَّمُونَ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ فَقَالَ- وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَیْطانٍ رَجِیمٍ مِثْلَ أُولَئِکَ قُلْتُ قَوْلُهُ فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ قَالَ أَیْنَ تَذْهَبُونَ فِی عَلِیٍّ یَعْنِی وَلَایَتَهُ أَیْنَ تَفِرُّونَ مِنْهَا- إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ لِمَنْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهُ عَلَی وَلَایَتِهِ قُلْتُ لِمَنْ شاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ قَالَ فِی طَاعَةِ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ قُلْتُ قَوْلُهُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ قَالَ لِأَنَّ الْمَشِیَّةَ إِلَیْهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا إِلَی النَّاسِ.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/164/175/36
تفسیر قمی/408/2
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی سریع

دسته بندی روایات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x