امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر منبر کوفه خطبه خواند و فرمود: به خدا قسم، من پاداش‌دهنده مردم در روز قیامت و تقسیم‌کننده بهشت و جهنم هستم.

من بزرگترین جدا کننده حق از باطل هستم و تمام پیامبران و فرشتگان و ارواح، به برکت آفرینش ما خلق شده‌اند.

به من نُه ویژگی اختصاصی داده شده است: به من «فصل الخطاب»(1) آموخته شد؛ بصیرت در قرآن به من داده شده؛ راندن و به صدا در آوردن ابرها به من داده شده است؛ به من علم زمان مرگ‌ها و بلاها و علم قضاوت داده شد؛ کمال دین با من انجام شد و من آن نعمتی هستم که خداوند بر خلق خود ارزانی داشته است. همه این‌ها نعمت‌هایی از جانب خدا بر من هستند.

نگهبانی از آفریده‌های خدا بر عهده ما قرار داده شد.

ما تقسیم‌کننده خدا و حجّت او میان بندگانش هستیم، همان طور که در قرآن فرمود: «‏واتَّقوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ‏ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیکمْ رَقِیباً»{از خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می‌کنید، پروا کنید و از [قطع رابطه با] خویشاوندان بپرهیزید. یقیناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است}(نساء/1).

ما اهل بیتی هستیم که خداوند ما را از اینکه فتنه‌انگیز باشیم یا دروغ‌گو یا ساحر یا فریب‌دهنده، به دور کرده است. هر کس چیزی از این خصلت‌های ناپسند در او باشد از ما نیست و ما هم از او نیستیم. ما خاندانی هستیم که خداوند ما را از هر پلیدی پاک و منزّه کرده است. وقتی سخن بگوییم راستگو هستیم و زمانی که از ما چیزی پرسیده شود عالم هستیم.

خداوند به ما ده خصلت داده که مخصوص ماست: علم، حلم، خردمندی، نبوّت، شجاعت، سخاوت، صبر، راستگویی، پاکدامنی و طهارت. ما نمونه کامل تقوا، راه هدایت، نمونه اعلای خدا، بزرگترین حجت خدا، ریسمان مستحکم خدا و آن حقّی که خداوند به آن اقرار کرده هستیم.«فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ‏»{بنابراین، بعد از حق چیزی جز گمراهی و ضلالت وجود دارد؟ پس چگونه شما را از حق بازمی‌گردانند؟}(یونس/32)

 

پ ن(1): فصل الخطاب، اصطلاحى قرآنى است و در متون دینى به گونه‌هاى مختلف تبیین شده است. مهم ترین معانى فصل الخطاب، عبارت اند از : ۱- نیکو سخن گفتن 2-قوانین مقبول در داوری‌ها و محاکم 3- داورى عادلانه و بر اساس واقع 4- علم به همه زبان‌ها. 5- منطق نیرومند

متن عربی

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع): خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ(ع) عَلَى مِنْبَرِ الْکوفَةِ وَ کانَ فِیمَا قَالَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَدَیانُ النَّاسِ یوْمَ الدِّینِ وَ قَسِیمٌ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ لَا یدْخُلُهَا الدَّاخِلُ إِلَّا عَلَى أَحَدِ قِسْمَی وَ أَنَا الْفَارُوقُ الْأَکبَرُ وَ إِنَّ جَمِیعَ الرُّسُلِ وَ الْمَلَائِکةِ وَ الْأَرْوَاحِ خُلِقُوا لِخَلْقِنَا وَ لَقَدْ أُعْطِیتُ التِّسْعَ الَّذِی لَمْ یسْبِقْنِی إِلَیهَا أَحَدٌ عُلِّمْتُ فَصْلَ الْخِطَابِ وَ بُصِّرْتُ سَبِیلَ الْکتَابِ وَ أُزْجَلُ إِلَى السَّحَابِ وَ عُلِّمْتُ عِلْمَ الْمَنَایا وَ الْبَلَایا وَ الْقَضَایا وَ بِی کمَالُ الدِّینِ وَ أَنَا النِّعْمَةُ الَّتِی أَنْعَمَهَا اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ کلُّ ذَلِک مَنٌّ مِنَ اللَّهِ مَنَّ بِهِ عَلَی‏ وَ مِنَّا الرَّقِیبُ عَلَى خَلْقِ اللَّهِ وَ نَحْنُ قَسِیمُ اللَّهِ‏ وَ حُجَّتُهُ بَینَ الْعِبَادِ إِذْ یقُولُ اللَّهُ‏ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ‏ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیکمْ رَقِیباً فَنَحْنُ أَهْلُ بَیتٍ عَصَمَنَا اللَّهُ مِنْ أَنْ نَکونَ فَتَّانِینَ أَوْ کذَّابِینَ أَوْ سَاحِرِینَ أَوْ زَیانِینَ‏ فَمَنْ کانَ فِیهِ شَی‏ءٌ مِنْ هَذِهِ الْخِصَالِ فَلَیسَ مِنَّا وَ لَا نَحْنُ مِنْهُ إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ طَهَّرَنَا اللَّهُ مِنْ کلِّ نَجَسٍ نَحْنُ الصَّادِقُونَ إِذَا نَطَقْنَا وَ الْعَالِمُونَ إِذَا سُئِلْنَا أَعْطَانَا اللَّهُ عَشْرَ خِصَالٍ لَمْ یکنْ لِأَحَدٍ قَبْلَنَا وَ لَا یکونُ لِأَحَدٍ بَعْدَنَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ اللُّبَّ وَ النُّبُوَّةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ السَّخَاوَةَ وَ الصَّبْرَ وَ الصِّدْقَ وَ الْعَفَافَ وَ الطَّهَارَةَ فَنَحْنُ کلِمَةُ التَّقْوَى وَ سَبِیلُ الْهُدَى وَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَ الْحُجَّةُ الْعُظْمَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَقُّ الَّذِی أَقَرَّ اللَّهُ بِهِ‏ فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ‏.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/24/350/39
تفسیر فرات الکوفی/178/230
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات